ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: همسایه رنگارنگ زمین

وقتی به آسمون بالای سرتان نگاه می‌کنید، اولین چیزی که می‌توانید حتی در آسمان شهرها هم ببینید، نزدیکترین همسایه فضایی ما، کره ماه است. ما از روی خانه آبی رنگمان می‌توانیم بعضی از روزها ماه ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۵

وقتی به آسمون بالای سرتان نگاه می‌کنید، اولین چیزی که می‌توانید حتی در آسمان شهرها هم ببینید، نزدیکترین همسایه فضایی ما، کره ماه است. ما از روی خانه آبی رنگمان می‌توانیم بعضی از روزها ماه را در آسمان روز ببینیم و بعضی روزهای دیگر در آسمان شب. اگر چند شب متوالی طلوع ماه را مشاهده کنید، تغییر رنگ‌های ماه را به وضوح می‌بینید.

فضانوردان ماموریت آپولو با خروج از جو زمین این کره خاکی را به رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای می‌دیدند. اما این کره گاهی اوقات از داخل کره زمین کاملا متفاوت دیده می‌شود. تصویر امروز ناسا مجموعه‌ای از رنگ‌های ظاهری ماه است که این تفاوت را به وضوح نشان می‌دهد.

عکاس این تصویر، مارسلا گیلیا پیس (Marcella Giulia Pace)، در طول ده سال تصاویری از ماه کامل ثبت کرده و با قرار دادن آن‌ها در کنار هم تصویری ترکیبی ساخته است. ماه‌های زرد و قرمز در نزدیکی افق، در زمان طلوع و غروب ماه دیده می‌شوند. نور ماه با عبور از جو زمین و طی کردن مسیری طولانی دچار پخش‌شدگی می‌شود. طیف آبی نور ماه در بیشتر اوقات با حضور ذرات کوچک غبار از جو عبور نمی‌کند و ماه به رنگ قرمز دیده می‌شود.

ماه رنگارنگ

دیدن ماه آبی بسیار نادرتر است و زمانی رخ می‌دهد که ذرات بزرگ غبار در اتمسفر وجود داشته باشد. هنوز مشخص نیست که چه پدیده‌ای باعث ایجاد ماه بنفش شده؛ می‌تواند تاثیر چند پدیده با هم باشد که چنین رنگی را به وجود آورده است.

تصویر آخر این حلقه ماه‌گرفتگی مردادماه ۱۳۹۷ را نشان می‌دهد که در آمریکای شمالی و جنوبی دیده شد و از سایه قرمز رنگ زمین گذر کرد. امروز نیز ماه در آمریکای شمالی و جنوبی به طور کامل می‌گیرد که رنگ‌های جالبی در آسمان ساکنان این مناطق به ارمغان می‌آورد. تا ۱۱ ساعت دیگر نیز ماه‌گرفتگی جزئی در غرب کرمانشاه دیده می‌شود که شاید بتوانید در شرایط مناسب رصدی آن را به طورت بسیار جزئی مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی