ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلامت

محققان استرالیایی: کرونا بلندمدت می‌تواند نوع جدیدی از بیماری عصبی باشد

محققان دانشگاه لاتروب استرالیا از شباهت بین آلزایمر و کووید طولانی مدت خبر می‌دهند. ظاهرا پروتئین‌های تولید شده توسط ویروس SARS-CoV-2 شباهت زیادی به تجمع پروتئین در مغز بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر دارد. ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

محققان دانشگاه لاتروب استرالیا از شباهت بین آلزایمر و کووید طولانی مدت خبر می‌دهند. ظاهرا پروتئین‌های تولید شده توسط ویروس SARS-CoV-2 شباهت زیادی به تجمع پروتئین در مغز بیماران مبتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر دارد.

در نتیجه ممکن است برخی علائم عصبی که در بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا طولانی مدت دیده می‌شود بی‌ارتباط با نوعی بیماری عصبی جدید نباشد.

داده‌های آماری مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نشان می‌دهند تقریبا از هر پنج بزرگسال یک نفر ممکن است برخی از علائم ماندگار کرونا را تجربه کند. برای مثال در بریتانیا حدود دو میلیون نفر مبتلا به کووید-19 طولانی مدت هستند. شایع‌ترین علائم مرتبط با این نوع از کرونا بروز برخی علائم عصبی شامل خستگی، اضطراب، سردرد یا به طور کلی مه مغزی است .

شباهت کرونا طولانی مدت با برخی بیماری‌های عصبی

بسیاری از این علائم شبیه به مراحل اولیه بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون هستند. در نتیجه برخی از محققان تصمیم گرفتند به دلیل مشاهده چنین شباهت‌هایی موضوع کرونا طولانی مدت و بیماری تخریب‌کننده عصبی را بیشتر مورد بررسی قرار دهند. نتایج تحقیق جدید در نشریه  Nature Communications منتشر شده و نشان می‌دهد ویروسی که باعث کرونا می‌شود می‌تواند تجمعات پروتئینی مشابه آنچه در مغز بیماران مبتلا به زوال عقل مشاهده می‌شود، تولید کند.

محققان با ترکیبی از مدل‌سازی کامپیوتری و آزمایش‌های آزمایشگاهی، نشان دادند که دو پپتید خاص تولید شده توسط ویروس SARS-CoV-2 در ساختارهایی شبیه به تجمع پروتئین‌های آمیلوئید سمی در بیماری آلزایمر دیده می‌شوند. «وند. نیک رینولدز»، محقق اصلی این پروژه می‌گوید برای درک اثرات این تجمعات پروتئینی در انسان به کار بیشتری نیاز است، اما این یافته‌های اولیه مکانیسمی قابل قبول برای توضیح علائم عصبی در بیماران مبتلا به کووید طولانی ارائه می‌دهند.

چنین تحقیقاتی می‌توانند به درمان بیماران مبتلا به کوید طولانی مدت کمک کنند. رینولدز می‌گوید داروهای ضد آمیلوئیدی ممکن است بتوانند در زمینه کرونا طولانی مدت نقش موثر داشته باشند. وی می‌گوید: «ممکن است از داروهای موجود برای درمان مه مغزی استفاده شود.»

پژوهش جدید اولین موردی نیست که شباهت‌های پاتولوژیک بین آلزایمر و کووید طولانی مدت را بررسی می‌کند. اوایل سال جاری میلادی نیز مطالعه دیگری بافت مغزی چند بیمار فوت شده کووید-19 را بررسی کرد که شباهت‌های مشخصی را در آسیب مغزی با بیماران مبتلا به آلزایمر نشان می‌داد.

محقق اصلی این مطالعه، «اندرو مارکس» از کالج پزشکان و جراحان واگلوس دانشگاه کلمبیا می‌گوید هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد این یافته‌ها خیلی زود ایت ولی ممکن است بتوان گفت که کووید طولانی مدت می‌تواند نوع جدیدی از بیماری عصبی باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی