ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لغو تعلیق ۹ استاندارد خودرویی
اخبار خودرو

لغو تعلیق ۹ استاندارد خودرویی؛ تمام خودروهای جدید کشور ایمن می شوند

رئیس سازمان ملی استاندارد، اخیرا از لغو تعلیق ۹ استاندارد خودرویی خبر داده است. بدین ترتیب کلیه خودروسازان کشور وظیفه دارند تمام استانداردهای ۸۵گانه را مجددا در محصولات خود پیاده کنند. این استانداردها شامل مواردی ...

دلارام شرف الدین
نوشته شده توسط دلارام شرف الدین | ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

رئیس سازمان ملی استاندارد، اخیرا از لغو تعلیق ۹ استاندارد خودرویی خبر داده است. بدین ترتیب کلیه خودروسازان کشور وظیفه دارند تمام استانداردهای ۸۵گانه را مجددا در محصولات خود پیاده کنند. این استانداردها شامل مواردی نظیر نصب سامانه کنترل پایداری ESP نیز می شده است که باید دید در واقعیت اجرایی می شوند یا خیر؟

دی‌ماه ۹۸ بود که ۹ استاندارد مربوط به خودروهای داخلی به دلیل تحریم و کمبود نقدینگی به حالت تعلیق درآمدند. این ۹ مورد عبارت‌اند از نشان‌دهنده تعویض دنده، نشانگر فشار باد تایر، کنترل پایداری در ترمز گیری، چراغ رانندگی در روز، الزامات نصب چراغ، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم هشدار انحراف از مسیر، استانداردهای حفاظت از عابر پیاده و استاندارد استحکام کابین خودروهای تجاری. بنابراین خودروسازان تنها باید ۷۶ استاندارد را در محصولات خود رعایت می‌کردند.

لغو تعلیق ۹ استاندارد خودرویی
بازگشت 9 استاندارد تعلیق شده به لیست استانداردهای خودروهای آینده

تصمیم‌گیری درباره تمدید یا لغو تعلیق ۹ استاندارد خودرویی بعدها به شورای عالی استاندارد واگذار شد. اما به سبب تداوم مشکلات مربوط به تحریم‌ها، امکان رفع تعلیق استانداردها میسر نبود.

حال در دولت جدید، ۹ استاندارد مذکور دوباره به فرایند تولید خودروها بازمی‌گردد. البته برخی مسئولین همچون دبیر انجمن خودروسازان کشور، رفع تعلیق‌ها را مشروط خوانده و اجرایی شدن آن را حاصل همفکری وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان می‌دانند.

طبق مصوبه شورای عالی استاندارد، اعمال مجدد استانداردها در خودروهای قدیمی لزومی ندارد‌. اما سازندگان محصولات جدید مثل تارا، شاهین و دنا، باید لیست کامل استانداردها را از ابتدای امسال رعایت کنند. با تمام این اوصاف، اجرای کامل استانداردهای ۸۵گانه به توان خودروسازان بستگی دارد. بنابراین نباید انتظار داشت که استانداردهای از تعلیق برگشته برای تمام خودروهای حاضر در بازار لحاظ شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی