ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

قدرتمندتر و باکیفیت‌تر از جیمز وب؛ تلکسوپ ماژلان 205 میلیون دلار بودجه جدید دریافت کرد

تلسکوپ بزرگ ماژلان اعلام کرد که کنسرسیوم این تلسکوپ ۲۰۵ میلیون دلار دیگر به این پروژه برای افزایش سرعت پروژه اختصاص داد.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۰

تلسکوپ بزرگ ماژلان که بزرگترین و قدرتمندترین تلسکوپ دنیا شناخته می‌شود، اعلام کرده که کنسرسیوم این تلسکوپ ۲۰۵ میلیون دلار دیگر به این پروژه اختصاص داده تا سرعت انجام پروژه را افزایش دهد.

احتمال می‌رود که ساخت این تلسکوپ تا سال ۲۰۲۹ میلادی/۱۴۰۸ خورشیدی به پایان برسد. فرایند ساخت تلسکوپ بزرگ ماژلان یا GMT در صحرای آتاکاما، شیلی در حال انجام است که این صحرا تاریک‌ترین آسمان دنیا را دارد و ستاره‌هایی با قطر ۸ را با چشم غیرمسلح می‌توان در این صحرا رصد کرد.

آینه اولیه این تلسکوپ از هفت آینه ۸.۴ متری تشکیل می‌شود و معادل یک تلسکوپ ۲۴.۵ متری خواهد بود. قطر آینه ثانویه این تلسکوپ به تنهایی ۳.۲ متر است و می‌تواند تصاویری با کیفیت ده برابر تلسکوپ فضایی هابل ارائه دهد. این تلسکوپ با همکاری چندین موسسه تحقیقاتی در کشورهای ایالات متحده، استرالیا، برزیل، کره جنوبی و شیلی در حال انجام است.

این سرمایه‌گذاری با همکاری موسسه علم کارنگی، دانشگاه هاروارد، موسسه تحقیقاتی سو پائلو، دانشگاه تگزاس، دانشگاه آریزونا و دانشگاه شیکاگو یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های این تلسکوپ از زمان آغاز طراحی آن است.

این سرمایه صرف ساخت این تلسکوپ با ساختار ۱۲ طبقه آن می‌شود. به علاوه، آن‌ها می‌توانند فرایند ساخت هفت آینه اولیه این تلسکوپ و ساخت یکی از پیچیده‌ترین اسپکتروگراف‌ها را سرعت ببخشند. تلسکوپ ماژلان در آینده بخش مهمی از برنامه تلسکوپ بسیار بزرگ (Extremely Large Telescope Program) خواهد بود.

تلسکوپ بزرگ ماژلان چه خواهد کرد؟

تلسکوپ بزرگ ماژلان که در رصدخانه لاس کامپاناس شیلی در حال ساخت است، بیش از قبل به منجمان اجازه می‌دهد تا اعماق فضا را کاوش کنند. این تلسکوپ ۲۰۰ برابر از تلسکوپ‌های تحقیقاتی حال حاضر قدرتمندتر است و می‌تواند ۱۰ برابر تلسکوپ فضایی جیمز وب نورگیری کند و کیفیت تصاویر آن ۴ برابر این تلسکوپ خواهد بود. تلسکوپ ۲۴.۵ متری ماژلان می‌تواند با هفت آینه بزرگ خود واضح‌ترین تصاویر از جهان را در اختیار ما قرار دهد.

شبیه‌یازی مقایسه کیفیت تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب (چپ) و تلسکوپ بزرگ ماژلان (راست)

داده‌هایی که ابزار علمی تلسکوپ ماژلان به دست می‌آورد، در کنار تلسکوپ فضایی جیمز وب به کار برده می‌شود تا بتوانیم به دستاوردهای جدیدی در زمینه فضا برسیم. پس از اینکه تلسکوپ فضایی جیمز وب ترکیبات شیمیایی کوچکترین منابع نوری در کیهان را به دست آورد، تلسکوپ ماژلان آن‌ها را دقیق‌تر بررسی می‌کند.

ماموریت این تلسکوپ شامل کشف شواهد حیات فرازمینی در اتمسفر سیاره‌های دیگر، بررسی اولین کهکشان‌ها در کیهان و جمع‌آوری داده‌هایی برای حل معمای ماده و انرژی تاریک خواهد بود. این تلسکوپ حتی می‌تواند منشا سیاهچاله‌ها و شکل‌گیری جهان را بررسی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی