ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انتشار گازهای گلخانه‌ای و خطر انقراض 90 درصد گونه‌های دریایی تا سال 2100

اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای مهار نشود، تقریبا 90 درصد موجودات دریایی روی زمین تا سال 2100 در معرض خطر انقراض قرار خواهند گرفت.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

تیم بین‌المللی از محققان می‌گویند اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای مهار نشود، تقریبا 90 درصد موجودات دریایی روی زمین تا سال 2100 در معرض خطر انقراض قرار خواهند گرفت.

انتشار گازهای گلخانه ای از دو جهت بر آب و هوای جهان تاثیر می‌گذارد. این گازها، دمای اتمسفر و در نتیجه سطح آب زمین را دستخوش تغییر قرار می‌دهد. همچنین انتشار گاز  CO2، آب را اسیدی‌تر می کند تا جایی که شبیه نوشابه های گازدار می شود.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Climate Change منتشر شده است. در این تحقیق، هزاران گونه دریایی و تاثیر انتشار گازهای گلخانه‌ای روی آینده آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

گازهای گلخانه‌ای و انقراض موجودات دریایی

از آنجایی که انتشار گازهای گلخانه‌ای با وجود هشدارهای وحشتناک دانشمندان در سراسر جهان همچنان در حال افزایش است، دانشمندان تحقیقات گسترده‌تری را در مورد آن انجام داده و تاثیر آن را روی زندگی موجودات و گونه‌های دریایی مورد توجه قرار داده‌اند.

درحدود 25000 گونه دریایی از جمله ماهی‌ها، باکتری‌ها، گیاهان و موجودات تک یاخته‌ای در عمق تا 100 متری اقیانوس در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. دانشمندان دریافتند که در بدترین سناریو، انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر به افزایش دمای 3  تا 5 درجه سانتیگراد در اتمسفر جهانی می‌شود. همین مساله می تواند تقریبا حدود 90 درصد از کل موجودات دریایی را از بین ببرد. آنها همچنین دریافتند که اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزانی که توسط توافقنامه آب و هوای پاریس مشخص شده کاهش یابد و افزایش دمای جهانی را به کمتر از 2 درجه سانتیگراد برساند، خطر انقراض تقریبا 98 درصد کاهش می‌یابد.

در این مطالعه محققان همچنین دریافتند که گونه‌های دریایی بزرگ‌تر در معرض خطر بیشتری قرار دارند. البته شایان ذکر است که بسیاری از گونه‌های دریایی که در معرض صید شدن توسط انسان قرار دارند نیز در معرض خطر هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی