ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

روش جبران خسارت افت قیمت خودرو از طریق بیمه شخص ثالث

یکی از مشکلاتی که مردم در تصادفات رانندگی با آن روبرو می‌شوند، افت قیمت خودرو در تصادف رانندگی است. در برخی موارد که خودرو صفر یا گران قیمت دچار سانحه ی رانندگی می‌شود، میزان خسارت ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۶ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۵

یکی از مشکلاتی که مردم در تصادفات رانندگی با آن روبرو می‌شوند، افت قیمت خودرو در تصادف رانندگی است. در برخی موارد که خودرو صفر یا گران قیمت دچار سانحه ی رانندگی می‌شود، میزان خسارت ریالی تصادف افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. خسارت خودرو و تعمیرات ناشی از تصادف بخشی از این خسارت است ولی افت قیمت خودرو نیز، خسارتی است که بالاخص در هنگام فروش خودرو مشخص شده و شخص تصادف کننده، در صورت مقصر نبودن در سانحه رانندگی، دچار ضرر و زیانی می‌شود که خود در آن نقشی نداشته است، اما از اواخر سال 97، روشی برای جبران خسارت افت قیمت خودرو از طریق بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شده است که در ادامه به آن می پردازیم.
سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران اعلام کرد: «وقتی دو خودرو با یکدیگر تصادف می‌کنند، یک خسارت مستقیم و ظاهری داریم که همه آن را می‌بینند و یک خسارت غیرمستقیم و غیرظاهری داریم که دیده نمی‌شود. این خسارت غیرمستقیم باعث می‌شود که از ارزش ماشین کاسته شود و به اصطلاح قیمت خودرو افت کند. افت قیمت خودرو یک جنبه قانونی دارد و کسی که خسارتی را به دیگری وارد می‌نماید، مکلف به جبران آن یا به صورت مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم است.»

سرهنگ مومنی گفت: «قبلا بدین صورت بود که کسی که زیان دیده بود و تقاضای افت قیمت می‌کرد، پس از آنکه افت قیمت توسط کارشناسان تعیین می‌شد، راننده مقصر از جیب خود آن افت را پرداخت می‌کرد، ولی از اواخر سال 1397 با مصوبه شرکت بیمه و دستورالعمل بیمه مرکزی، به این صورت شد که زیان دیده اگر تقاضای افت قیمت داشته باشد، به کارشناس خبره مراجعه می‌کند تا این افت قیمت را تعیین کند و شرکت بیمه مکلف است خسارت را از بیمه شخص ثالث مقصر حادثه تا سقف تعهدات آن پرداخت نماید.»
برای مثال: «سواری پرایدی با وانتی تصادف می‌کند و فرض بر اینکه وانت مقصر حادثه است و سواری پراید یک سری خسارت مستقیم و غیرمستقیم دیده است و خسارت سواری پراید 10 میلیون و افت قیمت آن پس از تعیین 5 میلیون که جمعا 15 میلیون می‌گردد و این 15 میلیون اگر بیمه شخص ثالث وانت تا سقف 15 میلیون پوشش بدهد که شرکت بیمه کامل آنرا به زیان دیده پرداخت می‌نماید و اگر افت قیمت و خسارت بالاتر از تعهدات وانت پیکان باشد تا سقف تعهدات بیمه پرداخت می‌کند و مازاد آنرا راننده وانت از جیب خود به زیان دیده پرداخت می‌کند.»
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: «اگر مجدد این وانت تصادف دیگری انجام دهد بیمه باز هم خسارات را جبران می‌کند، اما این بار این راننده، راننده پر تصادف است و تخفیف بیمه دیگر به وی تعلق نخواهد گرفت.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی