ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حس بویایی
علمی

میلیون‌ها نفر مدت‌ها پس از ابتلا به کرونا هنوز حس بویایی و چشایی ندارند

تحقیقی که اطلاعات هزاران نفر در دنیا را بررسی کرده، می‌گوید عده‌ای هنوز پس از ماه‌ها از ابتلا به کرونا حس بویایی خود را به دست نیاورده‌اند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

اگر به کرونا مبتلا شده‌اید و بعد از گذشت ماه‌ها هنوز با حس بویایی خود مشکل دارید، باید بدانید که تنها نیستید. بررسی‌های جدید نشان داده که حدود 5 درصد مبتلایان به کووید-19 که تعدادشان در سطح جهانی به 27 میلیون نفر می‌رسد، مدت‌هاست که از مشکلات مربوط به از دست رفتن یا اختلال در عملکرد حس چشایی و بویایی رنج می‌برند.

محققان در مطالعه جدیدی که نتایج آن در مجله BMJ منتشر شده، 18 تحقیق دیگر درباره از دست دادن حس بویایی و چشایی در چندین قاره و گروه‌های جمعیتی مختلف را ارزیابی کردند. آن‌ها متوجه شدند که حدود سه چهارم کسانی که حس چشایی و بویایی خود را از دست داده بودند، ظرف 30 روز حس‌های خود را به دست آورده‌اند. ولی حدود 5 درصد از مبتلایان شش ماه پس از بیماری، هنوز با اختلال در عملکردهای حسی خود روبرو بوده‌اند.

پژوهشگران می‌گویند از دست رفتن حس بویایی و چشایی می‌تواند یک نگرانی ادامه‌دار باشد و بررسی دقیق‌تر آن نیازمند تحقیقات و منابع بهداشتی بیشتر برای افرادی است که علائم طولانی مدت دارند. دکتر «زارا پاتل» از دانشگاه استنفورد که در این تحقیق نقشی نداشته می‌گوید فقدان حس بویایی با افزایش نرخ مرگ و میر در سالمندان مرتبط بوده و نشان داده که می‌تواند تاثیر بسزایی در وضعیت روانی و احساسی افراد داشته باشد.

فقدان حس بویایی بر اثر کرونا می‌تواند بحرانی تازه باشد؟

فقدان حس بویایی

پاتل می‌گوید: «با توجه به میلیون‌ها نفری که حالا در سراسر دنیا با کاهش حس بویایی روبه‌رو شده‌اند، این مشکل می‌تواند یک بحرانی سلامتی جدید باشد.» این مطالعه که به بررسی تحقیقات مختلف از کشورهای گوناگون پرداخته، وضعیت حدود 3700 بیمار را بررسی کرده است.

در این تحقیقات گفته شده که زنان کمتر از مردان دوباره حس بویایی و چشایی خود را به دست آورده‌اند. به‌علاوه، افرادی که گرفتگی بینی بیشتری داشته‌اند، شانس کمتری برای بازیابی این دو حس پیدا کرده بودند. با این حال، همین مطالعه نشان می‌دهد که با گذشت زمان، نرخ بازیابی حس چشایی و بویایی بیشتر می‌شود. بعد از 30 روز 74 درصد افراد، پس از 90 روز 90 درصد افراد و بعد از 6 ماه حدود 96 درصد مبتلایان دوباره قادر به استفاده از حس بویایی بوده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۹ مرداد ۱۴۰۱

    من یک سال از کرونام می‌گذره و هنوزم بوی بعضی چیزا مثل قهوه و وانیل و پیاز رو نمیتونم حس کنم :(

مطالب پیشنهادی