ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سر مجسمه «هرکول» در ثروتمندترین کشتی غرق شده دنیا با قدمت 2000 سال

باستان‌شناسان از یک کشتی باری متعلق به دوران روم باستان که بیش از 120 سال پیش به طور تصادفی در نزدیکی جزیره آنتیکیترا یونان کشف شد و از آن به عنوان ثروتمندترین کشتی باستانی جهان ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

باستان‌شناسان از یک کشتی باری متعلق به دوران روم باستان که بیش از 120 سال پیش به طور تصادفی در نزدیکی جزیره آنتیکیترا یونان کشف شد و از آن به عنوان ثروتمندترین کشتی باستانی جهان یاد می‌شود، گنجینه دیگری استخراج کردند. از جمله اشیاء باستانی کشف شده جدید به سر مجسمه هرکول اشاره شده است.

پروفسور «لورنز بومر»، باستان شناس دوران کلاسیک که با دانشگاه ژنو، سوئیس روی این ماموریت کار می‌کند، توضیح می‌دهد که آن‌ها یک قطعه سنگ مرمر بسیار باعظمت را کشف کرده‌اند که از نظر ظاهر، بسیار شبیه به شخصیت‌های بزرگ دوران یونان و روم باستان به نظر می‌رسد. اندازه آن دو برابر سر واقعی انسان‌هاست و وجود ریش بلند، صورت بسیار خاص و موهای کوتاه در آن دیده می‌شود.

او با اشاره به این ویژگی‌ها به گاردین می‌گوید:

«در سال 1900، [غواصان] مجسه هرکول را [از دریا] بیرون کشیده بودند و اکنون احتمالا سر آن را پیدا کرده‌ایم. شکی نیست که این سر هرکول است.»

باستان شناسان موفق شدند تا با برداشتن سه تخته سنگ 8.5 تنی که تا حدی کشتی را در کف دریا پوشانده بود، این مجسمه را همراه با بخشی از یک مجسمه مرمری دیگر، دندان‌های انسان و قطعاتی از تجهیزات کشتی را کشف کنند.

این تیم تحقیقاتی که از باستان شناسان دریایی و غواصان آموزش دیده ویژه تشکیل شده، به مدت سه هفته در عمق 50 متری آب و منطقه‌ای حضور داشته‌اند که تاکنون هرگز کاوش نشده بود.

بومر درباره محل کشتی غرق شده می‌گوید:

«به اندازه‌ای عمیق است که فقط می‌توان 30 دقیقه آنجا حضور داشت. اما اکنون درباره اینکه چه چیزی زیر آن سنگ‌ها پنهان شده، چندین ایده داریم. هر یک از این یافته‌ها به ما کمک می‌کند تا درک بیشتری درباره کشتی، محموله‌های آن، خدمه و محل حرکت آن داشته باشیم.»

کشتی باستانی حامل سر مجسمه هرکول

ماشین آنتیکیترا

گفته می‌شود این کشتی که در سال 1901 توسط غواصان اسفنجی کشف شده، در 50 سال اولیه قرن اول قبل از میلاد در جزیره کوچک آنتیکیترا و به دنبال یک طوفان غرق شده است. مهم‌ترین چیزی که تاکنون در این کشتی کشف شده، ماشین آنتیکیترا نام دارد که از آن به عنوان اولین کامپیوتر آنالوگ جهان یاد می‌شود. اوایل سال جاری، باستان‌شناسان گفته بودند که این سیستم احتمالا 178 سال پیش از میلاد مسیح شروع به کار کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی