ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

کافه بازار: اختلال مکرر اینترنت تبدیل به آسیبی جدی برای کاربران و کسب‌وکارها شده است

کافه بازار با اعلام اینکه امکان محاسبه آسیب حاصل از اختلال و قطعی اینترنت بر کسب‌وکارها ممکن نیست، خواستار پاسخگویی مسئولان درباره این اختلالات شد.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۹

مدیر ارشد فنی کافه بازار با بیان اینکه امکان تخمین و محاسبه دقیق آسیب حاصل از اختلال و قطعی اینترنت بر کسب‌وکارها ممکن نیست، خواستار پاسخگویی مسئولان درباره چرایی این اختلالات و اعلام دلیل آسیب تجهیزات زیرساختی شد. «حمیدرضا صحرایی» در گفتگویی با دیجیاتو اعلام کرد اختلالات اخیر فقط ضرر مالی ندارند و باعث فشار روانی روی نیروهای فنی کشور می‌شود.

یکی از مدیران ارشد فنی کافه بازار با طرح این پرسش که باید در نهایت روشن شود مسئول اصلی این مشکلات چه کسی است، مشکل از کجا آغاز شده و اگر آسیب‌ها به دلیل تجهیزات فرسوده است چه باید کرد، تاکید کرد که میزان خسارت ایجاد شده به کسب و کارهای آنلاین، صرفا مالی نیست و این خسارت به قدری گسترده است که تخمین آن در مواردی غیر ممکن است.

در روزهای گذشته، اختلال گسترده، قطعی ارتباط بین‌الملل، عدم دسترسی به سرورهای خارجی همه و همه روندی را ایجاد کرده که بر اساس آن بی‌شک ضرر و زیان قابل توجهی متوجه کار استارتاپ‌ها شده است. استارتاپ‌هایی که حیات آنها به اینترنت وابسته است و نبود اینترنت به معنی نبود هوایی است که برای بقا نیاز دارند.

صنعت میلیاردی زیر تیغ اختلال اینترنت

مدیر ارشد فنی کافه بازار در پاسخ به پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه اختلالات اخیر اینترنت چه مشکلاتی برای استارتاپ ها ایجاد کرده است به حجم بزرگ و قابل توجه چند میلیاردی این صنعت به طور ماهانه اشاره کرد و گفت: «حجم قابل توجهی از روند کارآفرینی در این اکوسیستم شکل گرفته که چنین اختلالاتی منجر به زیان این حجم شده است.»

صحرایی با تائید اختلالی که در پی قطعی اینترنت برای کسب درآمد توسعه دهندگانی که اپلیکیشن خود را روی بازار در اختیار کاربران گذاشته‌اند شکل گرفته، گفت: «اختلال‌های اخیر به نوعی بوده که کیفیت همه شبکه را در تحت تاثیر قرار داده و عملا به هیچ بستر ارائه کننده اینترنتی نمی‌توان تکیه کرد چرا که سرویس در همه جا با مشکل روبه‌رو است.»

به گفته او تیم فنی بازار هم این تجربه را داشته که دسترسی شبکه برایشان به طور کامل قطع شد و در نهایت تاثیر آن بر جلسات این تیم و توسعه محصولات محسوس بوده به طوری که روند کار با اختلال مواجه شده است.

مدیر ارشد فنی کافه بازار، با اشاره به اینکه این اختلالات فقط آسیب مالی ایجاد نمی‌کند، گفت: «علاوه بر هزینه‌های مالی فشار روانی بسیار سنگینی هم روی نیروهای فنی و همچنین توسعه دهنده‌های کشور ایجاد می‌کند.»

صحرایی با اشاره به شرایطی که در جریان کسب‌وکار اپلیکیشن بازار وجود دارد، گفت: «به هر حال درآمد توسعه دهنده‌ها وابسته به اینترنت با کیفیت و امکان استفاده آن توسط کاربر و ارائه خدمت توسط توسعه دهنده است.»

قطعی گسترده اینترنت، صرفا عدم دسترسی چند کاربر به شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها را رقم نمی‌زند. فقط در یکی از موارد، هم‌زمانی چنین اختلالاتی با یک کمپین تبلیغاتی یا شروع‌به‌کار یک سایت یا ارائه یک ویژگی جدید هزینه‌ای گزاف را بر بازیگران اکوسیستم استارتاپی کشور وارد می‌کند.

هرچند این اثر و هزینه هم صرفا بخشی از هزینه‌‌های گزافی است که جامعه و کسب‌وکارها متحمل می‌شوند. در این بین از ناامیدی و نگرانی و اثرات روانی ایجاد شده در پی این چالش‌ها هم نمی‌توان به سادگی عبور کرد. اما مسئول اصلی این روند و مشکلات چه کسی است؟ مشکل از کجا آغاز شده و اگر آسیب‌ها به دلیل تجهیزات فرسوده است چه باید کرد؟

مدیر ارشد فنی کافه بازار با طرح این پرسش‌ها خواستار پاسخگویی به این مشکلات از سوی نهادهای موثر و مرتبط شد و گفت: «یک بار باید هم همه این مسائل مشکلات توضیح داده شود. اگر تجهیزات زیرساختی مشکل دارد باید بازسازی شود و درباره این شرایط گزارشی شفاف ارائه شود.»

در شرایطی که بازار به عنوان یکی از بسترهایی که تعداد قابل توجهی اپلیکیشن از طریق آن به کاربران ارائه می‌شود مدعی تجربه ضرر و زیان در پی اختلال و قطعی اینترنت است؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با 24 ساعت تاخیر به اختلال روز دوشنبه اینترنت واکنش نشان داده و اعلام کرد که شرکت مخابرات باید خسارت‌های وارده به مشترکین را جبران کند.

این واکنش البته دیر هنگام، در شرایطی است که مدیر ارشد فنی بازار تاکید دارد حجم آسیب‌های ایجاد شده قابل محاسبه نیست و بخشی از این آسیب‌ها خروجی مادی نداشته که محاسبه شود. او می‌گوید جلسات مهم کاری از دسترس خارج شده، برقراری ارتباطات بین‌المللی مختل شده و حجم قابل توجهی از کاربران در این مدت امکان استفاده از اپلیکیشن را به هیچ عنوان نداشته‌اند.

واکنش وزارت ارتباطات اما به همینجا ختم نشد و وزیر ارتباطات صبح امروز در حاشیه جلسه هیات دولت، عامل اصلی این حوادث را عدم رعایت اصول حرفه‌ای توسط اپراتورها عنوان کرد. هرچند زارع پور مدعی شد با افراد مرتبط با این اختلال برخورد خواهد شد اما همچنان روشن نیست هر برخورد و تنبیهی چه اثری بر تغییر شرایط یا بازگشت زیان‌های تحمیل شده بر استارتاپ‌ها ایجاد خواهد کرد.

بحرانی گسترده و عدم امکان تخمین آسیب‌ها

مدیر ارشد فنی کافه بازار در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه اثرگذاری آسیب‌ها بیشتر روی کاربران است یا توسعه دهندگان، بر تاثیر همزمان بر هر دو بخش تاکید کرد و گفت: «از طرفی کاربر نیاز به استفاده از یک خدمت را دارد که دسترسی به آن قطع شده و از سویی دیگر بخش فنی نیاز دارد فیچر یا امکانی را ارائه دهد و بستری برای آن وجود ندارد.»

او با اشاره به عدم رضایت فعالان اکوسیستم استارتاپی از شرایط فعلی اینترنت، گفت: «در حال حاضر نه تنها پیشبرد و اجرای برنامه‌نویسی و اجرای برنامه‌ها به اینترنت نیاز دارد، بلکه حتی دورکاری هم نیازمند دسترسی به اینترنت است. این اختلالات همه برنامه‌های یک کسب‌وکار را تحت تاثیر قرار داده و کارهای فنی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.»

صحرایی در ادامه توضیحات خود به کندی ارتباطات بین‌الملل اشاره کرد و گفت: «بخش قابل توجهی از برنامه‌های کاری در روند برنامه‌نویسی مبتنی بر جریان ارتباطات بین‌الملل است که عدم دسترسی به سرورهای خارجی، جریانی مداوم شده است.»

مدیر ارشد فنی کافه بازار در پاسخ به پرسش دیجیاتو درباره میزان زیانی که کافه بازار تجربه کرده، گفت: «بخشی از درآمد شرکتی مثل کافه بازار از پرداخت‌های درون برنامه‌ای است. درآمد توسعه‌دهندگان هم مبتنی بر کافه بازار است. قطع اینترنت در این شرایط به طور مستقیم منجر به توقف تراکنش‌های مالی و در نتیجه توقف درآمد کافه بازار و همچنین توسعه‌دهندگان می‌شود.»

او با اشاره به اینکه بیش از 20 هزار توسعه دهنده اپلیکیشن یا همان محصول خود را روی کافه بازار در اختیار کاربران گذاشته‌اند، گفت: «هر دقیقه قطعی یا اختلال در سیستم اینترنت به طور مستقیم منجر به توقف درآمد این حجم از کسب‌وکارهای استارتاپی می‌شود. این البته فقط بخشی از اثری است که قطعی اینترنت بر جریان کسب‌وکارها وارد می‌کند.»

وقتی دیگر زمینی برای فعالیت نمانده

او با تاکید بر اینکه حداقلی‌ترین نیاز و انتظار فعالان اکوسیستم استارتاپی، برنامه‌نویسان و کسب‌وکارهای وابسته به اینترنت دسترسی به اینترنت با کیفیت است، گفت: «این اختلال و قطعی گسترده و مدام نه تنها در این مدت منجر به آسیب مالی جدی شده، بلکه تکرار آن اثر روانی گسترده‌ای هم بر فعالان این حوزه دارد.» به باور او همین موضوع هم یکی از عوامل اثر گذار بر تصمیم به مهاجرت نیروی انسانی توانمند و خبره شده است.

زمین بازی فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور، فعالان حوزه فین‌تک، آموزش مجازی، سلامت الکترونیکی و هرآنچه جامعه مبتنی بر تکنولوژی نیازمند آن است، چیزی نیست، مگر اینترنت. در شرایطی که کنفرانس‌های داخلی و بین‌المللی درباره متاورس و اینترنت نسل 3 برگزار می‌شود اما تعداد بی‌شماری از کسب‌وکارهای کشور در آتش‌سوزی حوضچه مخابرات تقاطع خیابان کارگر به مرز فروپاشی می‌رسند‌.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Yousef_syd
    Yousef_syd | ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

    همه میدونن مشکل از کجاست ولی کسی نمیتونه و یا نمیخواد دخالت کاری کنه. همه سیاست من که خبر ندارم کار کیه رو پیش گرفتن. چون وقتی بگی نمیدونی کار کیه نیازی هم نیست توضیح بدی چرا اینجوریه

مطالب پیشنهادی