ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بازار لاکچری موبایل ایران: از لوازم جانبی هزار دلاری تا گوشی لوکس 3500 دلاری

گوشی ورتو با قیمت 3500 دلار، قاب آیفون و اپل واچ بین 500 تا 1000 دلار و گوشی‌های پرچمدار برندهای مختلف، از سامسونگ تا آیفون، از 600 دلار در بازار ایران در دسترس است و ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

گوشی ورتو با قیمت 3500 دلار، قاب آیفون و اپل واچ بین 500 تا 1000 دلار و گوشی‌های پرچمدار برندهای مختلف، از سامسونگ تا آیفون، از 600 دلار در بازار ایران در دسترس است و به فروش می‌رسد.

گران‌قیمت یا لوکس، دو واژه با دو مفهوم متفاوت است. برای مثال ورتو از لوکس‌های دنیای گوشی موبایل است و گلدن کانسپت از اکسسوری‌های لوکس. شهرت گوشی‌های ورتو نه به دلیل نرم‌افزارهای به روز و کارآمد، بلکه به دلیل دست‌ساز بودن و استفاده از طلا و جواهر در ساخت آن است.

در بین عاشقان محصولات لوکس در دنیا، محصولات خاص، یکتا و ساده‌تر بگوییم «کالاهای تک»، لوکس محسوب می‌شوند نه هر محصول گران قیمتی به زعم مصرف کننده.

نیازهای معمولی با هزینه لوکس

این در حالی است که در ایران نیمی از زندگی معمول و نیازهای دنیای امروز که با سرعت در حال تغییر و تحول است، در دسته محصولات لوکس قرار دارند. مثلا گوشی‌های پرچمدار هر برندی برای مصرف کننده در رده محصولات لوکس قرار گرفته است. علاوه بر آن نه تنها مسئولین، بلکه مردم هم تصور می‌کنند گوشی‌ها و گجت‌های شرکت اپل از آیفون تا آی واچ و ... همگی محصولات لوکس دنیای تکنولوژی محسوب می‌شوند.

باید گفت صرفا عدم تناسب قیمت پول ملی با ارزهای خارجی محصولاتی مثل آیفون را در ایران به یک کالای لوکس تبدیل کرده است. هرچند همچنان تعداد قابل توجهی از افراد، گوشی‌های آیفون برایشان در دسترس و معمول است.

اصلا موضوع دور از ذهنی نیست که شما در حال خواندن این گزارش با گوشی آیفون یا آی‌پد خود باشید. اما چند نفر را اطرافتان می‌شناسید که از گوشی‌های لوکس جواهرکاری شده استفاده کنند؟ جنس بدنه گوشی‌شان از طلا باشد و یا حتی از کاور گوشی با پوست کروکودیل و دیگر جانوران استفاد کنند.

زندگی لوکس یا استفاده از محصولات لوکس ماجرایی فراتر از استفاده معمول ابزار و محصولات کاربردی است که در دنیای نوآورانه امروز به آن نیازمندیم. اساسا تعریف و تعبیری که از محصولی لوکس وجود دارد با آنچه گمرک و مجلس ارائه می‌دهد خیلی همسو نیست.

در سریال پربیننده زخم کاری هم برای نمایش قشر مرفه جامعه، شخصیت اصلی سریال گوشی ورتو در دست می‌گرفت که در بین رسانه‌ها خبرساز شده بود.

از آگهی‌های آنلاین تا فروش حضوری

«مدل‌های موجود از 100 تومان شروع می‌شود به بالا. شما مشخصات مدلی که مدنظر دارید بگویید تا بعد درباره قیمت و قرار ملاقات برای فروش صحبت کنیم.»

این‌ جمله‌ها اولین توضیحاتی است که از پشت خط تلفن یک آگهی دهنده گوشی‌های ورتو به من گفت. بله منظور فروشنده از 100 تومان دقیقا همان 100 میلیون تومان وجه رایج کشور است. آن هم برای مدل‌های قدیمی‌تر گوشی‌های دست‌ساز ورتو. نوعی از گوشی موبایل که در دنیا به لوکس بودن شهرت دارد. قیمت اکسسوری‌ها هم دنیای خودشان را دارد.

کافی است یکی از پلتفرم‌های فروش محصولات نو و دست دوم مثل دیوار را باز کنید و در قسمت جست‌وجو، نام گوشی‌های ورتو را سرچ کنید. جالب است که با لیست بلندی از گوشی‌های ورتو به قیمت 5 تا 100 میلیون و البته چند مورد هم قیمت توافقی مواجه می‌شوید.

توافقی‌ها همان فروشنده‌هایی هستند که ادبیاتشان شبیه به بیزینس‌من‌های مدرن و امروزی است. تلاش می‌کنند مشتری را قانع کنند که کالای اصل را به آنها می‌فروشند. فروشنده‌ای که قیمت را در آگهی توافقی عنوان کرده بود، در پاسخ به این که نهایتا چه قیمتی برای گوشی در نظر دارد، گفت: «شما اگر کلکسیونر باشی ارزش ورتو را خوب میدانی اگر هم که عادت دارید کالای لوکس استفاده کنید خوب می‌دانید داشتن یک مدل خاص جواهرکاری شده چقدر ارزشمند است.»

در ادامه توضیحاتش تاکید کرد دقیقا مدلی که مدنظر دارید را اعلام کنید و در صورت موجود بودن با شما قرار ملاقاتی در دفتر خواهیم گذاشت و فروش گوشی انجام خواهد شد.

اما اصالت این محصول لوکس را چه کسی تضمین می‌کند؟ ورتو را یا یک جواهرشناس باید بررسی کند یا خودتان برای شناخت آن خبره و کار بلد باشید. البته استعلام کد محصول از سایت اصلی هم یکی از راهکارهایی است که فروشندگان پیشنهاد می‌کنند.

حالا در بازار همین محصولات لوکس، غیراصل‌ها هم یکه تازی‌های خود را دارند. اگر بعضی از کلاه‌بردارها محصول غیر اصل را به جای ورتو اصل به قیمت‌های اصل نفروشند، قیمتشان از 5 میلیون تومان شروع می‌شود و در بررسی‌های میدانی دیجیاتو دیدیم که حتی ورتو غیر اصل را به مبلغ 50 میلیون تومان هم می‌فروشند.

در این موارد فروشنده خیلی بی‌تعارف به خریدار می‌گوید؛ با این پول کالای (های کپی) شما بخوانید غیر اصل به دستت خواهم داد. اما مصرف کننده همان‌طور که ساعت، کیف، کفش و زیورآلات غیراصل را می‌خرد حاضر است برای گوشی غیر اصل هم پول پرداخت کند.

نه لوکس جهانی نه لوکس ما

گذشته از اینکه کدام گوشی لوکس است و کدام یک کالای مصرفی معمول، که همه جای دنیا پذیرفته شده، مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته گوشی بالای 600 دلار به کشور وارد نشود و این کار را هم در دوران جنگ اقتصادی یک ضرورت عنوان کرده است. حالا این در حالی است که اکسسوری گوشی و ساعت هوشمند بین 500 تا 1000 دلار در کشور به فروش می‌رسد.

در مقابل این اظهارنظر هم انجمن وارد کنندگان موبایل اعلام کرده گوشی‌های پرچم‌دار به بازار خواهند آمد. این انجمن درمورد ممنوعیت واردات هر نوع گوشی موبایلی اعلام نگرانی کرده و تاکید کرده که ممنوعیت‌ها زنجیره تامین بازار را با اختلال روبرو خواهد کرد.

حالا در شرایطی که خانه ملت بی‌خبر از رفتار اقتصادی ملت نقشه راه تعیین می‌کند، در بازار واقعی خریدار همچنان به دنبال تهیه گوشی‌های پرچم‌دار و حتی لوکس و گران‌قیمت ورتو است. از طرفی فروشنده هم نبض بازار را در دست گرفته است و سعی در تامین نیاز خریدار دارد. کافی است سری به بازارهای فروش موبایل بزنید. بازار موبایل و کامپیوتر پایتخت هم یکی از این بازارهای فیزیکی پر رفت و آمد است که اتفاقا هم اکسسوری‌های لوکس دارد و هم هم گوشی‌های واقعا لوکس در آن پیدا می‌شود و گوشی‌های ورتو هم در آن یافت می‌شود.

کمپانی ورتو، در سال ۱۹۹۸ توسط شرکت فنلاندی نوکیا و در انگلیس تاسیس شد، اما سال‌ها بعد یعنی در سال ۲۰۱۲ به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به شرکت EQT فروخته شد. این شرکت ۵۰۰ نوع کالای خاص تولید می‌کند که گوشی‌های تلفن همراه یکی از آن‌ها می‌باشد. ۷۰ مدل از گوشی‌های تولیدی این شرکت در سرتاسر دنیا مخصوصاً آسیا طرفداران خاص خودش را دارد.

گوشی‌های لوکس مشتری خودش را دارد

یکی از فروشنده‌های پاساژ پایتخت که اتفاقا از هر فروشنده‌ای سراغ گوشی ورتو یا اکسسوری‌های لوکس را بگیرید، خود او را معرفی می‌کند، می‌گوید گوشی‌های لوکس فروش خیلی کمی نسبت به گوشی‌های دیگر دارد، اما مشتری خود را دارد و همچنان هستند افرادی که به دنبال چنین گوشی‌هایی باشند.

از او درباره چطور تشخیص دادن گوشی‌های ورتو اصل و غیر اصل می‌پرسم و با اشاره به تعداد کم افرادی که این نوع گوشی را به خوبی میشناسند، می ‌گوید: «آنهایی که از قدیم تا امروز در خرید و فروش گوشی‌های لوکس بودند، این گوشی را خوب می‌شناسند، اما تعدادشان واقعا زیاد نیست.»

او تاکید می‌کند فروشنده‌های گوشی‌های ورتو در حال حاضر در حوزه ساعت‌های لوکس کار می‌کنند و ورتو به عنوان یک گوشی لوکس هیچ نماینده رسمی در ایران ندارد که خدمات پس از فروش درست و درمانی به مشتریان خود ارائه کند.

اما همچنان این سوال مطرح است که آیا ورتو یا دیگر برندهای گوشی‌های لوکس همچنان در بین مصرف‌کنندگان طرفدارهایی دارند و یا صرفا غیراصل‌ها آن هم برای ژست و حضور در جمع لاکچری‌ها مورد اقبال قرار می‌گیرد.

این فروشنده گوشی‌های خاص با توضیح درباره عملکرد گوشی‌های ورتو بر این موضوع تاکید می‌کند که با ورود گوشی‌های هوشمند و جریان شبکه‌های اجتماعی و سوار نشدن این تکنولوژی روی گوشی‌های لوکس، تعداد افراد مشتاق به استفاده از آن هم کمتر شد.

او با اشاره به اینکه از سال 2018 برند ورتو تصمیم گرفت از سیستم عامل هم استفاد کند، تاکید کرد افرادی که به دنبال برند ورتو لوکس هستند همچنان مدل‌های لوکس بدون سیستم عامل را ترجیح می‌دهند که در واقع فیچر فون (گوشی‌های دکمه‌ای) هستند. این مدل‌ها همچنان با قیمت‌های حدود 3 هزار دلار معامله می‌شود.

اکسسوری، هم قیمت با گوشی‌های پرچم‌دار

اکسسوری‌هایی مثل قاب گوشی هم دنیای خاص خودشان را دارند. بیشتر هم بازار قاب‌های گوشی خاص برای گوشی‌های آیفون داغ است. از قاب‌های طلا تا به اصطلاح (گلد دیزاین)‌ها تا نمونه‌های دیگر. این محصولات هنوز هم طرفدار دارد و از مسیر دوبی وارد کشور می‌شود. اغلب هم بار شخصی مسافرها است.

فروشنده گوشی‌ها و اکسسوری‌های لوکس در پاساژ پایتخت به برندهایی مثل جی‌ووری و گلدن کانسپت اشاره می‌کند و می‌گوید: «قیمت کاور و قاب‌های گوشی گلدن کانسپت از حوالی 500 دلار به بالا است. چرم کروکودیل و طلاکاری هم برخی از ویژگی‌های این کاورها و قاب‌ها است.»

این قاب‌ها و کاورها در بازار ایران از 25 میلیون تومان تا 40 میلیون تومان در دسترس است. این قیمت‌ها هم بر اساس جنس قاب و مواردی از این دست تعیین می‌شود. هرچند فروشگاه‌های لوکس هم حتی این محصولات را به دلیل قیمت قابل توجه و بسیار بالا به شکل سفارشی برای مشتری‌های خود تامین می‌کنند.

فروشنده گوشی‌های موبایل، گجت و اکسسوری در پاساژ پایتخت با اشاره به اینکه شاید روزانه 5 اپل واچ در فروشگاهش فروش داشته باشد، درباره میزان فروش قاب‌های گلدن کانسپت گفت: «قیمت این قاب‌ها بر اساس نوع و جنس بند متفاوت است. از همین رو قیمت‌ها از 1000 دلار شروع می‌شود. در چنین شرایطی شاید در طول سال 10 مورد از این محصول به مشتری‌های علاقه‌مند بفروشیم.»

وقتی با 60 میلیون تومان چیزی جز آیفون نصیبت نمی‌شود

خرید گوشی‌های لوکس که حقیقتا بر اساس تعاریف جهانی لوکس محسوب می‌شوند و حتی نماد ثروت هستند و البته امکان نقدشوندگی دارند برای افراد واقعا ثروتمند یک تفریح یا به قول جامعه‌شناس‌ها بخشی از فرهنگ و ادبیات سرمایه‌داری است.

اما ماجرا از جایی تغییر می‌کند که تصور کنیم گوشی‌های پرچمدار هم حقیقتا لوکس هستند. بله، مصرف کننده ایرانی برای خرید گوشی‌های پرچمدار هزینه لوکسی پرداخت می‌کند، اما نگاهی به آمار فروش گوشی‌های قسطی و وام‌هایی که برای خرید گوشی پرداخت می‌شود نشان می‌دهد که این محصول نماد ثروت نیست.

امیر اسحاقی، دبیر انجمن وارد کنندگان موبایل، در حاشیه یکی از مصاحبه‌های خود با دیجیاتو به دلیل استقبال مردم از گوشی‌های گران‌قیمت اشاره کرد و گفت: «حقیقت این است که با وجود این افزایش قیمت‌های لجام گسیخته، مصرف کننده احساس می‌کند حالا که با 50 میلیون تومان نمی‌تواند یک کالای ارزشمند تهیه کند، خب چرا گوشی آیفون نخرد؟!»

در چنین شرایطی و آن هم زمانی که تکنولوژی بخش جدانشدنی زندگ مردم شده، تشخیص لوکس یا معمول بودن یک محصول آن هم با پول ملی خیلی ساده نیست. مجلس و گمرک بخواهند یا نه حتی محصولات واقعا لوکس (نه آیفون و پرچمدارهای بازار) خرید و فروش می‌شوند و این محصولات مصرفی است که با حذف شدن عرصه را برای مصرف‌کننده عادی تنگ‌تر می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی