ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصویر جیمز وب از سیاره مشتری
علمی

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویری از سیاره مشتری منتشر کرد

علاوه بر پنج تصویر تمام رنگی با وضوح بالا که تیم تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) در تاریخ 21 تیر ماه 1401 منتشر کرد، تصویری از سیاره مشتری نیز در اسناد ناسا موجود بود که ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۴ تیر ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

علاوه بر پنج تصویر تمام رنگی با وضوح بالا که تیم تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) در تاریخ 21 تیر ماه 1401 منتشر کرد، تصویری از سیاره مشتری نیز در اسناد ناسا موجود بود که در مراسم آن شب رونمایی نشد.

این تصویر که در زمان آزمایش ابزارهای علمی JWST گرفته شده است، سیاره مشتری، حلقه و سه قمر آن را نشان می‌دهد. سایه «اروپا» - یکی از قمرهای مشتری - نیز در تصویر سمت چپ، درست در سمت چپ لکه قرمز بزرگ سیاره قابل مشاهده است.

به طور کل در این تصویر می‌توان سه قمر غول گازی سیاره مشتری را مشاهده کرد: اروپا، تِبه و مِتیس. این سیاره در مجموع دارای 79 قمر است.

این دو تصویر با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ (NIRCam) در دو طول موج مختلف به ثبت رسیده‌اند. این دو تصویر به عنوان بخشی از گزارش راه‌اندازی تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شدند تا دانشمندان از توانایی ابزارهای نصب شده روی این تلسکوپ اطمینان حاصل کنند.

سیاره مشتری

لکه قرمز بزرگ مشتری، منطقه‌ای با فشار بالا - به صورت پیوسته - که ناسا آن را «طوفان غول پیکر» می‌نامد، در این تصاویر مشاهده می‌شود.

اگرچه این تصویر به وضوح تصاویر منتشر شده به صورت رسمی، نیست اما به طرز باورنکردنی مورد توجه اخترشناسان و طرفداران علم نجوم است.

همانطور که ذکر کردیم، این دو تصویر در دو طول موج متفاوت - تصویر سمت چپ در طول موج کوتاه (فروسرخ کوتاه) و تصویر سمت راست به طول موج بلند (فروسرخ بلند) - به ثبت رسیده است.

طبق گفته ناسا، این تصاویر شرایط جوی متفاوت موجود در مشتری را نشان می‌دهد و علاوه بر آن توانایی‌های متعدد جیمز وب در ثبت تصاویر با شرایط و وضعیت‌های مختلف را برای چندمین بار به اثبات می‌رساند.

سیاره مشتری

درحقیقت، دانشمندان با تصویر برداری از مشتری می‌خواستند اطمینان حاصل کنند که این تلسکوپ می‌تواند اجسامی که با سرعت در منظومه شمسی حرکت می‌کنند را ردیابی کند. سیاره مشتری کندترین - اما بزرگترین و دیدنی‌ترین - هدف از بین 9 هدف متحرک جیمز وب در مرحله آزمایش دوربین‌ها بود.

این تصویر نشان داد JWST می‌تواند اجرام مختلف را - حتی آن سیاره‌هایی که ستاره‌ای مانند خورشید به آن‌ها نور می‌تاباند - ردیابی و تصویربرداری کند. این توانایی جیمز وب در مطالعه اجرام متحرک مانند دنباله‌دارها و سیارک‌های نزدیک زمین بسیار مفید خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی