ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

محدودیت برای بازار IT: واردات تبلت، لپ‌تاپ و سایر تجهیزات کامپیوتری نصف می‌شود

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از محدودیت جدید در بازار فناوری خبر داد و گفت وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش اقلام IT سقف جدیدی تعیین کرده است. آنطور که فرجی اعلام کرده از این ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۵

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از محدودیت جدید در بازار فناوری خبر داد و گفت وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش اقلام IT سقف جدیدی تعیین کرده است. آنطور که فرجی اعلام کرده از این پس واردکنندگان بایستی نصف سال‌های گذشته اقلامی مانند تبلت، لپ‌تاپ، پرینتر و… را وارد کنند. محدودیتی که می‌تواند به افزایش قیمت این محصولات منجر شود.

به گزارش دیجیاتو، بررسی‌ها نشان می‌دهد اخیرا در بازار آی تی اتفاق جدیدی رخ داده است. از این پس واردکنندگان تا سقفی که دولت آن‌ها را محدود کرده اجازه واردات اقلام IT را دارند. 

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اشاره به آخرین وضعیت بازار IT کشور گفت:

«در شرایط تحریم و کرونایی تجار به فکر تامین اقلام مورد نیاز شرکت‌ها و ادارات هستند این در حالی است که دولت هنوز سقف سابقه تجار آی تی را افزایش نداده است. وزارت صمت اعلام کرده که از این پس واردکنندگان باید نصف سال‌های گذشته اقلامی مانند لپ تاپ، تبلت، پرینتر و … وارد کنند. این تصمیم علاوه بر نوسان قیمت‌ها سبب ضرر و زیان هنگفت تجار شده است که با شرکت‌های خارجی صاحب نام قرارداد بسته‌اند.»

محدودیت در ثبت سفارش اقلام فناوری در حالی رخ داده که شاهد اوج‌گیری دوباره کرونا در ایران هستیم. از این رو احتمال می‌رود با شیوع کرونا مجددا دورکاری کارمندان ادارات بیشتر و تقاضا برای خرید اقلام آی تی افزایش یابد.

فرجی با تایید این موضوع اظهار داشت در دوران کرونا از طرفی شاهد دورکاری ادارات بودیم و از طرف دیگر آموزش و پرورش سبک آنلاین را در پیش گرفت. این شیوه فعالیت‌ شرایط تهدید کرونا را برای تجار آی تی به فرصت تبدیل کرد به طوری که تقاضا برای خرید اقلام آی تی بالا گرفت: «اکنون وارد موج هفتم کرونا شده‌ایم و وزارت صمت ثبت سفارش اقلام آی تی را محدود کرده است. چنانچه این محدودیت ادامه‌دار باشد واردات کالاهای غیر رسمی به کشور رونق می‌گیرد.»

رئیس اتحادیه فناوران رایانه

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران اعتقاد دارد چنان‌چه محدودیت‌ها برداشته نشود، قاچاق افزایش خواهد یافت و شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای صنفی تحت تاثیر تصمیمات خلق الساعه به سمت تعطیلی کشیده می‌شوند:

«در شرایط فعلی با انبوهی از کالاهای قاچاق رو به رو هستیم. علت این مساله عدم توجه دولت به درخواست فعالان بخش خصوصی است. در شرایطی که تقاضا برای خرید اقلام آی تی وجود دارد واردات کالاهای غیر رسمی افزایش پیدا می‌کند که نخستین آسیب آن قاچاق ارز است.»

به گفته وی با گسترش قاچاق، واردات کالاهای دست دوم و تقلبی بیشتر می‌شود که مصرف کننده نهایی متضرر اصلی آن است.

فرجی با بیان اینکه کشور هنوز در حوزه لپ تاپ، تبلت، پرینتر و … به خودکفایی نرسیده است، اظهار داشت همان طور که در سال 98 ثبت سفارش کالا بدون محدودیت انجام می‌شد؛ اکنون هم باید چنین شرایطی حکمفرما شود: «یعنی چنانچه می‌خواهیم شعار سال عملیاتی شود دولت باید همکاری لازم را با تجار آی تی داشته باشد تا جلوی قاچاق کالا گرفته شود.»

گفتنی است سال گذشته هم محدودیت برای ثبت سفارش اقلام آی تی اعمال شد که در نهایت باعث کاهش عرضه و گرانی برخی برندهای لپ تاپ و تبلت شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی