ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هابل و جیمز وب
علمی

مقایسه تصویر جیمز وب و هابل؛ تلسکوپ جدید ناسا چقدر پیشرفت کرده است؟

بامداد امروز بالاخره اولین تصویر تمام رنگی از تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شد. این تصویر زمینه‌ای از چندین کهکشان موسوم به SMACS 0723 را نشان می‌دهد که 4.6 میلیارد سال نوری با ما فاصله ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۶

بامداد امروز بالاخره اولین تصویر تمام رنگی از تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شد. این تصویر زمینه‌ای از چندین کهکشان موسوم به SMACS 0723 را نشان می‌دهد که 4.6 میلیارد سال نوری با ما فاصله دارند. هابل هم قبلا از این زمینه کهکشانی تصویری را تهیه کرده بود و در این مطلب این دو تصویر را با هم مقایسه خواهیم کرد.

اولین تصویر تمام رنگی جیمز وب در خلال نشست مطبوعاتی «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و ناسا منتشر شد. وب به لطف پدیده‌ای به نام لنزینگ گرانشی توانسته این فاصله بسیار دور را تماشا کند و تصویر SMACS 0723 را به ثبت برساند. ناسا می‌گوید نوری که وب می‌بیند بیش از 13 میلیارد سال قدمت دارد. به عبارت دیگر، این کهکشان ها صرفا چند صد هزار سال بعد از مه‌بانگ یا بیگ بنگ به وجود آمده بودند.

اولین تصویر جیمز وب

به گفته ناسا، دوربین نزدیک به مادون قرمز تلسکوپ جیمز وب توانسته کهکشان‌های دوردست را با وضوح بالا به تصویر بکشد. بخشی از این ساختارهای ریز و کم‌نور تاکنون هرگز دیده نشده بودند. با بررسی اولین کهکشان‌های جهان توسط وب، محققان به اطلاعات بیشتری درباره جرم، سن، تاریخچه و ترکیبات کهکشان‌ها دست پیدا خواهند کرد.

تصویر هابل از SMACS 0723
تصویر هابل از SMACS 0723

تصویر جیمز وب چه فرقی با تصویر هابل دارد؟

این اولین باری نیست که اخترشناسان این ناحیه از آسمان را رصد می‌کنند. تلسکوپ هابل قبلا تصویری از SMACS 0723 را ثبت کرده بود. حالا یکی از کاربران ردیت به نام Whatevery1sThinking این دو تصویر را به شکل متحرک روی هم قرار داده تا مشخص شود که عملکرد جیمز وب تا چه اندازه نسبت به تلسکوپ نسل قبلی ناسا بهتر بوده است.

ناسا می‌گوید: «هزاران کهکشان – از جمله کم‌فروغ‌ترین اشیایی که تاکنون با نور مادون قرمز رصد شده‌اند – برای اولین بار در معرض دید وب قرار گرفتند. این برش از گستره جهان معادل بخش کوچکی از آسمان است که اندازه آن تقریبا برابر یک دانه شن به فاصله یک دست [تا چشم] روی زمین است.»

تصویر نخست جیمز وب ترکیبی از چندین تصویر در طول موج‌های مختلف است که در طول 12.5 ساعت تهیه شده است. ناسا امروز عصر ساعت 19:00 به وقت ایران چهار تصویر رنگی دیگر را از جیمز وب منتشر خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی