ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هلیوس روی یواس‌اس پربل
علمی

اولین تصویر از سلاح لیزری HELIOS روی ناوشکن آمریکایی منتشر شد

سلاح لیزری HELIOS که چند روز پیش گفته شد به نیروی دریایی تحویل داده شده، حالا در تصویری روی ناوشکن یواس‌اس پربل دیده می‌شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

ناوشکن آمریکایی «یواس‌اس پربل» از کلاس «آرلی برک» اولین کشتی نیروی دریایی آمریکاست که به سلاح لیزری پیشرفته HELIOS مجهز می‌شود. چند روز پیش اعلام شد که این سلاح ساخت شرکت لاکهید مارتین به نیروی دریایی ارسال شده است.

یواس‌اس پربل با این سلاح 60 کیلوواتی به اولین کشتی جنگی آمریکا تبدیل می‌شود که از چنین تجهیزات لیزری پیشرفته‌ای به‌صورت یکپارچه با سامانه جنگی Aegis استفاده می‌کند. این ناوشکن به جمع کشتی‌های کم‌شمار اما در حال افزایشی می‌پیوندد که سلاح‌های مبتنی بر انرژی برای حمله مستقیم دارند.

لاکهید مارتین چند روز پیش از نصب این سامانه جنگی روی یواس‌اس پربل خبر داد، اما تصاویری که صفحه فیسبوک این کشتی به اشتراک گذاشته، نشان می‌دهد که «هلیوس» از هفته‌ها قبل روی این ناوشکن نصب شده بود. این شرکت در ماه مارس گفته بود که آزمایش‌های زمینی سامانه خود را در جزیره والوپس در ویرجینیا تکمیل کرده و قرار است سامانه برای نصب به بندر خانگی پربل در سن دیگو منتقل شود.

ناوشکن یواس‌اس پربل

سلاح لیزری HELIOS کاربردهای مختلفی دارد

لیزر جدید ناوشکن پربل در جلوی سازه اصلی کشتی نصب شده است. هلیوس یک سامانه چندمنظوره است که می‌تواند اهداف مختلفی از پهپادهای کوچک گرفته تا قایق‌ها را هدف قرار دهد و حتی اپتیک‌های دشمنان را کور کند. حسگرهای نوری این سامانه قادر به شناسایی، ردیابی و دنبال کردن سوژه‌ها هستند و به همین خاطر می‌توانند در سیستم‌های نظارتی هم استفاده شود.

«ریک کوردارو»، یکی از معاونان لاکهید مارتین پیش‌تر در بیانیه‌ای گفته بود: «لاکهید مارتین و نیروی دریایی آمریکا بینش و علاقه مشترکی برای توسعه و فراهم‌سازی سامانه‌های سلاح لیزری تخریب‌گر دارند.» این شرکت اولین بار در سال 2018 با نیروی دریایی وارد قرارداد شد تا روی سلاح لیزری HELIOS کار کند، اما این سامانه تاریخچه طولانی‌تری دارد.

هلیوس در ناوشکن‌های کلاس آرلی برک که از سامانه‌های جنگی Aegis استفاده می‌کنند، می‌تواند قابلیت‌ها و انعطاف‌پذیری‌های بیشتری داشته باشد.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳ شهریور ۱۴۰۱

    مشکل اینکه سوژه اونقدر باید نزدیک باشه تا این سلاح بتونه کار کنه روش و هیچ سوژه ای اینقدر نزدیک نمیشه و از دور کار خودش رو انجام میده

مطالب پیشنهادی