ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کهکشان مارپیچی
علمی

این تصویر رنگارنگ کهکشان مارپیچی از وجود عناصر مختلف خبر می‌دهد

تلسکوپ ESO تصویری از کهکشان مارپیچی «NGC 4303» منتشر کرده که رنگ‌های آن پس از طیف‌سنجی از وجود عناصر مختلف خبر می‌دهد.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

تلسکوپ ESO اخیرا تصویری از کهکشان مارپیچی «NGC 4303» منتشر کرده است که طیف‌سنجی آن از وجود عناصر مختلف مانند اکسیژن یونیزه، هیدروژن و گوگرد در این کهکشان خبر می‌دهد.

اخیرا تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا «ESO» تصویری از کهکشان مارپیچی NGC 4303 به اشتراک گذاشته است. این رصدخانه شامل چهار تلسکوپ است که هرکدام یک آینه اولیه 8.2 متری دارند تا در نور مرئی و طول موج‌های فروسرخ کیهان را رصد کنند. در یکی از این تلسکوپ‌ها به نام «Yepun» ابزاری به نام «MUSE» یا کاوشگر طیف‌سنجی چندواحدی وجود دارد که از فناوری به نام «اپتیک تطبیقی» برای جمع‌آوری داده‌های با وضوح بالا استفاده می‌کند.

داده‌ها درنهایت تصویری از کهکشان مذکور ارائه دادند و اخترشناسان با طیف‌سنجی آن موفق به درک رنگ‌ها و تحلیل آن شدند. کهکشان NGC 4303 به نوعی کهکشان ستارگان است، به این معنی که محل تشکیل ستاره‌های پرنوری است که مطالعه آن می‌تواند به ما در مورد تولد ستاره‌ها نکات بسیاری بیاموزد.

ESO توضیح می‌دهد: « ستارگان زمانی شکل می‌گیرند که ابرهای گاز سرد در درون خود فرو می‌ریزند.» پس از تشکیل ستاره تازه متولد شده، گاز باقی‌مانده محیط را گرم و یونیزه می‌کند. گاز یونیزه شده می‌درخشد و همانند چراغی عمل می‌کند که می‌تواند فضا را روشن کند. در این تصویر خیره کننده، این گاز درخشان را می‌توان به عنوان گرداب طلا در تصویر کهکشان مارپیچی مذکور مشاهده کرد. این گرداب طلایی ردپای ستارگان درحال تولد را نشان می‌دهد.

کهکشان مارپیچی

درخشش طلایی رنگ نتیجه ترکیب مشاهدات صورت گرفته در طول موج‌های مختلف است. در اینجا ابرهای گازی از اکسیژن یونیزه به رنگ‌ آبی نشان داده شده‌اند. از سوی دیگر هیدروژن موجود در کهکشان با رنگ سبز و گوگرد به رنگ قرمز نشان داده شده است.

تاکنون تصاویر دیگری از این کهکشان توسط تلسکوپ‌های فضایی نیز به ثبت رسیده است. از تلسکوپ هابل گرفته تا تلسکوپ فضایی جیمز وب و حتی تلسکوپ‌های زمینی، تصاویر منتشر شده از کیهان هرکدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هستند.

هرچند تلسکوپ‌های فضایی خارج از جو زمین به رصد کیهان می‌پردازند و تصاویری با وضوح بیشتر منتشر می‌کنند، اما تلسکوپ‌های زمینی بزرگتر هستند و به صورت مرتب با ابزار جدید به روز‌رسانی می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی