ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کیا تلوراید
خودرو

فراخوان بزرگترین شاسی بلندهای کیا و هیوندای به دلیل احتمال آتش‌سوزی

مسئولان کانادایی کیا و هیوندای گزارشاتی مبنی بر چندین آتش‌سوزی‌ نشأت گرفته از ناحیه سپر عقب این مدل‌ها در حین پارک کردن دریافت کرده اند.

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

سال گذشته مقامات ایمنی شعبه‌های کانادایی کیا و هیوندای گزارشاتی مبنی بر چندین آتش‌سوزی‌ نشأت گرفته از ناحیه سپر عقب این مدل‌ها در حین پارک بودن را دریافت کردند. مهندسان پس از بررسی این خودروها متوجه شدند که منشأ این آتش‌سوزی‌ها ماژول اتصال تریلر بوده است. این آتش‌سوزی‌ها به طور همزمان در دو شاسی‌بلند هیوندای پالیسید و کیا تلوراید رخ داده است.

در فوریه 2022 کمیته بازرسی داده‌ها تحقیقاتی گسترده را پیرامون این آتش‌سوزی‌ها آغاز کرد. هیچگونه آتش‌سوزی مشابهی در آمریکا رخ نداده بود، اما گزارشی مبنی بر یک آتش‌سوزی جدید در کانادا منتشر شد. در مجموع سه آتش‌سوزی و هشت حادثه ذوب‌شدگی در کانادا و هشت حادثه ذوب‌شدگی در آمریکا در مورد هیوندای پالیسید رخ داد. همچنین شش آتش‌سوزی و چندین حادثه ذوب‌شدگی در مورد کیا تلوراید گزارش شده است.

دلیل آتش‌سوزی پالیسید فرسودگی سیم برق و آلودگی مدار چاپی ماژول اتصال تریلر بود که در دو پالیسید دیگر مخصوص بازار آمریکا نیز مشاهده شد. این نقص فنی منجر به فراخوانی حدوداً 245 هزار نسخه از این شاسی بلند ساخته‌شده بین آوریل 2019 تا مه 2022 شد.

علت آتش سوزی کیا تلوراید چه بوده است؟

یک شرکت ثالث در بررسی نسخه‌هایی از هیوندای پالیسید و کیا تلوراید، متوجه شد که تجمع آلودگی و ایجاد واکنش شیمیایی با فلزات موجب آتش سوزی شده است. این آلودگی که روی مدارهای الکترونیکی قطعه تریلر وجود دارد، دارای سطح بالایی از کلرید است. هنگامی که کلرید با قلع ترکیب می‌شود، یک اتصال کوتاه الکتریکی قادر است تا آن‌ها را به ماده آتش زا تبدیل کند.

کیا نیز پس از بررسی‌های دقیق متوجه شد دلیل آتش‌سوزی کیا تلوراید آلودگی بخشی از مدار چاپی و مشکلات برقی در اطراف ترمینال‌های برق ماژول اتصال تریلر بوده است. کیا نیز تصمیم گرفت حدود 36 هزار تلوراید ساخته‌شده بین ژانویه 2019 تا اوت 2022 را فراخوانی کند.  

خودروسازان بزرگ کره‌ای از مالکان این خودروها درخواست کرده‌اند که تا زمان اطلاع‌رسانی به آن‌ها در ماه اکتبر و رفع این مشکل توسط نمایندگی‌ها، خودروهای خود را در خارج از خانه پارک کنند.  

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی