ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وویجر
علمی

ناسا امسال بالاخره خاموش کردن دو فضاپیمای وویجر را آغاز می‌کند

دو کاوشگر وویجر که دورترین اشیاء ساخت دست بشر در جهان به شمار می‌آیند و از منظومه شمسی بیرون رفته‌اند، به زودی فرآیند خاموش شدن را آغاز می‌کنند. این دو فضاپیما که در دهه 1970 ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۵

دو کاوشگر وویجر که دورترین اشیاء ساخت دست بشر در جهان به شمار می‌آیند و از منظومه شمسی بیرون رفته‌اند، به زودی فرآیند خاموش شدن را آغاز می‌کنند. این دو فضاپیما که در دهه 1970 پرتاب شدند، بسیار فراتر از انتظار عمل کردند و حالا امسال به خاطر کمبود انرژی باید کم‌کم قطعات مختلف خود را غیرفعال کنند تا برای مدت بیشتری زنده بمانند.

به گزارش وب‌سایت Scientific American، ناسا می‌خواهد از سال جاری میلادی دست به خاموش کردن برخی از سیستم‌های وویجر 1 و 2 بزند. انرژی این دو کاوشگر هر سال کم و کمتر شده و برای افزایش طول عمر آن‌ها راه دیگری باقی نمانده است. سازمان فضایی آمریکا می‌خواهد با غیرفعال‌سازی ابزارهای غیرضروری تا حد ممکن به عمر این فضاپیماها بیفزاید.

فضاپیماهای وویجر احتمالا تا 2030 زنده می‌مانند

اگرچه آمریکا این دو کاوشگر را برای یک ماموریت چهارساله ساخته بود، وویجرها پس از 44 سال و نیم هنوز زنده هستند. بنابراین طول عمر آن‌ها حدود بیش از 10 برابر انتظارات افزایش یافته است. با این حال، حضور چهار دهه‌ای در فضا مشکلاتی را برای این فضاپیماها به وجود آورده است. حالا ناسا تصمیم گرفته تا خاموش کردن برخی از سیستم‌های وویجر 1 و 2 را آغاز کند تا شاید بتواند آن‌ها را تا سال 2030 زنده نگه دارد. ولی بعید به نظر می‌رسد که بعد از 2030 بتوانیم همچنان شاهد حیات این دو کاوشگر باشیم و از آن‌ها اطلاعات ارزشمند دریافت کنیم.

نقطه آبی کم‌رنگ

برنامه وویجر خوش‌شانس بود که توانست از هم‌آرایی کیهانی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون بهره‌مند شود و در سفری که به بیرون از منظومه شمسی داشت، از همه آن‌ها بازدید کند. این دو کاوشگر موفق شدند از ابرهای مشتری عکس بگیرند، از پدیده جدیدی شبیه فعالیت‌های آتشفشانی در قمر مشتری مطلع شوند و حلقه‌های زحل را بررسی کنند.

ولی شاید مهم‌ترین تصویر ارسالی از این پروژه، تصویر معروف «نقطه آبی کم‌رنگ» بود که در سال 1990 توسط وویجر 1 ارسال شد. این عکس از فاصله 5.9 میلیارد کیلومتری خورشید در نزدیکی مدار نپتون، کره زمین را به شکل یک نقطه بسیار ریز در سیاهی بیکران فضا نشان می‌دهد و به همه یادآوری می‌کند که ما چقدر در برابر عظمت جهان کوچک و ناچیز هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • سعید داوری
    سعید داوری | ۲ تیر ۱۴۰۱

    متوجه نشدم الان شما هم میلیارد هم بیلیارد هم میلیون نوشتین الان میلیارد داخل متن اشتباه هست تصحیح اون چی میشه میلیون یا بیلیارد

  • v9999
    v9999 | ۱ تیر ۱۴۰۱

    علم چقدر پیشرفت کرده ما هنوز منتظریم که با کدام پا اول به مستراح بریم .ای کاش هیچوقت دین به وجود نمیامد .انسانیت رو به فنا داد

  • محمد زارع
    محمد زارع | ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

    کشف قمر های بسیار

  • Mohamad Hashemi
    Mohamad Hashemi | ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

    5.9 میلیارد یا بیلیون کیلومتری از خورشید، میلیون اشتباه نوشته شده

مطالب پیشنهادی