ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

امروز در فضا: اولین مانور موشکی در اعماق فضا رقم خورد

فضاپیماها برای اصلاح مسیر، از موتورهای موشک خود استفاده می‌کنند که به آن مانور می‌گویند.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

در تاریخ ۴ سپتامبر ۱۹۶۲ بود که فضاپیمای مارینر۲، اولین مانور موشکی خود را در اعماق فضا انجام داد. این اولین مانوری بود که در فضا انجام می‌شد.

مانور چیست؟

فضاپیماهایی که در محیط بدون وزن و اصطکاک فضا حرکت می‌کنند، نیاز به نیروی قدرتمندتری برای ایستادن یا تغییر حرکت دارند. بنابراین فضاپیماها برای اصلاح مسیر، کاهش سرعت، فرود بر سیارات و اقمار، ایستادن و افزایش سرعت از موتورهای موشک خود استفاده می‌کنند.

موتور فضاپیماها با حرکت‌های تند و کوتاه مدتی روشن می‌شوند تا آرام آرام فضاپیما را در مسیر صحیح حرکت قرار دهند. این موتورها معمولا در عقب موشک قرار می‌گیرند تا آن را به طرف جلو حرکت دهند.

اولین مانور فضایی توسط مارینر۲

هشت روز پس از پرتاب بود که مارینر۲ برای اطمینان حاصل از اینکه در مسیر زهره قرار دارد، موتورهای خود را به مدت ۳۴ دقیقه روشن کرد. زیرا موشک اطلس آژنا، موشک پرتاب‌کننده مارینر۲، آن را با دقت کافی پرتاب نکرده بود.

فرمان تغییر جهت و روشن یا خاموش کردن موتورهای موشک از زمین به فضاپیما ارسال می‌شد و در رابطه با نحوه کنترل فضاپیما از زمین، موجب تجربیات مفیدی شد.

این مانور موفقیت آمیز بود و مارینر۲، حدود صد روز بعد در مدار زهره بود. این فضاپیما همچنین اولین فضاپیمایی بود که به مدار سیاره‌ای دیگر می‌رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی