ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصویر روز ناسا
علمی

تصویر روز ناسا: ابَرماه بر فراز قلعه‌‌های باشکوه کشور اسلواکی

عکاسان متعددی برای ثبت تصویر ابَرماه 22 تیر 1401 آماده شدند. در این شب، ماه کامل در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار می‌گرفت و زمان مناسبی برای ثبت تصویری شگفت‌انگیز از ماه بود تا ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۴ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

عکاسان متعددی برای ثبت تصویر ابَرماه 22 تیر 1401 آماده شدند. در این شب، ماه کامل در نزدیک‌ترین فاصله خود به زمین قرار می‌گرفت و زمان مناسبی برای ثبت تصویری شگفت‌انگیز از ماه بود تا به عنوان تصویر روز ناسا انتخاب شود.

در تصویر روز ناسا، ابَرماه این تاریخ را برفراز قلعه «لوبوونا» در شرق کشور اسلواکی مشاهده می‌کنیم.

عکاس این تصویر حدود سه کیلومتر از قلعه فاصله گرفت تا بتواند آن را در تصویر خود ثبت کند. در این زمان فاصله ماه تا زمین سیصد و پنجاه و هفت کیلومتر بود.

این فاصله، کمترین فاصله قمر زمین - یعنی ماه - تا زمین است. به عبارت دیگر، ماه در مدار بیضی شکل خود که بر روی آن به دور زمین می‌چرخد، به نقطه حضیض می‌رسد که نزدیکترین حالت آن به زمین است.

درحالت میانگین، فاصله ماه تا زمین در چرخش حدود سیصد و هشتاد و چهار هزار کیلومتر است. نزدیکی به زمین در نقطه حضیض سبب می‌شود تا ماه روشن‌تر و بزرگتر در آسمان شب ظاهر شود.

تصویر روز ناسا

پیش از این نیز تصاویری از ابرماه به عنوان تصویر روز ناسا انتخاب شده بود که می‌توانید در اینجا ببینید.

محاسبات منجمان نشان داده است در سال 1401، چهار بار شاهد پدیده ابرماه هستیم. این رخدادها در تاریخ‌های 26 اردیبهشت، 24 خرداد، 22 تیر و 21 مرداد است.

با پشت سر گذاشتن سه تاریخ اولیه، تنها یکبار دیگر و در تاریخ 21 مرداد شاهد این پدیده جذاب در آسمان خواهیم بود. آیا در این تاریخ، تصاویری که از ماه ثبت می‌شوند، به قدری جذاب خواهند بود که به عنوان تصویر روز ناسا انتخاب شوند؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sina_majidi
    sina_majidi | ۲۴ تیر ۱۴۰۱

    1- رنگ ماه زمانی به این زردی و حتی به این روشنی دیده میشه، که هنوز هوا "آبی" نشده. این رنگ آبی تیره ی آسمان، یعنی مدتی از غروب گذشته، که اون موقع نه به این رنگ دیده میشه و نه به این روشنی.
    2- وقتی مدتی از غروب گذشته باشه، ماه اصلاً در این حد نمیتونه نزدیک به افق باشه!
    3- ماه اگر در فاصله ی کم از افق بشکل قرص دیده بشه (که به بیضی میزنه)، این یعنی اینکه خورشید هنوز غروب نکرده. در حالیکه ما جنگل و بنا رو که روی زمین هست رو بدون نور خورشید میبینیم!
    4- حاشیه ی مرز گِرد ماه، صاف نیست و این یعنی منطقه بسیار گرمسیری هست و در فصل گرم عکسبرداری شده. در حالیکه نه فیزیک منطقه به مناطق گرم میخوره، و نه اون مه گرما رو در تصویر بنا میبینیم.
    5- در حاشیه ی مرزی ماه، خطای آکروماتیک لنز وجود داره. ولی در تصویر بنا چنین خطایی دیده نمیشه. اصلاً انگار دو رفتار متفاوت از دو لنز متفاوت رو داریم میبینیم. حتی مثل این میمونه که تصویر ماه رو نسبت که کادری که داشته، قبل از اینکه بذارن روی عکس بنا، بیش از اندازه بزرگش کردند. نتیجه میگیریم که عکس ادیت شده، حالا یا توسط عکاس یا توسط خود ناسا

مطالب پیشنهادی