ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گشت‌وگذار در یکی از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌‌های جهان که می‌خواهد جلوی پاندمی بعدی را بگیرد

«اسپیز» یکی از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های جهان است که می‌خواهد مانع از بروز همه‌گیری جدیدی مانند کرونا شود.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

آزمایشگاه پیشرفته «اسپیز» (Spiez) سوئیس تلاش می‌کند تا از همه‌گیری بعدی جلوگیری کند و روی مرگبارترین پاتوژن‌های جهان تحقیق و بررسی می‌کند.

نام این آزمایشگاه از زمان جنگ جهانی دوم به‌ خاطر فعالیت‌های تحقیقاتی خود در زمینه تهدیدهای شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای مطرح شد و سال گذشته نیز از سوی سازمان بهداشت جهانی ماموریت کشف و شناسایی میکروب‌ها و ویروس‌های جدیدی که می‌تواند منجر به پاندمی‌های بعدی شود را برعهده گرفت.

برنامه بیوهاب سازمان بهداشت جهانی

«بیوهاب» (BioHub) در واقع برنامه سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای جلوگیری از پاندمی بعدی است. نگرانی‌های بسیاری در مورد سویه‌های بعدی ویروس کرونا و حتی سایر بیماری‌ها وجود دارد و سازمان بهداشت جهانی با برنامه بیوهاب قصد دارد به این موارد رسیدگی کند.

«ایزابل هانگر گلیسر»، مدیر برنامه بیوهاب سازمان بهداشت جهانی که در آزمایشگاه اسپیز نیز فعالیت می‌کند، می‌گوید:

«اگر با پاندمی دیگری مانند ویروس کرونا مواجه شویم، باید برای آن آمادگی لازم را داشته باشیم و هدف ما این است که اگر چنین همه‌گیری آغاز شود، در همان نطفه جلوی انتشار آن گرفته شود. از این رو نیاز است تا نمونه های مختلف توسط دانشمندان در سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گیرند و خطرناک بودن آن ارزیابی شوند.»

آزمایشگاه اسپیز امیدوار است بتواند با رویکردهایی که در پیش گرفته از شیوع بیماری همه‌گیر بعدی در جهان جلوگیری کند. گفتنی است لوکزامبورگ اولین کشوری بود که نمونه‌هایی از انواع جدید کرونا ویروس را با بیوهاب به اشتراک گذاشت و پس از آن آفریقای جنوبی و بریتانیا در فهرست کشورهایی قرار گرفتند که چنین رویکردی را در پیش گرفتند.

برنامه BioHub سازمان بهداشت جهانی تا حدودی با این هدف کار خود را آغاز کرد که موانعی بر سر راه محققان در سراسر جهان برای گرفتن نمونه‌هایی از ویروس SARS-CoV-2 وجود داشت و به همین دلیل این برنامه به کارخود ادامه داد تا بتواند خطرات سویه‌های بعدی کرونا و ویروس‌های مشابه دیگر را مورد ارزیابی قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

    تلفظ صحیحش: اشپیتز هست.

مطالب پیشنهادی