ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گلکسی زی فولد ۳
تکنولوژی

مروری بر تاریخچه گوشی‌های تاشو؛ از پلیمر ویژن تا سامسونگ و هواوی

باور کردن این موضوع شاید کمی برایتان دشوار باشد اما دنیای فناوری اغلب اوقات نسبت به ترندهای جدید بسیار بدبین‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. به همین دلیل احتمال اینکه کاربران از محصولات ...

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۲۲ تیر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

باور کردن این موضوع شاید کمی برایتان دشوار باشد اما دنیای فناوری اغلب اوقات نسبت به ترندهای جدید بسیار بدبین‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. به همین دلیل احتمال اینکه کاربران از محصولات نوآورانه استقبال سردی داشته باشند، وجود دارد. اما در نهایت عملکرد این دستگاه‌ها و پافشاری شرکت‌ها برای بهبود آن‌ها می‌تواند سرنوشت آن‌ها را رقم بزند. یکی از همین ترندهای تقریبا جدید، گوشی‌های تاشو است.

گوشی‌های تاشو، رول‌شونده و گسترش‌پذیر یکی از جدیدترین ترندهای دنیای موبایل یا به صورت کلی دنیای فناوری هستند که اگرچه در سال‌های اخیر به لطف شرکت‌هایی مانند سامسونگ و هواوی توانسته‌اند جای خودشان را در بازار تقریبا محکم کنند، اما این محصولات قدمت بیشتری دارند.

در حقیقت برندهای دیگری هم در توسعه این محصولات نقش داشته‌اند و ایده‌هایی برای آن‌ها ارائه کرده‌اند. با این وجود می‌توان سامسونگ را علت موفقیت امروزی این محصولات و آینده روشن آن‌ها (طبق پیش‌‌بینی‌ها) دانست.

تاریخچه گوشی‌های تاشو

تاریخچه گوشی‌های تاشو

در این مطلب می‌خواهیم نگاهی مختصر به تاریخچه گوشی‌های تاشو و ایده‌های مربوط به این حوزه داشته باشیم.

گوشی‌های تاشو قدیمی (فلیپ فون)

قبل از رسیدن به گوشی‌های تاشوی مدرن ابتدا باید به سراغ موبایل‌های تاشو قدیمی یا همان فلیپ‌فون‌ها برویم. اگرچه به این محصولات هم تاشو می‌گویم، اما با آنچه امروز در بازار وجود دارد، بسیار متفاوت هستند.

تاریخچه گوشی‌های تاشو

این محصولات یک نمایشگر کوچک در بخش بالایی و یک کیبورد در بخش پایینی داشتند و زمانی محبوبیت بالایی در بازار پیدا کرده بودند. در آن زمان شرکت‌های بسیاری مانند نوکیا و سامسونگ این دستگاه‌ها را در بازار می‌فروختند. اگرچه تفاوت‌های چشمگیری بین آن‌ها و محصولات مدرن وجود دارد، اما موبایل‌های تاشو قدیمی به ما نشان دادند که می‌توانیم گوشی‌ها را کامپکت‌تر کنیم و به گونه‌ای راه را برای ایده‌های امروزی و دستگاه‌هایی مانند گلکسی زد فلیپ هموار کردند.

گوشی/کتابخوان تاشوی پلیمر ویژن

پیش از آنکه سامسونگ با نمایشگر‌های تاشوی امولد بازار را تسخیر کند، چند کمپانی دیگر قبلا به دنبال ساخت گوشی‌های تاشو بودند تا دریچه جدیدی در بازار موبایل‌ها باز کنند.

یکی از این شرکت‌ها «پلیمر ویژن» (Polymer Vision) بود که سال 2006 از یک طرح مفهومی رول‌شونده به همراه یک دستگاه تاشو به نام «Readius» رونمایی کرد، البته این محصول بیش از آنکه یک گوشی باشد، یک کتابخوان الکترونیکی بود.

نوکیا با «مورف» وارد صحنه می‌شود

سال 2008 نوکیا ویدیویی از یک طرح مفهومی به نام «مورف» (Morph) را به اشتراک گذاشت که در آن یک نمایشگر تاشو می‌توانست اشکال مختلفی به خود بگیرد. این ویدیو تبلتی را نشان می‌داد که در حقیقت نوعی شیشه منعطف بود و 3 بار تا می‌شد و مثل دستبند دور مچ قرار می‌گرفت. مورف در حقیقت طرحی بود که بسیار از زمان خودش جلوتر بود.

ظهور تدریجی نمایشگرهای امولد تاشوی سامسونگ

در ادامه به سال 2011 می‌رسیم؛ سالی که خبر توسعه نمایشگر تاشو توسط سامسونگ کم‌کم در حال انتشار بود. سامسونگ کم‌‌کاری نکرد و از طرح مفهومی یک نمایشگر کاملا منعطف امولد رونمایی کرد که نه تنها خم، رول یا تا می‌شد، بلکه تا حدی هم شفاف بود.

گوشی اندرویدی مجهز به دو نمایشگر کیوسرا

تاریخچه گوشی‌های منعطف

در میان گیر و دار نمایشگر امولد تاشوی سامسونگ، برند کیوسرا (Kyocera) نیز گوشی اندرویدی خود با نمایشگر لمسی دوگانه که «اکو» نام داشت را عرضه کرد. نمایشگر 3.5 اینچی دوگانه این گوشی قابلیت تا شدن داشت و سخت‌افزار آن نیز اجازه اجرای دو اپ مجزا در هر نمایشگر را فراهم می‌کرد اما نسخه اندروید آن از تصویر دو تکه پشتیبانی نمی‌کرد زیرا فناوری آن همچنان جلوتر از زمان خود بود.

گوشی زد‌تی‌ای اکسون M با سه نمایشگر

اگرچه سامسونگ فناوری لازم برای ساخت گوشی‌های تاشو را داشت، اما مدت بیشتری را صرف تحقیق و توسعه کرد تا محصول درخور توجهی را روانه بازار کند. تا زمانی که کره‌ای‌ها دستگاهی روانه بازار کنند، چندین شرکت دست به چنین کاری زدند که البته با محصول سامسونگ متفاوت بودند. یکی از این محصولات، زد‌تی‌ای اکسون M بود.

گوشی اکسون M که سال 2017 توسط ZTE عرضه شد، در مجموع دارای 3 نمایشگر بود: یک نمایشگر بیرونی 5.2 اینچی به همراه دو نمایشگر داخلی 5.2 اینچی که کنار هم یک نمایشگر 6.8 اینچی مشابه تبلت‌ها را تشکیل می‌دادند.

تاریخچه گوشی‌های منعطف

گوشی زد‌تی‌ای اگرچه جذاب بود، اما فقدان بهینه‌سازی نرم‌افزاری و همچنین وجود حاشیه ضخیمی که نمایشگر‌ها را از هم جدا می‌کرد، تجربه چندان جالبی را به همراه نداشت.

رویول فلکس پای از راه می‌رسد

این گوشی هوشمند به لحاظ فنی نخستین گوشی تاشو یا خم شونده بازار بود زیرا تنها چند روز پیش از معرفی نمایشگرهای منعطف و بروزرسانی‌ شده سامسونگ از راه رسید. البته محصول عرضه شده توسط این برند چینی با قیمت 1320 دلاری خود هیچگاه از بازار چین خارج نشد چرا که با توجه به ویژگی‌هایش، خرید آن چندان صرفه اقتصادی برای کاربر نداشت.

تاریخچه گوشی‌های منعطف

بالاخره گلکسی فولد سامسونگ به میدان می‌آید

سامسونگ نخستین سری از گوشی‌های تاشوی آماده برای مصرف‌کنندگان را سال 2019 عرضه کرد. مدل گلکسی فولد با نمایشگر بیرونی 4.6 اینچی پس از باز شدن مانند کتاب، نمایشگر امولد 7.3 اینچی داخلی خود در معرض دید کاربر قرار می‌داد.

تاریخچه گوشی‌های منعطف

این مدل همچنین دارای یک پوشش محافظتی پلاستیکی روی نمایشگر داخلی بود که برخی کارشناسان آن را به اشتباه هنگام بررسی نسخه آزمایشی جدا می‌کردند اما سامسونگ با جمع‌آوری این نسخه‌ها پوشش مذکور را حذف و فولد را چند ماه بعد دوباره عرضه کرد.

ورود هواوی به بازار گوشی‌های تاشو

اگرچه هواوی بخاطر تحریم‌های آمریکا دیگر حضور چندانی در بازارهای غربی ندارد، اما این موضوع باعث نشد که چینی‌ها دست از ورود به حوزه‌های جدید بردارند. این کمپانی با مدل تاشوی «میت ایکس» وارد بازار گوشی‌های تاشو شد.

تاریخچه گوشی‌های منعطف

این دستگاه گران‌قیمت طراحی متفاوتی با گوشی گلکسی فولد داشت. در حقیقت گوشی هواوی به سمت بیرون تا می‌شد و یک نمایشگر بزرگ 8 اینچی را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

شیائومی در بازار نوپای گوشی‌های تاشو

شیائومی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در جهان در سال 2021 با عرضه می میکس فولد به جمع شرکت‌های سامسونگ و هواوی اضافه شد تا بازار گوشی‌های تاشو را از دست ندهد.

تاریخچه گوشی‌های منعطف

این گوشی طراحی مشابه با گلکسی فولدهای سامسونگ دارد و از یک نمایشگر داخلی 8.01 اینچی بهره می‌برد. انتظار می‌رود به‌زودی نسل دوم گوشی تاشوی شیائومی معرفی شود.

موتورولا و احیای گوشی ریزر با نمایشگر تاشو

موتورولا سال 2019 ناامیدانه سعی کرد تا برند ریزر را با یک گوشی تاشو احیا کند. این گوشی تاشوی 6.2 اینچی که در همکاری با اپراتور ورایزن معرفی شد، یادآور مدل ریزر فلیپ اولیه بود.

تاریخچه گوشی‌های منعطف

این گوشی به دلیل نقدهای منفی و عرضه اختصاصی توسط ورایزن، شکست خورد، با این حال موتورولا از نسل دوم آن رونمایی کرد و در آینده نزدیک نسل جدیدش هم از راه می‌رسد.

گلکسی زد فلیپ محبوب می‌آید

مدل زد فلیپ سامسونگ در بهترین زمان ممکن به بازار عرضه شد چرا که کره‌ای برای جبران مشکلات گلکسی فولد از زمان کافی برخوردار بودند.

تاریخچه گوشی‌های منعطف

این مدل با پیروی از سیاست موتورولا یعنی زنده کردن خاطرات قدیمی طراحی شد و با موفقیت در بازار، اکنون منتظر نسل چهارم آن هستیم که احتمالا در تابستان معرفی خواهد شد.

TCL هم یک دستگاه منعطف را امتحان کرد

کمپانی TCL هم که عموما به واسطه گوشی‌ها و تلویزیون‌های ارزان‌ قیمتش شناخته می‌شود نیز مدتی با طراحی گوشی منعطف سرگرم بود.

تاریخچه گوشی‌های منعطف

این برند نیز طی رویداد CES سال 2020 از یک طرح مفهومی تاشو رونمایی کرد و یک ماه پس از آن نیز یک گوشی کشویی را معرفی کرد که بیشتر از طرح مفهومی پیشین جلب توجه کرد.

نوبتی هم که باشد نوبت مایکروسافت است

گوشی مایکروسافت سرفیس دوئو (Duo) به معنای کلمه تاشو نیست زیرا نمایشگرهای آن مجزا هستند و خم نمی‌شوند، اما دو نمایشگر آن در کنار هم یک تصویر 8.1 اینچی را تشکیل می‌دهند.

تاریخچه گوشی‌های منعطف

این محصول مایکروسافت همچنین میزبان بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری برای عملکرد بهتر نیز بود، با این حال اما حتی نسل دوم آن نیز نتوانست کاربران را تحت تاثیر قرار دهد.

تلاش دلیرانه اوپو

نمی‌شود درباره تاریخچه گوشی‌های تاشو صحبت کرد اما به نخستین پرچمدار تاشوی اوپو یعنی Find N اشاره نکرد. این مدل غیر از چین تقریبا در سراسر دنیا عرضه شد و طراحی آن طبق سیاست اوپو به گونه‌ای بود تا ظاهر شاخصی در میان جمعیت پرشمار رقیبان اندرویدی داشته باشد.

تاریخچه گوشی‌های منعطف

این گوشی هم از زبان طراحی گلکسی زد فولد و شیائومی می میکس فولد بهره می‌برد، اما نسبت به رقبایش قیمت مناسب‌تری دارد.

آیا گوگل و اپل هم به سراغ گوشی‌های تاشو می‌روند؟

اگرچه به پایان مرور تاریخچه گوشی‌های تاشو رسیدیم اما همچنان موارد زیادی در آینده وجود دارند که می‌توانیم منتظر آن‌ها باشیم.

به عنوان مثال سامسونگ و مایکروسافت هر دو سرگرم کار روی طرح‌های جدیدی در این زمینه هستند، اما شاید مهم‌ترین موضوع برای آینده، گوشی‌های تاشو گوگل و اپل باشد.

طبق شایعات گوگل روی یک گوشی پیکسل تاشو کار می‌کند و اپل هم مدت‌ها می‌شود که مشغول توسعه یک آیفون تاشو است. طبق شایعات پیکسل تاشو زودتر از آیفون از راه می‌رسد و گوشی تاشو اپل احتمالا سال 2025 روانه بازار می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MojtabaHere
    MojtabaHere | ۲۳ تیر ۱۴۰۱

    واقعاً انتظار داشتم نوکیا E90 رو به عنوان پدر جد گوشی‌های تاشو در این لیست ببینم.

مطالب پیشنهادی