ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کهکشان
علمی

تصویری شگفت‌انگیز از یک کهکشان مارپیچی در فاصله 80 میلیون سال نوری از زمین

آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA)، از سازمان ESO (رصدخانه جنوبی اروپا) تصویر جدید و خیره‌کننده‌ای از یک کهکشان مارپیچی شبیه به یک مار را منتشر کرده است. کهکشان NGC 1087 که در فاصله 80 میلیون ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA)، از سازمان ESO (رصدخانه جنوبی اروپا) تصویر جدید و خیره‌کننده‌ای از یک کهکشان مارپیچی شبیه به یک مار را منتشر کرده است.

کهکشان NGC 1087 که در فاصله 80 میلیون سال نوری از زمین مانند یک مار پیچیده شده و خفته در حال چرخش است، نوعی کهکشان مارپیچی محسوب می‌شود که با قطر 86,800 سال نوری در صورت فلکی نهنگ (Cetus) قرار گرفته است. در تصویر زیر می‌توانید این کهکشان را مشاهده کنید:

کهکشان

این تصویر از ترکیب عکس‌های مختلفی تهیه شده که در طول موج‌های مختلفی گرفته شده‌اند. همانطور که در تصویر مشخص است، این کهکشان بیشتر در رنگ قرمز شبیه به گدازه آتشفشانی دیده می‌شود که نشان‌دهنده توده‌ای سرد از گازهای مولکولی تشکیل شده توسط ستاره‌ها هستند.

نمایندگان ESO همچنین در بیانیه خود توضیح داده‌اند که مناطق آبی رنگ، نشان‌دهنده ستاره‌های مسن‌تر و بالغ‌تر است و تمام تصاویر آن‌ها توسط کاوشگر طیف سنجی چند واحدی (MUSE) تلسکوپ وی‌ال‌تی (VLT) متعلق به ESO گرفته شده است.

ارتفاع 5 کیلومتری آلما به همراه آب‌و‌هوای بسیار خشک صحرای آتاکاما شیلی، موقعیت فوق‌العاده‌ای برای تلسکوپ رادیویی فراهم کرده تا تصویر با کیفیتی از فضا بگیرد.

کهکشان

تصویر فوق‌العاده این گزارش تحت عنوان پروژه‌ای به نام PHANGS گرفته شده است. هدف از این برنامه نحوه تشکیل ستاره‌های جوان از ابرهای گازی است و دانشمندانی که در این تیم مشغول به کار هستند، با تلسکوپ‌های خود تصاویری با وضوح بالا از کهکشان‌های مجاور در طیف وسیعی از طول موج‌ها می‌گیرند.

نمایندگان ESO در بیانیه‌ای اعلام کردند که تجزیه و تحلیل طول موج‌های مختلف، داده‌هایی را در مورد ویژگی‌های فیزیکی ستاره‌ها، گاز و غبار داخلی کهکشان نشان می‌دهد. مقایسه داده‌های به دست آمده در زمان‌های مختلف به اخترشناسان کمک می‌کند تا عواملی که باعث فعال، تقویت یا محدود کردن طلوع ستارگان جدید می‌شود را بررسی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی