ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انجمن واردکنندگان موبایل: ارزی برای واردات تلفن همراه تخصیص داده نمی‌شود

انجمن واردکنندگان موبایل از بلاتکلیفی شرکت‌های واردکننده تلفن همراه مبنی بر عدم تخصیص ارز برای واردات خبر داد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۵

انجمن واردکنندگان موبایل از بلاتکلیفی شرکت‌های واردکننده تلفن همراه خبر داد. به گفته دبیر این انجمن، از اوایل خرداد هیچگونه ارزی برای واردات انواع موبایل تخصیص داده نشده است. موضوعی که می‌تواند با افزایش تقاضا در اواخر تابستان و همزمان با شروع سال تحصیلی، منجر به گرانی مجدد این کالای ضروری شود.

«امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با دیجیاتو به عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات تلفن همراه اشاره کرده و گفت: «از ابتدای خرداد ماه تا کنون هیچگونه تخصیص ارزی به گوشی‌های پرچمدار، میان‌رده و پایین‌رده صورت نگرفته است.»

به گفته وی در حال حاضر واردات موبایل به کشور صورت می‌گیرد اما تنها برای کالاهایی است که پیش از این فرآیند تخصیص ارز برایشان طی شده است.

اسحاقی اعتقاد دارد در صورت ادامه دار شدن این ماجرا، ذخیره موبایل موجود در کشور نمی‌تواند پاسخ‌گوی افزایش تقاضا در روزهای پایانی تابستان و آغاز سال تحصیلی جدید باشد.

عدم تخصیص ارز موبایل

او همچنین نسبت به چرایی عدم تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه ابراز بی اطلاعی کرد.

«محمدرضا عالیان»، سخنگوی انجمن نیز در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا طی هفته‌های اخیر، کمیته اقدام ارزی جهت تخصیص ارز به واردات تلفن همراه تشکیل جلسه داده است گفت هنوز در این باره تصمیم‌گیری نشده و شرکت‌های واردکننده، بلاتکلیف هستند.

او اوایل تیرماه از وعده این کمیته برای تشکیل جلسه و تعیین تکلیف منبع تخصیص ارز برای واردات گوشی‌های بالای 600 دلار خبر داده بود.

این درحالی است که آمارها نشان از افزایش واردات گوشی‌های پرچمدار از رویه مسافری دارد. موضوعی که به اعتقاد انجمن می‌تواند به بازار ارز و اقتصاد کشور ضربه بزند؛ زیرا ارز این کالاها از طریق بازار آزاد تامین می‌شود.

گفتنی است ابتدای هفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از محدودیت جدید در بازار فناوری خبر داد و گفت وزارت صمت در زمینه ثبت سفارش اقلام IT سقف جدیدی تعیین کرده است. بر این اساس واردکنندگان تنها می‌توانند نصف سال گذشته اقدام به واردات لپ تاپ، تبلت، پرینتر و... کنند.

اگرچه هیچ مقام مسئولی در دولت در این باره اظهار نظر نکرده اما برخی افراد، محدودیت ارزی را یکی از دلایل احتمالی عدم تخصیص ارز به واردات گوشی و کاهش واردات کالاهای IT می‌دانند. موضوعی که پیش از این شبکه خبر با گزارشی به محدودیت منابع ارزی کشور و لزوم عدم اختصاص ارز به واردات آیفون به آن اشاره کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hasan1896
    hasan1896 | ۶ شهریور ۱۴۰۱

    واقعا این حضرات با چه توجیهی واردات گوشی رو متوقف کردن؟؟؟ نکنه میخوان همون بلایی که سر مردم در زمینه خودرو و لوازم خانگی اومده رو دوباره تکرار کنن و ملت رو مجبور کنن گوشی های زشت و بدترکیب GLX و G-Plus بخرند؟ وگرنه هیچ توجیه و دلیلی واسه این خساست در واردات موبایل که خیلی خیلی مورد نیاز و توجه مردم و بخصوص قشر جوان هست، وجود نداره.

مطالب پیشنهادی