ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلزایمر
علمی

دانشمندان آلمانی می‌خواهند با یک سنسور جدید، آلزایمر را 17 سال زودتر تشخیص دهند

تشخیص زودهنگام در درمان آلزایمر نقش بسیار مهمی دارد، اما انجام این کار همیشه ممکن نیست. حالا دانشمندان آلمانی سنسور جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند 17 سال زودتر، آلزایمر را تشخیص دهد. یک تیم ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

تشخیص زودهنگام در درمان آلزایمر نقش بسیار مهمی دارد، اما انجام این کار همیشه ممکن نیست. حالا دانشمندان آلمانی سنسور جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند 17 سال زودتر، آلزایمر را تشخیص دهد.

یک تیم تحقیقاتی از «دانشگاه رور» بوخوم، آلمان سنسور جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند علائم بیماری آلزایمر را تا 17 سال قبل از ظهور اولین علائم بالینی آن، در خون شناسایی کند. سنسور ساخته شده توسط دانشمندان می‌تواند تاشدگی اشتباه پروتئین «آمیلوئید بتا» را شناسایی کند که باعث ایجاد رسوباتی در مغز می‌شود.

آلزایمر

محققان آلمانی در آزمایش سنسور خود، پلاسمای خونی که بین سال‌های 2000 تا 2002 از شرکت‌کنندگان گرفته و سپس منجمد شده بود را تجزیه و تحلیل کردند. در آن زمان، بیماری آ‌لزایمر در شرکت‌کنندگان هنوز تشخیص داده نشده بود.

سپس آن‌ها 68 فرد مبتلا به بیماری آلزایمر را در طول 17 سال بررسی خود انتخاب کردند و نمونه آن‌ها را با 240 فرد بدون آلزایمر مقایسه کردند. هدف محققان این بود که متوجه شوند آیا علائم بیماری آ‌لزایمر را می‌توان در نمونه‌های خون اولیه مشاهده کرد یا خیر.

پروفسور «کلاوس گرورت»، مدیر و موسس مرکز تشخیص پروتئین (PRODI) در دانشگاه رور بوخوم توضیح می‌دهد:

«به‌طور شگفت‌انگیزی متوجه شدیم که غلظت پروتئین اسیدی فیبریلاری گلیال (GFAP) می‌تواند بیماری را تا 17 سال قبل از مرحله بالینی نشان دهد، حتی اگر دقت آن بسیار کمتر از سنسور ایمنی مادون قرمز باشد.»

محققان سپس تاشدگی اشتباه آمیلوئید بتا و غلظت GFAP را برای افزایش بیشتر دقت آزمایش خود در مرحله بدون علائم ترکیب کردند. اکنون این تیم برنامه‌های بسیار بلندپروازانه‌ای برای دستگاه جدید خود دارد.

تشخیص آلزایمر از طریق آزمایش خون ساده

آلزایمر

گرورت در ادامه توضیح می‌دهد که هدف آن‌ها در مراحل بعدی تشخیص خطر ابتلا به زوال عقل آلزایمر‌ از طریق یک آزمایش خون ساده است. آن‌ها همچنین قصد دارند تا این تشخیص پیش از تشکیل پلاک‌های سمی در مغز صورت گیرد تا درمان آلزایمر به موقع شروع شود.

این اختراع قبلا در سراسر جهان به ثبت رسیده و محققان فکر می‌کنند اهمیت آن تنها با گذشت زمان و پیشرفت‌های پزشکی بیشتر افزایش می‌یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی