ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ جیمز وب قدیمی‌ترین کهکشانی که در کیهان دیده‌ایم را رصد کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب قدیمی‌ترین کهکشانی که بشر تا به‌حال موفق به یافتن آن در کیهان شده‌ایم را کشف کرد. مدت زیادی از پرتاب این ابَرتلسکوپ به فضا نگذشته است، با این‌حال هر روز شاهد خبرهای ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۹ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۴

تلسکوپ فضایی جیمز وب قدیمی‌ترین کهکشانی که بشر تا به‌حال موفق به یافتن آن در کیهان شده‌ایم را کشف کرد.

مدت زیادی از پرتاب این ابَرتلسکوپ به فضا نگذشته است، با این‌حال هر روز شاهد خبرهای حیرت‌انگیزی از کشفیات آن هستیم. تنها چند روز پس از ارسال اولین تصاویر تمام رنگی جیمز وب به زمین - که آن را به صورت مفصل در این مقاله پوشش دادیم - و تصاویری از سیاره مشتری به همراه اقمارش، حالا نوبت به قدیمی‌ترین کهکشانی می‌رسد که بشر تاکنون در کیهان یافته است.

پیش از این می‌دانستیم پیدا کردن و مطالعه کهکشان‌های دور و قدیمی یکی از اهداف تلسکوپ فضایی جیمز وب است تا به کمک آن‌ها بتوان علاوه بر درک نحوه شکل‌گیری کهکشان‌ها، نگاهی به عالم اولیه و اولین ساختارهای کیهانی انداخت.

حالا تلسکوپ جیمز وب تصویری از قدیمی‌ترین کهکشانی را منتشر کرده که بشر تاکنون یافته است. تحلیل داده‌ها توسط مهندسان ناسا نشان می‌دهد این کهکشان تنها 300 میلیون سال پس از انفجار بزرگ، شکل گرفته است. به عبارت دیگر، قدمت این کهکشان به 300 میلیون سال پس از بیگ‌ بنگ - رخدادی که کیهانشناسان باور دارند سرآغاز و سرمنشا شکل‌گیری عالم بوده است - بازمی‌گردد.

رکورد پیشین متعلق به کهکشانی بود که 400 میلیون سال پس از انفجار بزرگ شکل گرفته بود. این کهکشان که توسط تلسکوپ فضایی هابل کشف شده بود، «GN-z11» نام دارد.

بدین ترتیب می‌توان گفت جیمز وب با این کشف، صد میلیون سال رکورد هابل را بهبود بخشید و در زمان به عقب رفت تا شگفتی‌های بیشتری برای بشر بیافریند.

دانشمندان ناسا منتظر داده‌های جدیدتری هستند تا به کمک آن بتوانند اطلاعات خود از این کهکشان قدیمی را کامل کنند. انتظار می‌رود داده‌های جدید به دانش ما در مورد تشکیل ساختارهای کیهانی در عالم اولیه بیفزاید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی