ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: ابرهای کیهانی در صورت فلکی قو

در تصویر روز ناسا شاهد ابرهای کیهانی در صورت فلکی قو هستیم. صورت فلکی «قو» یکی از قابل تشخیص‌ترین صورت‌های فلکی آسمان شمالی در تابستان و پاییز است. این صورت فلکی دارای یک ستاره پرنور ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

در تصویر روز ناسا شاهد ابرهای کیهانی در صورت فلکی قو هستیم. صورت فلکی «قو» یکی از قابل تشخیص‌ترین صورت‌های فلکی آسمان شمالی در تابستان و پاییز است. این صورت فلکی دارای یک ستاره پرنور با نام «صلیب شمالی» است که تشخیص این صورت فلکی را آسان می‌سازد.

در قسمت بالای تصویر، سحابی «NGC 6888» را مشاهده می‌کنیم که با نام سحابی «هلال» نیز شناخته می‌شود. این سحابی حدود 25 سال نوری از زمین فاصله دارد. این سحابی به پایان عمر خود نزدیک است و انتظار می‌رود درنهایت در یک درخشش تماشایی – انفجار ابرنواختری – به زندگی خود پایان دهند.

 ابرهای کیهانی

در این تصویر، درخشش هیدروژن و اکسیژن در ابرهای کیهانی دیده می‌شود. ابرهای کیهانی عمدتا از 78% هیدروژن، 20% هلیوم و 2% از عناصری مانند اکسیژن و آهن تشکیل شده‌اند.

فضای بین ستاره‌ها خالی نیست. این فضا مملو از ابرهای کیهانی گاز و غبار است. اگرچه رصد این ابرها حتی در یک شب تاریک بسیار دشوار است و با چشم غیرمسلح تقریبا غیرممکن است، اما داده‌های جمع‌آوری شده با دوربین و لنز تله فوتو قادر به ثبت این دسته تصاویر هستند.

صورت فلکی قو یکی از 48 صورت فلکی است که توسط «بطلیموس» ستاره‌شناس قرن دوم شناسایی و فهرست شد.

یکی دیگر از ستاره‌های این صورت فلکی، «NML» نام دارد که یکی از بزرگترین ستاره‌های شناخته شده در کهکشان راه شیری است.

این صورت فلکی همچنین سکونتگاه «Cygnus X-1» است. Cygnus X-1 یک سیستم دوتایی شامل سیاهچاله بزرگی است که تابش پرتو ایکس دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی