ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان چینی رکورد قوی‌ترین میدان مغناطیسی یکنواخت جهان را شکستند

محققان در مرکز SHMFF چین میدان مغناطیسی یکنواخت و قدرتمندی ساخته‌اند که رکورد قبلی را از چنگ آمریکا خارج می‌کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

مرکز میدان مغناطیسی SHMFF در هفئی چین به تازگی میدان یکنواختی با قدرت 45.22 تسلا (T) تولید کرده که قدرتمندترین میدان مغناطیسی یکنواخت در جهان است. این عنوان قبلا به میدانی با 45 تسلا تعلق داشت که در سال 1999 در آزمایشگاه ملی میدان مغناطیسی قوی آمریکا ساخته شده بود.

میدان مغناطیسی هیبریدی چین از یک مقاومت ساخته شده که درون یک حلقه ابررسانای بیرونی با قطر 32 میلی‌متر قرار گرفته است. اگرچه این تیم در ایجاد این میدان مغناطیسی با چالش‌های بزرگی روبرو بود، ولی در سال 2016 با موفقیت یک آهنربای هیبریدی ساخت که میدان مغناطیسی آن 40 تسلا بود. ولی آن‌ها به این دستاورد بسنده نکردند و حالا با این آهنربای جدید نه تنها رکورد خود، بلکه رکورد جهان را شکسته‌اند.

پروفسور «کوانگ گوانگلی»، مدیر آکادمیک موسسات آزمایشگاهی میدان مغناطیسی قوی از بخش علوم فیزیک آکادمی علوم چین (CHMFL) که SHMFF در آن قرار دارد، می‌گوید: «ما برای دستیابی به میدان‌های مغناطیسی بزرگ‌تر، ساختار آهنرباها را تغییر دادیم و مواد جدیدی تولید کردیم. فرآیند تولید دیسک‌های بیتر هم بهینه‌سازی شد.»

میدان مغناطیسی یکنواخت

موفقیت آهنربای 45.22 تسلا نشان‌دهنده دستاورد مهمی در زمینه توسعه فناوری‌های مغناطیسی در چین و دنیاست. این آهنربا یکی از 10 آهنربایی است که توسط مرکز CHMFL ساخته شده. این آزمایشگاه قبلا هم سه رکورد جهانی را در زمینه آهنرباهای مقاومتی به ثبت رسانده بود.

چین اخیرا در زمینه دستاوردهای علمی موفقیت‌های زیادی داشته است. این کشور به تازگی اولین قطار مغناطیسی معلق در هوا با آهنرباهای دائمی را راه‌اندازی کرده که می‌تواند با حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت حرکت کند و بدون نیاز به برق تا ابد معلق بماند. پکن همچنین در حال توسعه شبکه برق جدیدی است که با کمک هوش مصنوعی می تواند قطعی‌ها را در عرض چند ثانیه رفع کند و شبکه‌های برق را به پایداری نسبی برساند.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی