ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پوسته زمین
علمی

دانشمندان قطعه‌ای از پوسته زمین با عمر 4 میلیارد سال را کشف کردند

دانشمندان با فناوری‌های نوین و با استفاده از لیزرهای بسیار ظریفی که حتی نازکتر از یک تار موی انسان هستند، قطعه‌ای از پوسته زمین را در استرالیا کشف کرده‌اند که عمری 4 میلیارد ساله دارد. ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

دانشمندان با فناوری‌های نوین و با استفاده از لیزرهای بسیار ظریفی که حتی نازکتر از یک تار موی انسان هستند، قطعه‌ای از پوسته زمین را در استرالیا کشف کرده‌اند که عمری 4 میلیارد ساله دارد. ابعاد این پوسته مساحتی در حد و اندازه ایرلند دارد.

زمین‌شناسان همچنین احتمال می‌دهند با مطالعه این قطعه بتوان اطلاعاتی در مورد چگونگی تبدیل سیاره ما از مکانی غیرقابل سکونت به سرزمینی مملو از حیات بدست آورد.

دانشمندان در مطالعه این قطعه از روش «طیف‌سنجی جرمی جفت شده القایی با جریان لیزر» یا «laser ablation split stream-inductively coupled plasma-mass spectrometry» استفاده کردند. این روش به آن‌ها اجازه می‌دهد سن دانه‌های شن و ماسه موجود در این قطعه را تعیین کنند و آن‌ها را با سایر نمونه‌های موجود از نواحی دیگر زمین مقایسه کنند تا به اصل و مبدا آن‌ها پی ببرند.

پوسته زمین

«ماکسیمیلیان درولنر» دانشجوی دکترای زمین‌شناسی و نویسنده اول این مقاله از دانشگاه «کرتین» استرالیا گفت: « هنگامی که یافته‌های خود را با داده‌های پیشین مقایسه می‌کنیم، به نظر می‌رسد که بسیاری از مناطق سراسر جهان زمان‌بندی مشابهی از تشکیل و حفظ پوسته اولیه را تجربه کرده‌اند. این نشان دهنده تغییر قابل توجهی در تکامل زمین در حدود 4 میلیارد سال پیش است، زیرا بمباران شهاب سنگ‌ها کاهش یافته، پوسته تثبیت شده و حیات بر روی این سیاره آغاز شده است.»

بدین ترتیب، تیم تحقیقاتی دریافت دانه‌ها ابتدا از کجا فرسایش یافته‌اند، چه نیروهایی به آن‌ها وارد شده تا به این شکل درآیند و چگونه زمین‌شناسی منطقه در طول زمان سبب تغییر شکل آن‌ها شده‌اند.

«میلو برهام» ناظر زمین‌شناسی منطقه از دانشگاه کرتین می‌گوید: «باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که پس از 4 میلیارد سال پوسته اصلی زمین دچار تغییرات شگرفی شده است. با این‌حال، مطالعه آن دریچه‌ای رو به گذشته بر روی ما باز می‌کند که اطلاعات شگرفی در اختیار ما قرار می‌دهد. این اطلاعات به ما در درک نحوه شکل‌گیری سیارات، پوسته اولیه آن‌ها و حیات کمک می‌کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Sadegh Manafi
    Mohammad Sadegh Manafi | ۲۰ تیر ۱۴۰۱

    این روش محاسبه بنظرم درست نیست. احتمالا اینطوری فرض می کنند که با سرعت ثابت ماده رادیواکتیو فروپاشی میشه که اصلا منطقی نیست سرعت ثابت باشه همیشه ولی خب تو همه جا مورد تایید هست 😏

مطالب پیشنهادی