ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایمپلنت ساخته شده توسط دانشمندان باعث بهبود بینایی افراد نابینا می‌شود

طبق کارآزمایی‌های انجام شده، این ایمپلنت باعث بهبود بینایی 20 فرد مبتلا به بیماری‌های قرنیه یا نابینا شده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

دانشمندان از پروتئین کلاژن موجود در پوست خوک، ایمپلنت جدیدی ساخته‌اند که شبیه قرنیه چشم انسان است. آن‌ها با انجام آزمایش‌های خود متوجه شده‌اند که این قرنیه مصنوعی بینایی را به 20 فرد مبتلا به بیماری‌های قرنیه چشم بازگردانده است که اکثر آن‌ها نابینا بوده‌اند.

طبق گزارش‌های موجود، قرنیه‌های مهندسی‌شده را می‌توان به راحتی در دسترس قرار داد و همچنین ممکن است ماندگاری بیشتری نسبت به بافت اهدا کننده داشته باشد. محققان توضیح می‌دهند که در یک کارآزمایی کوچک، این ایمپلنت بینایی 20 بیمار که نابینا یا دارای اختلالات ناشی از بیماری قوز قرنیه بوده‌اند را بازسازی کرده یا بهبود بخشیده است.

استفاده از پروتئین کلاژن پوست خوک برای بهبود بینایی

بینایی

قرنیه عمدتا از پروتئین کلاژن تشکیل شده است. به همین دلیل، محققان با هدف ارائه جایگزینی مناسب برای قرنیه، از مولکول‌های کلاژن مشتق شده از پوست خوک استفاده کرده‌اند که تحت شرایطی سخت برای استفاده انسان‌ها بازسازی شده‌اند.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه، در حالی که قرنیه‌های اهدایی باید ظرف مدت دو هفته استفاده شوند، قرنیه‌های مهندسی‌شده دانشمندان را می‌توان تا دو سال نگهداری کرد.

مهرداد رفعت، مدرس ارشد مهندسی زیست پزشکی ایرانی دانشگاه لینشوپینگ سوئد و یکی از محققان این پژوهش توضیح می‌دهد:

«ما فکر می‌کنیم که این ایمپلنت‌ها را می‌توان شخصی‌سازی و تولید انبوه کرد، برخلاف قرنیه‌های اهدایی که اغلب کیفیت خوبی ندارند، زیرا از بیماران متوفی که مسن هستند به دست می‌آیند.»

رفعت شرکتی به نام LinkoCare Life Sciences AB را در سال 2013 تاسیس کرده که قرنیه‌های مهندسی مورد استفاده در این پژوهش را تولید می‌کند.

بینایی
مهرداد رفعت

او و همکارانش، کارآزمایی خود را در در کشورهای ایران و هند و روی بیماران مبتلا به قوز قرنیه انجام داده‌اند. این بیماری باعث می‌شود قرنیه چشم به‌تدریج تغییر شکل داده و بینایی انسان‌ها تار شده و در نهایت از بین برود. گفته می‌شود حدود 2.3 درصد از جمعیت هند یا 30 میلیون نفر و 4 درصد از جمعیت ایران یا 3.4 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

پژوهش مذکور که به طور مشترک توسط محققان دانشگاه لینشوپینگ (LiU) و LinkoCare Life Sciences AB انجام شده و با ارائه ایمپلنت مهندسی‌شده خود نتایج امیدوارکنندانه‌ای را برای افرادی نشان می‌دهد که از نابینایی و کم بینایی رنج می‌برند. همچنین از آن به عنوان یک جایگزین مناسب برای پیوند قرنیه یاد شده که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، محدودیت‌ها و چالش‌های خود را دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی