ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: بارش شهابی بر فراز سازه‌های باستانی

زمین هر چند وقت در مسیر مدارش به دور خورشید وارد توده‌ای از شهاب‌واره‌ها می‌شود که نمونه‌ای از آن در تصویر امروز ناسا دیده می‌شود.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۱

شاید جالب باشد که بدانید سیاره زمین هر چند وقت یکبار در مسیر حرکت خود به دور خورشید وارد توده‌ای از شهاب‌واره‌ها می‌شود. این توده‌ها نمایشی نجومی از بارش‌های شهابی برای ما ساکنان زمین بر پا می‌کنند که نمونه‌ای از آن در تصویر ترکیبی امروز ناسا دیده می‌شود. البته در بالا سمت راست تصویر کهکشان آندرومدا نیز می‌درخشد که چندین برابر به زیبایی تصویر افزوده است.

این تصویر ترکیبی از چندین عکس در دو شب از بارش شهابی دلتا-دلوی (Delta Aquariids) است که در یکی از روستاهای شهر العالیه تونس ثبت شده. به طور معمول شهاب‌هایی که در بارش‌های شهابی می‌بینیم، خرده غبارهای باقی مانده از عبور سیارک‌ها یا دنباله‌دارها هستند که تقریبا اندازه یکسانی دارند.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

این توده‌های غبار به همراه یکدیگر مسیر خود به دور خورشید را ادامه می‌دهند. زمین نیز در مدار خود به این توده‌ها برمی‌خورد که به بادهای شهابی (Meteor Wind) معروف‌اند. این شهاب‌ها با برخورد به اتمسفر زمین می‌سوزند و ردی درخشان از خود باقی می‌گذارند که حتی گاهی تا چندین ثانیه در آسمان دیده می‌شود.

رد این شهاب‌واره‌ها که بیشتر آن‌ها در اتمسفر زمین از بین می‌روند را می‌توان در آسمان ادامه داد که در نهایت به یک نقطه می‌رسند. این ناحیه کانون بارش شهابی نامیده می‌شود که از دید ناظر زمینی تمام شهاب‌ها از آن نقطه به زمین برخورد می‌کنند.

در حال حاضر، زمین از درون توده غبار دنباله‌دار سوییفت-تاتل عبور می‌کند که به بارش شهابی برساوشی شناخته می‌شود و تا هفته اول شهریورماه هر سال ادامه دارد. در این شب‌ها شما نیز حتی از داخل شهرهایی با آلودگی نوری سرسام‌آور می‌توانید سر به هوا باشید تا شاید گذر شهابی درخشان را تماشا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی