ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ریزش مو
علمی

4 علامت عجیب ابتلا به کرونا که احتمالا از آن‌ها بی‌خبرید

با گذشت دو سال از آغاز همه‌گیری کرونا هنوز روزانه افراد زیادی به این بیماری مبتلا می‌شوند. با ظهور سویه‌های جدید، علائم کرونا هم تغییر کرده‌اند. در ابتدا گفته می‌شد که این بیماری باعث تب، ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

با گذشت دو سال از آغاز همه‌گیری کرونا هنوز روزانه افراد زیادی به این بیماری مبتلا می‌شوند. با ظهور سویه‌های جدید، علائم کرونا هم تغییر کرده‌اند. در ابتدا گفته می‌شد که این بیماری باعث تب، سرفه و از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود. حالا این علائم بیشتر به سمت گلودرد، گرفتگی بینی و سردرد متمایل شده. ولی برخی از دیگر علائم کرونا کمتر شناخته شده‌اند و به همین خاطر ممکن است ندانید که سلامتی‌تان تحت تاثیر این ویروس قرار دارد.

از ضایعات پوستی گرفته تا کم‌شنوایی، داده‌هایی وجود دارند که به ما نشان می‌دهند علائم ویروس کرونا می‌تواند فراتر از علائم ساده آنفلوانزا یا سرماخوردگی باشد. در ادامه مطلب چهار مورد از نشانه‌های عجیب و کمترشناخته‌شده این ویروس را با هم مرور می‌کنیم.

ضایعات پوستی

شکایت‌های پوستی پس از ابتلا به کووید-19 چندان نادر نیستند. تحقیقی در بریتانیا که در سال 2021 منتشر شد، نشان داد که از هر پنج بیمار کرونایی یک نفر فقط دچار راش (جوش یا دانه) شده و هیچ علامت دیگری نداشته‌ است. سارس کوو 2 به روش‌های گوناگون می‌تواند روی پوست بدن تاثیر بگذارد.

انگشت پا کرونایی

برخی افراد راش ناحیه‌ای گسترده (تغییر رنگ متورم یا بدون تورم پوست) را تجربه می‌کنند، در حالی که بقیه دچار کهیر می‌شوند. از سوی دیگر، «انگشت پای کرونایی» مشکل دیگری است که موجب قرمزی، تورم و تاول پوست در انگشتان پا می‌گردد. این علامت بیشتر در جوانان و نوجوانانی دیده می‌شود که بدون علامت مبتلا شده‌اند یا علائم خفیفی دارند.

اکثر ضایعات پوستی کرونا پس از چند روز یا چند هفته از بین می‌روند و نیازی به درمان تخصصی ندارند. اما اگر خارش پوست زیادی دارید و با درد روبرو هستید، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید.

ناخن‌های کرونایی

بدن انسان در زمان مواجهه با یک عفونت از جمله ویروس کرونا، به‌صورت طبیعی سعی می‌کند نشان دهد که تحت استرس غیرعادی قرار دارد. این نشانه‌ها به روش‌های متفاوت و عجیبی از جمله از طریق ناخن‌ها بروز پیدا می‌کنند. تغییراتی که در اثر ابتلا به کرونا در ناخن‌ها به وجود می‌آیند، عبارت‌اند از:

  • خطوط بیو – تورفتگی‌هایی در جهت افقی که در پایین ناخن‌ها به وجود می‌آیند. این خطوط در اثر وقفه‌ای در رشد ناخن‌ها ایجاد می‌شوند و تحت تاثیر استرس فیزیکی در بدن هستند.
  • خطوط می – خطوط سفیدی در جهت افقی که در ناخن‌ها ظاهر می‌شوند و ظاهرا تحت تاثیر تولید غیرعادی پروتئین به وجود می‌آیند.
  • الگوی نیمه ماه سرخ – در پایین ناخن‌ها دیده می‌شود و علت بروز آن دقیقا مشخص نیست.
ناخن کرونایی

نمی‌دانیم که آمار درگیری با این علائم چقدر است، اما تخمین زده می‌شود که این رقم حداکثر 1 تا 2 درصد بیماران کرونایی را تشکیل دهد. بروز مشکل در ناخن‌ها معمولا چند روز تا چند هفته بعد از ابتلا ظاهر می‌شود. اگرچه این علائم شاید در ابتدا دردناک باشند، اما پس از چند هفته به‌طور طبیعی از بین می‌روند.

البته باید توجه داشت که مشکلات ناخن علاوه بر کرونا می‌توانند تحت تاثیر عوامل دیگری رخ دهند. برای مثال، خطوط بیو بعد از شیمی‌درمانی یا بسیاری از عفونت‌ها هم خودنمایی می‌کنند.

ریزش مو

ریزش مو یکی از علائم دست‌کم گرفته‌شده کروناست که معمولا یک تا چند ماه بعد از عفونت رخ می‌دهد. در تحقیقی که در این زمینه انجام گرفته بود، مشخص شد که ریزش مو در میان حدود 6000 نفر از مبتلایان کووید-19، با سهم 48 درصدی رایج‌ترین نشانه بوده است. این علامت به‌ویژه در میان افرادی که کرونای حاد داشتند و زنان سفیدپوست رایج داشت.

گفته می‌شود که ریزش مو تحت تاثیر حسی است که موها از وجود استرس در بدن می‌گیرند. البته این علامت هم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و هر ریزش مویی ممکن است در اثر ابتلا به کرونا نباشد. با این حال، خبر خوب این است که ریزش مو پس از چند ماه متوقف می‌شود.

کم‌شنوایی و وزوز گوش

وزوز گوش

سارس کوو 2 هم مثل بسیاری از عفونت‌های ویروسی از جمله آنفلوانزا و سرخک بر روی سلول‌های گوش داخلی اثر می‌گذارد. این تاثیر باعث کم شدن قدرت شنوایی و شنیدن صدای سوت در گوش می‌شود.

تحقیقی که روی 560 نفر از مبتلایان کرونا انجام شده بود، نشان می‌دهد که کم‌شنوایی در 3.1 درصد از مبتلایان و وزوز گوش در 4.5 درصد این افراد مشاهده شده است. در یک مطالعه دیگر، 30 نفر از کسانی که به کرونا مبتلا شده بودند در مقابل 30 فرد سالم قرار گرفتند. هیچ کدام از افراد دو گروه قبلا مشکل شنوایی نداشتند. در نهایت مشخص شد که کووید-19 با آسیب به گوش داخلی در ارتباط است.

اگرچه این مشکل در اکثر بیماران خود به خود برطرف می‌شود، اما مواردی از آسیب دائمی به شنوایی افراد مبتلا به کرونا هم دیده شده است.

بیمار کرونایی

علت بروز علائم عجیب کرونا چیست؟

نمی‌دانیم که دقیقا چه چیزی باعث بروز این علائم می‌شود، اما می‌دانیم که مهم‌ترین بخش این ماجرا تحت تاثیر فرآیندی موسوم به التهاب است. التهاب مکانیزم دفاعی طبیعی بدن علیه عوامل بیماری‌زا و در این مورد سارس کوو 2 است. در این فرآیند پروتئینی به نام سیتوکین تولید می‌شود که در کنترل فعالیت سلول‌های ایمنی نقش مهمی بازی می‌کند.

تولید بیش از حد سیتوکین در اثر عفونت کووید-19 می‌تواند مشکلاتی را برای سیستم‌های حسی بدن به وجود بیاورد. به همین خاطر، می‌توان توضیح داد که چرا بعضی از افراد دچار کم‌شنوایی و وزوز گوش می‌شوند. این التهاب همچنین می‌تواند به شبکه مویرگ‌ها که خون را به ارگان‌های مختلف بدن منتقل می‌کنند، آسیب بزند.

مجددا تاکید می‌کنیم که علائم بالا منحصر به عفونت کرونا نیستند ولی اگر این علائم را دارید و در محیط‌های خطرناک حضور داشته‌اید، در صورت تمایل می‌توانید تست کرونا بدهید. همچنین، اگر این علائم رو به بدتر شدن می‌روند، شاید بهتر باشد که به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali_mot
    ali_mot | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

    علائم برای من به مدت یک هفته هر شب کهیر و سوزش در کل بدن من بود / متاسفانه دکترها حساسیت تشخیص می دادند که من در زندگی به هیچ چیز حساست اون هم به این شدت نداشتم ، بعد از یک هفته خوشبختانه علائم رفت شد . بهد ها مقالات متعددی خوندم که بهش حساسیت پوستی کووید میگن

مطالب پیشنهادی