ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

منجمان منشا امواج رادیویی ناشناخته‌ای در فاصله ۶۰ میلیون سال نوری از ما پیدا کردند

منجمان اخیرا از بین رصدهای رادیویی کهکشان مارپیچی NGC 2082 متوجه شدند که امواجی رایویی با منبعی ناشناخته از این کهکشان به ما می‌رسد. با اینکه منشا این امواج مشخص نیست، اما به احتمال بسیار ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

منجمان اخیرا از بین رصدهای رادیویی کهکشان مارپیچی NGC 2082 متوجه شدند که امواجی رایویی با منبعی ناشناخته از این کهکشان به ما می‌رسد. با اینکه منشا این امواج مشخص نیست، اما به احتمال بسیار زیاد از یک ستاره منتشر می‌شود؛ پس خیلی به احتمال دریافت پیامی از سمت فضایی‌ها خوشبین نباشید.

به طور کلی اجرام زیادی در جهان مثل تپ‌اخترها، کوازارها و کهکشان‌های رادیویی از خود امواج رادیویی منتشر می‌کنند. حالا این تیم تحقیقاتی امواجی رادیویی از کهکشان NGC 2082 حدود ۶۰ میلیون سال نوری دورتر از ما در محدوده صورت فلکی ماهی زرین (Dorado constellation)‌ پیدا کرده‌اند.

منشاهای احتمالی

این داده‌ها با تلسکوپ‌های ASKAP، ATCA و Parkes در محدوده فرکانس ۸۸۸ تا ۹۰۰۰ مگاهرتز ثبت شده‌اند. این مطالعه نشان داد که شدت این امواج رادیویی در فرکانس خاصی در سطحی قرار دارد که نشان می‌دهد احتمالا این امواج رادیویی از سحابی باقی‌مانده‌ای از یک ابرنواختر (Supernova remnant) یا یک تپ‌اختر (Pulsar) نشات می‌گیرد.

آن‌ها با بررسی‌های بیشتر متوجه شدند که منشا این امواج می‌تواند یک انفجار رادیویی سریع (Fast radio bursts) نیز باشد. البته این تیم تحقیقاتی احتمال دیگری را نیز مطرح کرد که ممکن است این امواج منشا فراکهکشانی داشته باشد.

حالا باید گروه‌های تحقیقاتی اطلاعات بیشتری در مطالعات آینده به دست آورند تا بتوانند بهتر منشا این امواج را متوجه شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی