ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیلیکن؛ سوپر تراشه ۱۴۴ هسته‌ای انویدیا، سریع‌ترین پردازنده جهان

صنعت تکنولوژی در دو سال گذشته دوران پرباری را پشت سر گذاشت و یکی از کمپانی‌هایی که در این دو سال عملکرد بسیار درخشانی داشت انویدیا بود. این کمپانی با رونمایی از معماری آمپر (Ampere) پردازنده‌هایش توانست فروش عظیم میلیارد دلاری را در زمینه پردازنده‌های دیتاسنتر‌ به دست آورد. اما در حدود یک ماه گذشته بود که رویداد GTC 2022 برگزار شد و کمپانی انویدیا در این مراسم از پردازنده‌های جدید خودش رونمایی کرد، یعنی پردازشگر گرافیکی هاپر و سوپر تراشه ۱۴۴ هسته‌ای گریس. در این قسمت از برنامه سیلیکن قرار است نگاهی به این پردازنده‌ها و عملکردشان داشته باشیم و در نهایت آن‌ها را با رقبایشان مقایسه کنیم.

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو

همان طور که گفتیم انویدیا کار خود را با معماری هاپر و پردازشگر گرافیکی H100 شروع کرد. H100 از ۸۰ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده که تقریباً دو برابر بیشتر از نسل قبل یعنی آمپر ۱۰۰ یا همان A100 است. لیتوگرافی یا تکنولوژی ساخت این پردازشگر گرافیکی ۴ نانومتری و وظیفه‌ی ساخت آن هم طبیعتاً با کمپانی TSMC خواهد بود. تعداد هسته‌های کودا در این پردازنده از ۶۹۰۰ نسل قبل به حدود ۱۶۹۰۰ افزایش پیدا کرده و تعداد هسته‌های تنسور که وظیفه انجام محاسبات هوش مصنوعی را به دوش می‌کشند هم به ۵۲۸ افزایش پیدا کرده است. طبق مطالبی که انویدیا در مورد این پردازشگر گرافیکی هاپر گفت، این GPU نسبت به نسل قبل یعنی A100 در محاسبات FP۳۲ ،FP۱۶ و FP۶۴ تا ۳ برابر سریع‌تر خواهد بود.

nvidia H100 GPU
پردازشگر گرافیکی انویدیا هاپر H100

در ادامه این مراسم انویدیا از اَبَر تراشه‌ خود یعنی گریس سی‌پی‌یو سوپر چیپ (Grace CPU Superchip) رونمایی کرد. این پردازنده در اصل از اتصال دو تراشه مجزا به یک دیگر به وجود آمده که هر یک از آن‌ها از ۷۲ هسته پردازشی تشکیل شده‌اند و تعداد این هسته‌ها مجموعاً به ۱۴۴ هسته می‌رسند. انویدیا برای اتصال این دو چیپ به یک‌دیگر نسل جدید رابط اتصال NVLink c2c استفاده کرده که پهنای باند آن نهصد گیگابایت بر ثانیه‌ است.

Grace cpu superchip
تصویری از ابرچیپ انویدیا Grace

اما نکته اصلی و چیزی که این پردازنده‌ را خاص کرده، این است که گریس سوپرچیپ انویدیا بر پایه‌ی معماری آرم توسعه داده شده است. اگر بخواهیم کمی جزئی‌تر نگاهی به معماری این پردازنده‌ سرور انویدیا بیندازیم، سوپرچیپ گریس از Arm v9 و پلتفرم neoverse N2 استفاده می کند که تا ۴۰ درصد عملکرد بیشتری را نسبت به پلتفرم قدیمی‌تر V1 ارائه می‌دهد. باید دید که دیگر ابرقدرت‌های صنعت تراشه در دنیا چه پاسخی به این چیپ قدرتمند انویدیا می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.