ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل فیسبوک
کسب و کار

اپل ظاهرا چند سال پیش از درآمدهای تبلیغاتی فیسبوک سهم خواسته بود

وال استریت ژورنال در گزارش جدیدی می‌گوید اپل چند سال قبل می‌خواست از تبلیغات پست‌ها در پلتفرم فیسبوک برای خود سهم بردارد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

اپل و متا در حال حاضر رابطه خوبی با هم ندارند اما جالب این‌جاست که کوپرتینویی‌ها سال‌ها پیش با این غول شبکه‌های اجتماعی گفتگو کرده بودند تا ببینند چگونه می‌توانند از حضور برنامه فیسبوک در اپ استور درآمد بیشتری به دست آورند.

به گزارش وال استریت ژورنال، اپل ظاهرا معتقد بود که باید سهم بیشتری از درآمدهای تبلیغاتی فیسبوک دریافت کند. تبلیغات مدنظر اپل پست‌های شاخص بود که اجازه می‌دهد کاربران در ازای پرداخت پول بتوانند مطالب خود را به عده بیشتری از افراد نشان دهند.

اپل به عنوان مالک اپ استور باور داشت که پست‌های شاخص نوعی خرید درون برنامه‌ای هستند و این شرکت هم باید از درآمد آن‌ها سهم داشته باشد. ولی متا می‌گفت آن‌ها تبلیغات‌اند و اپل نمی‌تواند سهمی برای خود طلب کند. در نهایت به نظر می‌رسد که متا از این اختلاف‌نظر پیروز بیرون آمد.

فیسبوک

البته مسئله فقط به متا ختم نمی‌شود. «مت مولن‌وگ»، مدیرعامل تامبلر هم می‌گوید اپل با ارائه قابلیتی مشابه پست‌های شاخص در این پلتفرم مخالفت کرده بود و تا زمانی که این ویژگی تحت عنوان خرید درون برنامه‌ای ارائه نشد، کوپرتینویی‌ها نگذاشتند تامبلر ویژگی مدنظر خود را عرضه کند.

اپل و فیسبوک درباره طرح حق اشتراکی حرف زده بودند

اپل و متا همچنین درباره حق اشتراکی در فیسبوک بحث کرده بودند که اجازه می‌داد تبلیغات از این شبکه اجتماعی حذف شود. این ویژگی هم می‌توانست به نفع سازنده آیفون باشد، چون جریانی از درآمدها را به خاطر خرید این حق اشتراک به سمت آن‌ها روانه می‌کرد. با این حال، طرفین نتوانستند بر سر این ایده به توافق برسند. این گفتگوها به‌طور عمده در حد فاصل سال‌های 2016 تا 2018 اتفاق افتاد.

این دو شرکت حالا با یکدیگر اختلافات بنیادینی پیدا کرده‌اند. اپل در سال 2021 قابلیتی را در iOS 14.5 عرضه کرد که اثر سنگینی بر کسب و کار تبلیغات فیسبوک گذاشت و 10 میلیارد دلار به جریان درآمدهای آن‌ها ضربه زد. وال استریت ژورنال می‌گوید مدیران فیسبوک در سال 2018 ایده توقف گردآوری اطلاعات شخص ثالث را در نظر داشتند، اما مارک زاکربرگ ضمن مخالفت با این ایده گفته بود بخش عمده این سازوکار باید حفظ شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی