ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی گلکسی A53 5G؛ موبایلی که نباید بخرید

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

گلکسی A53 5G در واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ معرفی شد تا نماینده جدید این شرکت در بازار شلوغ و رقابتی میان‌رده‌ها باشد. با این حال تصمیمات عجیب سامسونگ، ارزش خرید این گوشی را تا حد زیادی پایین آورده است. سامسونگ حتی جک هدفون را از این گوشی حذف کرده و شارژری داخل جعبه آن نگذاشته تا انتخاب این گوشی سخت و سخت‌تر شود. در این مطلب می‌خواهیم میان‌رده جدید سامسونگ یعنی گلکسی A53 5G را بررسی کنیم. البته از آنجا که این گوشی مدل LTE ندارد، ما به اسم گلکسی A53 بسنده می‌کنیم.

گلکسی A53 را می‌توان ترکیبی از گلکسی A52s و گلکسی A33 دانست. این گوشی تمام ویژگی‌های گلکسی A52s (به‌جز جک هدفون) را دارد اما از نظر سخت‌افزاری بسیار ضعیف‌تر شده و در ردیف گلکسی A33 جای می‌گیرد. با در نظر گرفتن قیمت یکسان گلکسی A53 و گلکسی A52s نمی‌توان خریدن این گوشی را پیشنهاد کرد.

فهرست مطالب

بررسی ویدیویی سامسونگ گلکسی A53

تماشای ویدیو از یوتوب

تماشای ویدیو از آپارات

مشخصات فنی گلکسی A53

  • نمایشگر ۶.۵ اینچی سوپر امولد با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی
  • تراشه اکسینوس ۱۲۸۰ با قابلیت اتصال به شبکه 5G
  • ۴/۶/۸ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • سیستم عامل اندروید 12 به همراه رابط‌ کاربری OneUI 4.1
  • دوربین اصلی چهارگانه شامل دوربین عریض ۶۴ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی
  • اسپیکر استریو
  • باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۵ واتی
  • وزن ۱۸۹ گرم
  • قیمت حدود ۱۱.۵ میلیون تومان برای مدل ۸/۲۵۶ گیگابایتی

طراحی و کیفیت ساخت

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

گلکسی A53 از حیث زبان طراحی و ظاهر، شباهت بسیاری به گلکسی A52، گلکسی A52 5G و گلکسی A52s دارد. البته اگر با دقت بالا به این گوشی‌ها نگاه کنیم، تفاوت‌های بسیار جزئی و نسبتاً کم اهمیتی را می‌بینیم.

گلکسی A53 نسبت به گلکسی A52s اندکی کوچک‌تر و نازک‌تر است اما این تفاوت را احساس نخواهید کرد. وزن گوشی همچنان ۱۸۹ گرم است و یکی از خوش‌دست‌ترین میان‌رده‌های بازار محسوب می‌شود. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش نیز به طور نامحسوسی کم‌تر شده‌اند و نسبت نمایشگر به بدنه نسبت به نسل قبل حدود ۰.۵ درصد بهبود یافته است.

گلکسی A53 کمی تخت‌تر شده و در قاب پشتی یا شیشه روی نمایشگر آن انحنای چندانی دیده نمی‌شود. فریم براق گوشی هم کمی پهن‌تر شده تا در دست گرفتن آن ساده‌تر شود. بیرون‌زدگی ماژول دوربین در حد ۰.۲ میلی‌متر کاهش یافته اما این تفاوت نیز به‌چشم نمی‌آید.

سامسونگ محل قرار گرفتن دکمه‌ها را کمی تغییر داده و آنها را یکی-دو سانتی‌متر پایین‌تر آورده تا فشردن آنها ساده‌تر باشد. دیگر تغییر در لبه‌ها، حذف جک هدفون و انتقال خشاب سیم‌کارت از لبه بالایی به لبه پایینی است.

گلکسی A53 همچنان گوشی باکیفیت و خوش‌ساختی محسوب می‌شود و به‌لطف گواهی IP67 تا حد زیادی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاومت می‌کند. البته به‌نظر من فریم مات گلکسی A33 ظاهر جذاب‌تری داشت.

نمایشگر

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

سامسونگ همچنان یکی از بهترین نمایشگرهای دنیای میان‌رده‌ها را در گلکسی A53 به‌کار گرفته اما مسئله این است که این نمایشگر تفاوتی با پنل به‌کار رفته در گلکسی A52s و حتی گلکسی A52 5G ندارد.

نمایشگر ۶.۵ اینچی این گوشی با پنل سوپر امولد، رزولوشن فول اچ‌دی و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی، کیفیت بسیار خوبی دارد و قطعا سخت‌گیرترین کاربران را نیز راضی خواهد کرد. البته نرخ رفرش صفحه تنها بین دو حالت ۶۰ و ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌شود و برخلاف پرچمداران سامسونگ، امکان تغییر خودکار ندارد. این موضوع باعث می‌شود تا با انتخاب حالت ۱۲۰ هرتزی، مصرف انرژی نمایشگر تا حد زیادی بالاتر برود.

حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی A53 در حالت خودکار به بیش از ۸۰۰ نیت می‌رسد که تفاوت زیادی با نسل قبل ندارد. بنابراین می‌توانید حتی زیر تابش مستقیم نور خورشید نیز بدون زحمت محتوای صفحه را ببینید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

سامسونگ در نسل جدید گوشی‌های میان‌رده سری گلکسی A به صورت پیش‌فرض رابط کاربری OneUI 4.1 بر پایه اندروید 12 را ارائه می‌دهد. گلکسی A53 نیز همین ترکیب نرم‌افزاری را دارد و یکی از به‌روزترین گوشی‌های میان‌رده بازار محسوب می‌شود.

یکی از معدود برتری‌های گلکسی A53 نسبت به نسل قبل، پشتیبانی نرم‌افزاری است. سامسونگ وعده داده برای گلکسی A53 و دیگر میان‌رده‌های جدیدش تا ۴ آپدیت اندروید و تا ۵ سال آپدیت امنیتی منتشر می‌کند. بنابراین گلکسی A53 تا اندروید ۱۶ را نیز دریافت خواهد کرد اما گلکسی A52s و دیگر میان‌رده‌های نسل قبل سامسونگ تا اندروید ۱۴ را دریافت می‌کنند. ۲ سال آپدیت اندرویدی بیشتر، تنها مزیت گلکسی A53 نسبت به نسل قبل است.

رابط کاربری OneUI 4.1 از نظر ظاهری تفاوت زیادی با نسل قبل ندارد و در مورد آن زیاد صحبت کرده‌ایم. اگر می‌خواهید در مورد این رابط کاربری بیشتر بدانید می‌توانید بررسی گلکسی A33 یا میان‌رده‌های قبلی سامسونگ را در دیجیاتو بخوانید.

سخت‌افزار 

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

به پاشنه آشیل گلکسی A53 رسیدیم، جایی که سامسونگ در اقدامی عجیب از چیپ میان‌رده جدید خودش یعنی اکسینوس ۱۲۸۰ در این گوشی استفاده کرده که در مقایسه با نسل قبل هیچ حرفی برای گفتن ندارد. عجیب‌تر این‌که همین چیپ را پیش از این در گلکسی A33 دیده بودیم و حالا اختلاف توان سخت‌افزاری این دو نسل متفاوت به صفر نزدیک شده است.

برای ارزیابی توان سخت‌افزاری گلکسی A53 از اپلیکیشن‌های بنچمارک اصلی یعنی آنتوتو، گیک‌بنچ، پی‌سی مارک و تری‌دی مارک استفاده کردم. نتایج زیر مربوط به مدل ۶/۱۲۸ گیگابایتی این گوشی هستند.

تقریبا در تمام تست‌های فوق، گلکسی A53 5G ضعیف‌تر از گلکسی A52s عمل می‌کند. در جدول زیر نتایج به‌دست آمده توسط این دو گوشی و گلکسی A33 5G را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

نام گوشیAntutu 9GeekBench 5
Single-Core
GeekBench 5
Multi-Core
PCMark3DMark
SSE Unlimited
3DMark
WL Unlimited
3DMark
WLE Unlimited
گلکسی A53۴۱۹۵۳۴۷۳۶۱۸۵۰۱۱۴۸۴۳۶۸۹۲۲۶۶۶۲۲
گلکسی A52s۴۹۸۸۳۱۷۶۴۲۸۶۳۱۲۲۳۳۵۳۷۹۲۴۹۱۶۸۹
گلکسی A33۴۰۰۷۶۴۷۲۸۱۷۹۷۱۰۷۱۸۳۶۵۵۲۲۴۴۶۱۹
مقایسه نتایج بنچمارک گلکسی A53 5G و گلکسی A52s 5G و گلکسی A33 5G

طبق نتایج فوق، اختلاف توان سخت‌افزاری گلکسی A53 و گلکسی A52s در تست آنتوتو به حدود ۲۰ درصد، در تست گیک‌بنچ چند هسته‌ای به حدود ۵۵ درصد و در تست تری‌دی مارک اسلینگ‌شات اکستریم آنلیمیتد به حدود ۴۶ درصد می‌رسد. از این اختلاف نمی‌توان به هیچ وجه چشم‌پوشی کرد.

اگرچه گلکسی A53 همانند گلکسی A33 توان کافی برای اجرای اکثر بازی‌ها را دارد اما تجربه اجرای بازی روی این گوشی بسیار متفاوت خواهد بود. برای مقایسه، گلکسی A52s کال آو دوتی موبایل را با تنظیمات گرافیکی بالا (Very High) و نرخ فریم حداکثری اجرا می‌کند اما در گلکسی A53 حداکثر تنظیمات گرافیکی متوسط (Meduim) در اختیار شما قرار می‌گیرد.

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

از آنجا که چیپ اکسینوس ۱۲۸۰ توان بالایی ندارد و با فناوری ۵ نانومتری ساخته شده است، عملکرد خوبی در زمینه مدیریت حرارت و پایداری از خود نشان می‌دهد. گلکسی A53 توانست دو تست سنگین تری‌دی مارک را با پایداری بالای ۹۹ درصد به پایان برساند و حتی در زمان پایان این تست نیز گرمای بدنه گوشی در سطح معقولی بود.

نتیجه تست پایداری گلکسی A53 5G با اپلیکیشن 3DMark
عملکرد بسیار خوب گلکسی A53 5G در تست پایداری 3DMark با کسب امتیاز بالای ۹۹ درصد

یکی دیگر از ضعف‌های سخت‌افزاری گلکسی A53 در مقایسه با نسل قبل به قابلیت‌های ارتباطی آن برمی‌گردد. این گوشی قابلیت اتصال به وای فای ۶ را ندارد درحالی‌که گلکسی A52s از این فناوری پشتیبانی می‌کرد.

دوربین

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

ترکیب دوربین‌های به‌کار رفته در گلکسی A53 تفاوتی با نسل قبل نکرده و شاهد دوربین چهارگانه در پشت و دوربین سلفی در حفره داخل نمایشگر هستیم. تنها تفاوت در کیفیت عکاسی این دو گوشی به پردازشگر تصویر آنها برمی‌گردد. مشخصات دوربین‌های این گوشی را در ادامه می‌بینید.

  • دوربین واید ۶۴ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۱.۷ اینچی، ضریب اف ۱.۸، فوکوس خودکار PDAF، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۲
  • دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین عمق‌سنج ۵ مگاپیکسلی، ضریب اف ۲.۴
  • دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی، سنسور ۱/۲.۸ اینچی، ضریب اف ۲.۲

طبق معمول، دوربین‌های ماکرو و عمق‌سنج هیچ نقشی در تجربه عکاسی شما ندارند و فقط تعداد دوربین‌ها را افزایش داده‌اند. تلاش من برای ثبت عکس مناسب با دوربین ماکرو این گوشی بی‌نتیجه بود. بنابراین در ادامه فقط عکس‌های دوربین واید، اولتراواید و سلفی را مرور می‌کنیم.

دوربین واید گلکسی A53 کیفیت بسیار خوبی دارد و در شرایط نوری مختلف عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد. در شرایط نوری مناسب عکس‌های این گوشی با جزئیات فراوان، رنگ‌های دلچسب و کنتراست مطلوب ثبت می‌شوند. البته اگر عکس‌ها را بزرگ کنید، می‌بینید که جزئیات در بخش‌های تاریک تصویر از بین می‌روند و ردپای نویز در سطوح یک‌دست مثل آسمان دیده می‌شوند. احتمالا این موضوع به پردازشگر تصویر چیپ اکسینوس ۱۲۸۰ برمی‌گردد.

دوربین اصلی گلکسی A53 در شب نیز عکس‌های قابل قبولی می‌گیرد اما با کاهش نور، جزئیات عکس‌ها به‌شدت افت می‌کنند و نویز نیز به‌سرعت افزایش می‌یابد. اگر ویژگی Scene Optimizer را در منوی تنظیمات دوربین فعال کنید، نرم‌افزار دوربین به‌شکل هوشمند از نایت‌مود برای عکاسی شبانه استفاده می‌کند. ثبت عکس در حالت نایت‌مود نیز معمولا حدود ۲ ثانیه طول می‌کشد و به‌لطف لرزشگیر اپتیکال، نیازی نیست نگران لرزش دست و تار شدن عکس‌ها باشید.

دوربین اولتراواید گلکسی A53 در شرایط نوری مناسب عکس‌های خوبی می‌گیرد که البته بیشتر برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند. اگر عکس‌ها را بزرگ کنید می‌بینید که جزئیات کافی ندارند و این موضوع در بخش‌های تاریک تصویر بیشتر هم می‌شود. در محیط تاریک نمی‌توان روی عکس‌های این گوشی حساب کرد. جالب این‌که نایت‌مود تأثیری روی عکس‌های شبانه دوربین اولتراواید این گوشی ندارد و فقط زمان ثبت عکس را افزایش می‌دهد.

دوربین سلفی گلکسی A53 کیفیت خوبی دارد و چهره شما را با جزئیات کافی ثبت می‌کند. البته عکس‌ها حتی در شرایط نوری مناسب کمی نویز دارند اما قابلیت HDR به‌خوبی عمل می‌کند و جزئیات پس‌زمینه را نیز از دست نمی‌دهید.

دوربین‌های گلکسی A53 در بهترین حالت در حد و اندازه گلکسی A52s هستند و حتی در بعضی شرایط، ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

باتری و شارژر

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

گلکسی A53 به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده که ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت بیشتر از نسل قبل است. با این حال شارژدهی این گوشی تفاوت چندانی با نسل قبل ندارد و طبق تجربه من، با استفاده حداکثری از گوشی نهایتا می‌توانید یک روز کامل روی شارژدهی آن حساب کنید. این رقم برای استفاده عادی نهایتا به ۱.۵ روز می‌رسد.

سرعت شارژ این گوشی نیز تفاوتی با نسل قبل نکرده و اگرچه از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند اما حتی با شارژر ۲۵ واتی سامسونگ نیز طی نیم ساعت فقط حدود ۴۵ درصد شارژ می‌شود. جالب این‌که این رقم برای نسل قبل یعنی گلکسی A52s به ۵۵ درصد بود. زمان شارژ کامل گوشی نیز حدود ۱.۵ ساعت است.

جمع‌بندی

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A53 5G

گلکسی A53 5G یک میان‌رده کامل است و تمام نیازهای کاربران عمومی و نیمه حرفه‌ای را برآورده می‌کند. مشکل اصلی این گوشی این است که به‌اندازه کافی پیشرفت نکرده تا با نسل قبل خود یعنی گلکسی A52s 5G رقابت کند. تنها برتری میان‌رده جدید سامسونگ نسبت به نسل قبل این است که ۲ سال آپدیت نرم‌افزاری طولانی‌تری را دریافت می‌کند اما این برتری جزئی زیر سایه کاهش قابل توجه توان سخت‌افزاری قرار می‌گیرد.

در نهایت اگر قصد خرید گوشی سامسونگ در بازه قیمتی ۱۱ الی ۱۲ میلیون تومان را دارید، همچنان گلکسی A52s 5G بهترین گزینه برای شماست. اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید، گلکسی A33 5G را مد نظر قرار دهید که توان سخت‌افزاری مشابه گلکسی A53 دارد اما از نظر نمایشگر و دوربین در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد.

نقاط قوت گلکسی A53 5G
  • کیفیت ساخت مطلوب
  • نمایشگر عالی
  • نرم‌افزار به‌روز با پشتیبانی طولانی
  • دوربین اصلی و سلفی باکیفیت
  • شارژدهی مناسب
نقاط ضعف گلکسی A53 5G
  • طراحی تکراری
  • سخت‌افزار ضعیف
  • سرعت شارژ پایین
  • فقدان جک هدفون
  • فقدان شارژر داخل جعبه
  • ارزش خرید پایین

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Kiawash23
    Kiawash23 | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

    ده تا مغازه رفتم پونصدمدل ورودی تبدیل تایپ سی به جک فیش کوچولو روامتحان کردم ن نشد که نشد حتی تو یوتیوب هم کا برنید این مشکل رو چندین نفرداشتن.

  • Kiawash23
    Kiawash23 | ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

    من از جک هدفونش اصلا نمیتونم کاررکشم،ادابت تبدیل جک تایپسی با جک ایودیو سه ونیم ووصل هدفون یا هراتصال ایودیو اصلا روش کارنمیکنه،من وارد نبودم یکی گفت ا پنجاه وسه بخر.من باگوشی قبلیم راحت به ورودیش کابل رکورد وصل میکردم واسه کارام اما الان مجبورم بالب تاب اینکاروکنم..کلا گوشی معمولیه عین ا سی وسه وپنجاه ودو هست

  • pars
    pars | ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

    طراحیش صد برابر از شیائومی بهتره و یک طراحی پخته و شیک و سنگینه ... ارزش خریدش هم بالاتر از همه گوشی های هم رده ش هست ...

  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

    به به عجب بررسی و عجب تیتر نابی ....دقیقاً حرف خیلی ها رو تو تیتر زدید .

    اولین چیزی که تو ذوق میزنه طراحی تکراری و دلسرد کننده ، حاشیه های زیاد صفحه نمایش هست . حداقل میشد رنگ های قرمز و زرد و ... اضافه کرد ولی حتی همین رو هم سامسونگ دریغ کرده .

    سری A5X و A7X دیگه زنجیره پرفروش بودن رو قطع کردند .
    تو دیجی کالا هم چی کی راضی نیست .

دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.