ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف جدیدی از ماهواره ناسا: یک محله کیهانی با فاصله 33 سال نوری از زمین

بررسی‌های ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا که به اختصار «TESS» نیز نامیده می‌شود، یک محله کیهانی با فاصله 33 سال نوری از زمین پیدا کرده است. دانشمندان عقیده دارند حداقل دو سیاره با اندازه زمین ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰

بررسی‌های ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا که به اختصار «TESS» نیز نامیده می‌شود، یک محله کیهانی با فاصله 33 سال نوری از زمین پیدا کرده است. دانشمندان عقیده دارند حداقل دو سیاره با اندازه زمین در این محله وجود دارد. این ناحیه دارای یک ستاره مرکزی با نام «HD 260655» و دو سیاره است که به دور آن می‌چرخند. ستاره مرکزی نسبتا کوچک و سرد است و در درسته کوتوله‌های-اِم یا «M-dwarf» قرار می‌گیرد.

کوتوله‌های-اِم به‌طور قابل توجهی از ستاره ما - خورشید - کوچکتر هستند اما تعداد آن‌ها در کیهان حدود ده برابر بیشتر از ستاره‌هایی با اندازه خورشید است.

سیاره درونی هر 2.8 روز زمینی یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد. همچنین اندازه این سیاره حدود 1.2 برابر زمین بوده و 2 برابر از آن سنگین‌تر است. سیاره بیرونی این منظومه هر 5.7 روز یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد و با اندازه 1.5 برابر زمین، حدودا 3 برابر آن جرم دارد. فرض می‌شود هردوی این سیارات سنگی هستند و به علت نزدیکی بیش از حد به ستاره خود، به ترتیب دارای دمای 818 و 584 درجه فارنهایت می‌باشند.

اگر بتوان با سرعت یک دهم سرعت نور سفر کرد، تقریبا 330 سال طول می‌کشد تا به این مکانِ شبیه به منظومه شمسی در کیهان برسیم. البته بدیهی است که به دلایل مختلف این سفر امکان‌پذیر نیست.

اما خوشبختانه، با استفاده از تجهیزات ویژه مانند تلسکوپ‌ها و طیف‌سنج‌های فضایی می‌توانیم تصاویر کاملا واضحی از این ناحیه ترسیم کنیم. دانشمندان منتظر هستند تا از تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز در این مورد کمک بگیرند.

محله کیهانی

به خاطر داشته باشید که منظومه شمسی ما مانند یک مولکول آب در اقیانوس پهناور کیهان است و یافتن چیزی شبیه به آن در این بیکرانگی واقعا هیجان‌انگیز است.

«میشل کونیموتو» از موسسه اخترفیزیک و تحقیقات فضایی «کاولی» در دانشگاه «MIT» گفت: « هر دو سیاره در این محله کیهانی به دلیل درخشندگی ستاره‌شان، جز بهترین موارد برای مطالعه اتمسفر این ناحیه هستند. ما به دنبال این هستیم که ببینیم آیا یک جو فرار در اطراف این سیارات وجود دارد؟ و آیا می‌توان نشانه‌هایی از آب یا کربن یافت؟»

او ادامه داد: «به عبارت دیگر، ما به دنبال یک لایه محافظتی مانند لایه اوزون زمین هستیم تا بدانیم آیا موجودات زنده قادر هستند در این سیارات زندگی کنند؟ هرچند که دمای بالای این سیارات ما را از یافتن موجودات زنده ناامید کرده است.»

با این‌حال، این دنیاها می‌توانند برای افزایش اطلاعات ما از سیارات فراخورشیدی ارزشمند باشند. به طور خلاصه، آن‌ها می‌توانند در جمع‌آوری اطلاعات درباره سیاره‌های فراخورشیدی - که ممکن است برای زندگی مناسب باشند - به دانشمندان کمک شایانی کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • عسکر صیفوری
    عسکر صیفوری | ۱ تیر ۱۴۰۱

    ناسا دروغ گویی بزرگ است . زمین کروی یک مندراری بیش نیست . منظومه شمسی بر معیار اعتقادات شیطان پرستان به خورد مردم داده می شود . کمی تفکر لازم است . در پیام رسان ایتا بخش عناوین زمین تخت اسلامی سرچ شود .

مطالب پیشنهادی