ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصاویر تلسکوپ جیمزوب
علمی

تفاوت کیفیت تصاویر تلسکوپ جیمزوب با اولین رصدخانه مادون قرمز

اخترشناسان پیش از شروع به کار تلسکوپ جیمزوب اطلاع داشتند که تصاویر آن بسیار باکیفیت خواهد بود. اما به تازگی ناسا مقایسه جدیدی را منتشر کرده است که کیفیت تصاویر تلسکوپ جیمزوب را بهتر نشان ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

اخترشناسان پیش از شروع به کار تلسکوپ جیمزوب اطلاع داشتند که تصاویر آن بسیار باکیفیت خواهد بود. اما به تازگی ناسا مقایسه جدیدی را منتشر کرده است که کیفیت تصاویر تلسکوپ جیمزوب را بهتر نشان می‌دهد.

«اسپیتزر» اولین رصدخانه مادون قرمز ناسا است که از آسمان در این طول موج تصویربرداری می‌کرد. در تصویر زیر، تفاوت میان آنچه اسپیتزر ثبت کرده است، با تصویری که جیمزوب به تازگی منتشر کرده است را مشاهده می‌کنید.

تصاویر تلسکوپ جیمزوب

دقت و وضوح تصاویر تلسکوپ جیمزوب شگفت‌انگیز است.

تلسکوپ فضایی جیمزوب حدود چهار ماه و نیم پیش به فضا پرتاب شد. هنگامی که این تلسکوپ ارزشمند به مقصد نهایی خود رسید، تیم شروع به تراز کردن آینه‌ها و ابزارهای جانبی آن کرد. در چند ماه گذشته، شاهد برخی بروز رسانی‌ها در این فرآیند هم‌ترازی بودیم.

با این‌حال، اکنون ناسا تصاویر جدیدی منتشر کرده است که وضوح بسیار بالایی دارند. همانطور که مشاهده کردید، تفاوت میان تصاویر جیمزوب و اسپیتزر بسیار زیاد است. دانشمندان عقیده دارند کیفیت تصاویر جیمزوب بی‌شباهت به هرچیزی است که تابه‌حال به آن دسترسی داشتیم.

این تلسکوپ فضایی ارزشمند در موقعیت «L-2» قرار گرفته است و در آینده امکان مشاهده و مطالعه کیهان را با وضوحی بسیار بیشتر از سایر تلسکوپ‌ها فراهم می‎‌کند. پیش‌بینی می‌شود جیمزوب در اواخر سال میلادی کار جمع‌آوری داده را آغاز کند.

یکی از هیجان‌انگیزترین نکته‌ها در مورد کیفیت عکس‌هایی که جیمزوب به ثبت می‌رساند، میزان جزئیاتی است که نشان می‌دهد. پیش از این، ثبت جزئیات کهکشان‌های دور کار بسیار دشواری بود. مطمئنا ما تاکنون تصاویر شگفت‌انگیزی از هابل و سایر ابزارهای فضایی دیده‌ایم، اما وب امکانات بیشتری را برای ما فراهم خواهد کرد.

توانایی بی‌نظیر جیمزوب در رصد دوردست‌ها این امکان را فراهم می‌آورد تا عالم خود را بهتر بشناسیم. ستاره‌شناسان با دقت در جزئیات این تصاویر، از رموزی از عالم پرده برمی‌دارند که دیدگاه ما نسبت به کیهان را تغییر خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی