ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دایناسور
علمی

بقایای یک دایناسور زره‌پوش بسیار کوچک برای اولین بار در آرژانتین کشف شد [تماشا کنید]

دایناسور کشف شده یک زره‌پوشان است که طول آن حدود 1.5 متر و وزن آن بین 4 تا 7 کیلوگرم تخمین زده شده.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

دیرینه شناسان از کشف یک دایناسور زرهی کوچک در جنوب آرژانتین خبر داده‌اند که تاکنون شبیه به آن مشاهده نشده است. گفته می‌شود که این موجود کوچک احتمالا در حدود 100 میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرده است.

طبق گزارش‌های موجود، فسیل این دایناسور مربوط دوره کرتاسه که Jakapil kaniukura نام دارد، توسط ردیف‌هایی از زره‌های دیسکی شکل استخوانی که در امتداد گردن و پشت تا دم آن وجود داشته، به خوبی محافظت شده است. طول آن حدود 1.5 متر و وزن آن بین 4 تا 7 کیلوگرم تخمین زده شده است.

بقایای فسیل‌شده این دایناسور در استان ریو نگرو، آرژانتین کشف شده است.

رونمایی از دایناسور زرهی بسیار کوچک

طبق گفته دیرینه شناسان این اولین باری است که چنین گونه‌ای از دایناسورهای زرهی یا زره‌پوشان مربوط به دوره کرتاسه در آمریکای جنوبی کشف می‌شود. این دسته از دایناسورها که شامل گونه‌هایی از جمله استگوسور می‌شود، به‌خاطر صفحات استخوانی پشت خود و دم خاردارشان شناخته می‌شوند و مانند دایناسورهای غول‌پیکر آنکیلوسور دمی شبیه به چماق دارند.

دایناسور

Sebastián Apesteguía، دیرینه شناس آرژانتینی و همکارانش یک اسلکت جزئی از این دایناسور به همراه 15 تکه دندان شبیه به یک برگ مانند دندان‌های ایگوانا پیدا کرده‌اند. به گفته او هرگز چنین گونه‌ای از یک دایناسور زرهی در هیچ نقطه دیگری از نیمکره جنوبی کشف نشده بود.

نکته قابل توجه اینکه Jakapil kaniukura یکی از اولین گونه‌های زره‌پوشان بوده و این موضوع که تا دوره کرتاسه (145/5 تا 65 میلیون سال پیش) زندگی می‌کرده کمی باعث تعجب دانشمندان شده است.

اخیرا نیز دانشمندان رد پای دو دایناسور با قدمت 100 میلیون سال را در یک رستوران چینی کشف کرده بودند که گزارش‌هایی درباره آن منتشر شده بود. همچنین فسیل بزرگ‌ترین دایناسور گوشت‌خوار اروپا، ماه گذشته در بریتانیا کشف شده بود.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • 420OMIDWAR
    420OMIDWAR | ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

    واوووو

مطالب پیشنهادی