ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مصر
علمی

مقبره یک فرمانده مصر باستان توسط باستان‌شناسان کشف شد

باستان‌شناسان مقبره‌ای با قدمت ۲۶۰۰ سال را در مصر کشف کردند که متعلق به یک فرمانده شناخته‌شده آن زمان به نام «وهیبر-مری-نیت» (Wahibre-mery-Neith) است. محققان مصری و چک در بیانیه خود اعلام کردند که مخفی‌گاه ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

باستان‌شناسان مقبره‌ای با قدمت ۲۶۰۰ سال را در مصر کشف کردند که متعلق به یک فرمانده شناخته‌شده آن زمان به نام «وهیبر-مری-نیت» (Wahibre-mery-Neith) است.

محققان مصری و چک در بیانیه خود اعلام کردند که مخفی‌گاه مومیایی کردن این مقبره که در سال ۲۰۲۱ کشف شده، شامل بیش از ۳۷۰ کوزه سفالی حاوی مواد مورد استفاده در مومیایی‌کردن این فرمانده است که آن را به «بزرگ‌ترین مخفیگاه مومیایی‌کردن کشف شده در مصر» تبدیل می‌کند. این مقبره در منطقه‌ای باستانی به نام «ابو صیر» (Abusir) مدفون شده است.

مصر
برخی از ظروف سفالی کشف شده در این مقبره

سارقان قبرستان، مومیایی «وهیبر-مری-نیت» را در دوران باستان دزدیده بودند، اما باستان‌شناسان اکنون موفق شدند بقایایی از تابوت او را پیدا کنند که روی آن‌ها نوشته‌‌های هیروگلیف حک شده است. طبق گزارش‌های موجود، حروف هیروگلیف هویت او را نشان می‌دهند و بخشی از فصل ۷۲ کتاب مردگان را نقل می‌کنند که در آیین خاک‌سپاری مصریان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

هویت فرمانده دوران مصر باستان

وظیفه این فرمانده به عنوان «فرمانده نیروهای مزدور» مصر باستان، نظارت و فرماندهی مزدورانی بوده که از جزایر دریای اژه و آسیای صغیر وارد این کشور می‌شدند. همچنین او یا در اواخر سلسله ۲۶ (حدود ۶۸۸ قبل از میلاد تا ۵۲۵ قبل از میلاد) یا در اوایل سلسله ۲۷ (۵۲۵ قبل از میلاد تا ۴۰۴ قبل از میلاد) زندگی می‌کرده است. در حالی که مصر در طول سلسله ۲۶ کاملا مستقل بود، اما در زمان سلسله ۲۷ این کشور توسط پارس‌ها فتح شد.

از دیگر نکات قابل‌توجه اینکه فرمانده همراه با ۴۰۲ مجسمه شبتی به خاک سپرده شده که مصریان باستان همراه با متوفی آن‌ها را در مقبره‌ها دفن می‌کردند. همچنین یک تکه جواهر قلب، یک سنگ طلسم و یک تکه سفال که حاوی طلسم‌های بیشتری از کتاب مردگان است نیز در این مقبره کشف شده است.

مصر

«گونتر ویتمن»، استاد مصرشناسی دانشگاه وورتسبورگ آلمان در ایملی خود به Live Science توضیح می‌دهد:

«مطمئنا با یکی از مهم‌ترین، جالب‌ترین و بهترین کشف‌ها روبرو هستیم که البته در این زمینه منحصر‌به‌فرد نیست. محققان چک بیش از بیست سال است که در ابو صیر کار می‌کنند. آن‌ها چندین مقبره از مقامات بلندپایه اواخر سلسله ۲۶ و اوایل سلسله ۲۷ را از زیر خاک بیرون آورده‌اند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی