ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تویوتا در بحران؛ کاهش 42 درصدی سود عملیاتی در پی مشکلات صنعت قطعه سازی

تویوتا اعلام کرده میزان سود این شرکت در سه فصل اول سال مالی که به 30 ژوئن منتهی می‌شود، 42 درصد کاهش یافته است.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

تویوتا اعلام کرده میزان سود عملیاتی این شرکت در فصل اول سال مالی که به 30 ژوئن منتهی می‌شود، 42 درصد کاهش یافته است. انتشار گزارش مربوط به این موضوع حالا باعث تعجب تحلیلگران و کارشناسان شده و ازسوی دیگر سقوط ارزش سهام شرکت تویوتا را در پی داشته است. شرایطی که می توان از آن به عنوان بحران در بزرگترین خودروساز جهان یاد کرد.

تویوتا

بر اساس داده‌های موجود تویوتا در بازه مذکور 578.66 میلیارد ین (معادل 4.35 میلیارد دلار) سود کسب کرده، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این رقم برابر با 997.4 میلیارد ین (7.5 میلیارد دلار) بود. پیش از این تحلیلگران افت سود را برای تویوتا پیش‌بینی کرده بودند، اما فقط به اندازه 15 درصد و نه 42 درصد.

افت سود عملیاتی تویوتا عمدتا ریشه در مشکلات مربوط به تولید دارد. به عبارت دیگر این شرکت ژاپنی نتوانسته به اندازه کافی و آنقدر که پتانسیلش را داراست، خودرو تولید کند. بد نیست بدانید در فصل اول سال مالی، تویوتا سه بار برخی از خطوط تولید خود را به خاطر عدم تامین قطعات و دسترسی محدود به تراشه، خوابانده است. همین امر سبب شده آمار کمپانی در بازه مربوطه 10 درصد افت کند.

یکی از سخنگوهای تویوتا در این رابطه گفته:

«ما نتوانستیم به اندازه کافی تولید داشته باشیم، در حالیکه مشتریان در سرتاسر جهان منتظر تحویل سفارشات خود هستند.»

با برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی در چین و بازگشت کارخانه‌ها به شرایط عادی، انتظار می‌رود وضعیت برای تویوتا بهبود پیدا کند. این شرکت پیش‌بینی کرده در شش ماهه دوم امسال آمار تولید آن رشد داشته باشد.

همانند سایر خودروسازان تویوتا نیز الان با چالش تورم روبرو شده است. گفته می‌شود هزینه تامین مواد اولیه در طول سال 2022 برای این شرکت 17 درصد نسبت به تخمین‌های قبلی بیشتر خواهد بود و به 1.7 تریلیون ین (معادل 12.7 میلیارد دلار) خواهد رسید.

اما با وجود این، برند پرطرفدار ژاپنی معتقد است سود عملیاتی در طول سال، مطابق با پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود. این خودروساز بزرگ تاکید کرده در پایان سال شمار خودروهای تولیدی کمپانی چیزی در حدود 9.7 میلیون دستگاه خواهد بود. این شرکت می‌گوید افزایش تقاضا برای خودروهای نو، در تحقق آمار مذکور نقش مثبتی خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی