ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر هفته هابل: گنجینه کیهانی هابل

 این تصویر پر زرق و برق هابل خوشه ستاره‌ای NGC 6540 را نشان می‌دهد که در صورت فلکی قوس (Sagittarius) قرار دارد.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

 این تصویر پر زرق و برق هابل خوشه ستاره‌ای NGC 6540 را نشان می‌دهد که در صورت فلکی قوس (Sagittarius) قرار دارد. NGC 6540 یک خوشه ستاره‌ای کروی است که با گرانش مجموعه این ستاره‌ها در کنار هم چیده شده‌اند. چنین خوشه‌هایی از ده‌ها هزار تا میلیون‌ها ستاره را شامل می‌شود که در تصویر این هفته هابل دیده می‌شود.

ستاره‌های خوشه‌های کروی با گرانش یکدیگر در کنار هم قرار می‌گیرند و مجموعه‌ای پایدار تا میلیون‌ها سال می‌سازند. ستاره‌های پرنور خوشه NGC 6540 در تصویر هابل چهار پر ثبت شده‌اند که به اثر پراش شناخته می‌شود.

اثر پراش زمانی ایجاد می‌شود که نور با شکل آینه اولیه و نگهدارنده‌های آینه ثانویه تداخل پیدا می‌کند و این الگوها را ایجاد می‌کند. الگوی پراش پدیده‌ای نجومی است که هیچ ارتباطی با خود ستاره ندارد و فقط به ساختار تلسکوپ بستگی دارد؛ درست مثل پراش‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب.

در تصویر این هفته هابل چه می‌بینیم؟

تصویر این هفته هابل با دوربین پیشرفته برای کاوش‌ها (Advanced Camera for Surveys) و دوربین میدان باز سوم (Wide Field Camera 3) ثبت شده است. این دو دوربین میدان‌های متفاوتی دارند و مساحت متفاوتی از آسمان را پوشش می‌دهند. این تصویر این هفته هابل ترکیبی از میدان دوربین‌ها است.

هابل با نگاهی که به قلب این خوشه کروی انداخته است، به منجمان کمک می‌کند تا سن، فرم و ساختار خوشه‌های ستاره‌ای کروی را بررسی کنند و اطلاعات بیشتری از آن‌ها به دست آورند. گاز و غبار مرکز کهکشان ما مانع عبور نور ستاره‌ها می‌شود و مقدار کمی نیز در رنگ آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

با مطالعه خوشه‌های کروی می‌توان نگاهی به ابتدای تاریخ کهکشان راه شیری انداخت و حتی چگونگی شکل‌گیری آن را مطالعه کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی