ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: کهکشان مارپیچی NGC 6744

کهکشان مارپیچی NGC 6744 تقریبا 175000 سال نوری وسعت دارد و بزرگتر از کهکشان راه شیری ماست. این کهکشان در فاصله 30 میلیون سال نوری در صورت فلکی جنوبی «پاوو» یا «Pavo» قرار دارد. کهکشان ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

کهکشان مارپیچی NGC 6744 تقریبا 175000 سال نوری وسعت دارد و بزرگتر از کهکشان راه شیری ماست. این کهکشان در فاصله 30 میلیون سال نوری در صورت فلکی جنوبی «پاوو» یا «Pavo» قرار دارد.

کهکشان مارپیچی NGC 6744 در تلسکوپ‌های کوچک تنها همانند یک جرم کم‎‌نور و محو به نظر می‌رسد. اما در این تصویر شاهد بازوهای مارپیچی آن نیز هستیم. در این تصویر هسته طلایی رنگی که حالت کشیده دارد، نشان دهنده وجود ستاره‌های سرد و کهن سال است که در مرکز کهکشان تجمع کرده‌اند. فراتر از آن، بازوهای مارپیچی بزرگ پر شده با خوشه‌های ستاره‌ای جوان آبی پر شده و نواحی ستاره‌ساز مایل به صورتی را می‌بینیم.

این کهکشان یک ماهواره کوچک با نام «NGC 6744A» نیز دارد که بازوی کشیده شده آن را در قسمت پایین سمت راست تصویر می‌بینیم. این کهکشان یادآور کهکشان «ابر ماژلانی بزرگ» است که ماهواره کهکشان راه شیری است.

کهکشان مارپیچی NGC 6744

صورت فلکی پاوو شامل پنج ستاره با سیارات تائید شده است. یکی از ستارگان آن «طاووس» نام دارد. این ستاره درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی پاوو است و قدر ظاهری 1.94 دارد. طاووس یک غول آبی-سفید است که جرم آن حدودا شش و شعاع آن پنج تا شش برابر خورشید است. این ستاره همچنین 2200 بار از خورشید درخشان‌تر است.

پاوو چهل و چهارمین صورت فلکی بزرگ آسمان است و در ربع چهارم نیمکره جنوبی قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی