ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: ستون‌های غبار در سحابی کارینا

تصویر امروز ناسا بخشی از سحابی کارینا با داده‌های تلسکوپ فضایی هابل است که با نام کوه عرفانی شناخته می‌شود.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

در سحابی کارینا، که تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز یکی از اولین تصاویرش را از این سحابی ثبت کرد، سالیان سال است که غبار بین‌ستاره‌ای و ستاره‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که برخلاف حجم غباری که می‌بینیم، انرژی ستاره‌ها در این سحابی غالب است. تصویر امروز ناسا بخشی از سحابی کارینا با داده‌های تلسکوپ فضایی هابل است که با نام کوه عرفانی (Mystic Mountain) شناخته می‌شود.

ستاره‌ها در این سحابی با انرژی خود که از سطح آن‌ها ساطع می‌شود، ابر و غبار بین‌ستاره‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهند و آن‌ها را تبخیر و پراکنده می‌کنند. البته باید گفت که خود این ستاره‌ها در بین این غبارها با یک ناهنجاری گرانشی هر چند جزئی به وجود آمدند.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

این ساختار سحابی کارینا که به کوه عرفانی نیز شناخته می‌شود، ستون‌هایی از غبار تاریک است که برخلاف ظاهرش، بسیاری از آن را گاز بی‌رنگ هیدروژن تشکیل می‌دهند. ستون‌های غباری این چنینی معمولا سبک‌تر از هوای روی زمین هستند و به دلیل وجود غبارهای کدر بسیار کم در آن‌ها، شبیه به کوه‌های زمینی شکل می‌گیرند.

سحابی کارینا

می‌توان گفت این تصویر در فاصله تقریبی ۷۵۰۰ سال نوری از ما قرار دارد و حدود سه سال نوری از بخشی از ناحیه داخلی سحابی کارینا را نشان می‌دهد که با داده‌های تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است. حدود چند میلیون سال بعد، این گازها به طور کلی با انرژی ستاره‌ها تبخیر می‌شوند و از بین می‌روند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی