ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آب در ماه
علمی

کاوشگر چین شواهد جدیدی از وجود آب در ماه کشف کرد

محققان پس از تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگ و خاک ارسال شده توسط کاوشگر چینی چانگ ای 5 (Chang'E-5) از ماه، متوجه وجود نشانه‌هایی از آب در ماه شده‌اند. Chang'E-5 اولین بار در دسامبر سال ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

محققان پس از تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگ و خاک ارسال شده توسط کاوشگر چینی چانگ ای 5 (Chang'E-5) از ماه، متوجه وجود نشانه‌هایی از آب در ماه شده‌اند.

Chang'E-5 اولین بار در دسامبر سال 2020 به ماه فرستاده شد تا نمونه‌هایی از سنگ‌ها و خاک روی سطح آن را جمع‌آوری کند. هرچند در اواخر سال گذشته این کاوشگر وجود مولکول‌های آب (H2O) و هیدروکسیل (OH) را در خاک ماه تایید کرده بود، اما حالا در نمونه‌هایی که از دشتی روی سطح کره ماه با نام Oceanus Procellarum یا «اقیانوس طوفان‌ها» جمع‌آوری شده، شواهد بیشتری از وجود آب در ماه به دست آمده است.

علل تشکیل آب در ماه

آب در ماه

محققان با تجزیه و تحلیل سنگ و خاک جمع‌آوری شده از ماه، متوجه شدند که این نمونه‌ها به طور میانگین حاوی 30 هیدروکسیل در هر یک میلیون هستند. هیدروکسیل به مولکولی گفته می‌شود که از یک اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل شده است.

محققان با انجام آزمایش‌های خود متوجه شده‌اند که هیدروکسیل از دو منبع مختلف سرچشمه می‌گیرد. بخش کوچکی از آن توسط مواد شیشه‌ای ساخته شده توسط بادهای خورشیدی که با سطح ماه تداخل دارند، ایجاد شده است. بخش عمده آن نیز توسط آپاتیت، یک ماده معدنی کریستالی و غنی از فسفات که به طور طبیعی در ماه و همچنین زمین یافت می‌شود، ایجاد شده است.

محققی به نام «پارواتی پرم» که در این تحقیق شرکت نداشته توضیح می‌دهد که میزان آب کشف شده در طول این ماموریت کمتر از حد انتظار بوده. همچنین این واقعیت که نمونه‌ها زمانی جمع‌آوری شده‌اند که دمای ماه نزدیک به 93 درجه سلسیوس بوده نیز ممکن است تاثیر زیادی روی نتایج این مطالعه داشته باشد.

آب در ماه

«لی چونلای»، محقق اصلی این پژوهش توضیح می‌دهد که با بررسی آب و ماه و منبع آن، می‌توانیم اطلاعات بیشتری در مورد شکل‌گیری و تکامل ماه و منظومه شمسی کسب کنیم.

هرچند که وجود آب در ماه خبر بسیار خوبی است اما به هیچ وجه نمی‌توان از آن به عنوان یک چشمه آب زیرزمینی یاد کرد که در آینده نزدیک بتواند سکونتگاه‌های انسانی را در ماه پشتیبانی کند. فضانوردان چینی در ماموریت‌های بعدی خود با نام‌های Chang'E 6 و Chang'E 7 قصد دارند تا برای درک بهتر این موضوع از فناوری‌های سنجش از را دور و آزمایش در محل استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی