ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

توافق مشترک مزدکس و مبین سرمایه در حوزه توکن‌های بهادار

امضای تفاهم‌نامه مشترک مزدکس و کارگزاری مبین سرمایه به منظور توسعه بازار توکن‌های بهادار انجام شد.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۰

کارگزاری مبین سرمایه و مزدکس با امضا تفاهم‌نامه همکاری توسعه بازار توکن‌های بهادار شرایطی را فراهم کردند که سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌صورت 24 ساعته در هر روز هفته، انواع مختلف دارایی‌ها را به صورت توکنیزه‌ شده از طریق بلاکچین در بازار بورس معامله کنند.

کارگزاری مبین سرمایه و مزدکس اعلام کردند روز چهارشنبه 9 شهریور، تفاهم‌نامه همکاری توسعه بازارا توکن‌های بهادار را با حضور مدیران و برخی از راهبران این دو مجموعه امضا کردند.

محمد قاسمی، مدیرعامل و موسس مزدکس و محمدعلی محمدی مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره کارگزاری مبین سرمایه با امضای تفاهم‌نامه‌ای مشترک، همکاری دو مجموعه را در راستای توسعه بازار توکن‌های بهادار آغاز کردند. با این همکاری، سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌صورت 24 ساعته در هر روز هفته، انواع مختلف دارایی‌ها را به صورت توکنیزه‌ شده از طریق بلاکچین در بازار بورس معامله کنند.

حرکت ترندهای جهانی بازار مالی به سمت توکنایز شدن

مؤسس و مدیرعامل شرکت توسعه فناوری مزدک، که با نام تجاری مزدکس شناخته می‌شود، به عنوان یکی از فعالین این حوزه معتقد است، ترندهای جهانی در بازارهای مالی به سمت توکنایز کردن پیش می‌روند و از بستر بلاکچین برای ارتباط گسترده‌تر بدون محدودیت‌های زمانی و مکانی برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک‌های مرکزی به سمت CBDC رفته‌اند تا با فضای نوین بلاکچین همگام شوند، گفت: «در همین راستا بازارهای سرمایه به سمت توکنایز کردن خود در حرکتند. توکن‌های بهادار مبحثی نوین و بسیار اثرگذاری است و باید بگویم ما در ایران به آن بسیار احتیاج داریم، چرا که متاسفانه به علت نبود ارتباط با بازارهای بین‌المللی بازار سرمایه نتوانسته از ورود سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کند.»

او همچنین پیرو فعالیت مزدکس در بحث توکن‌های بهادار، گفت: «با بررسی‌هایی که در دو سال گذشته در شرکت مزدکس انجام دادیم توانستیم در ابتدا زیرساخت‌های مورد نیاز این تفاهم‌نامه را در پلتفرم مزدکس فراهم و همچنین نظر مثبت رگولاتور را در خصوص توکنیزه‌کردن دارایی‌های بازار سرمایه جلب کنیم. در صورت استفاده از بلاکچین در بازار سرمایه می‌توانیم سرمایه‌گذاران خارجی را بدون دردسر ارتباط با شبکه پولی سنتی، به بازار سرمایه ایران جذب کنیم.»

به گفته او در این مدت جلسات بسیاری را با مدیران و اعضای هیئت مدیره سازمان داشتیم، خوشبختانه با دیدگاهی باز در حال همکاری هستند و با مساعدت ایشان این امر در حال رخ دادن است.

قاسمی با اشاره به اینکه مزدکس در حال حاضر در سندباکس بازار سرمایه حضور دارد، گفت: «به‌محض دریافت مجوز اولین برنامه‌های خود را برای ورود به بازار سرمایه اجرایی می‌کنیم. اکنون روی پلتفرم مزدکس مجموعه‌ای از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را قرار داده‌ایم و درواقع از هر کلاس دارایی یک نمونه را به‌عنوان پایلوت برای معامله کاربران طراحی کرده‌ایم.»

او با اشاره به اینکه بر اساس همین همکاری با مجموعه مبین سرمایه، مزدکس قصد دارد در دو حوزه پیش رود، گفت: «در ابتدا در موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی کار با بلاکچین در بازار سرمایه، محتوایی را برای کاربران مبین سرمایه طراحی کرده‌ایم. در گام دوم نیز امکان معاملات 24*7 را برای کاربران مبین سرمایه فراهم کردیم که بتوانند از این ابزار نوین برای تنوع‌بخشی به سبد دارایی خود و تسریع در تبدیل کلاس‌های مختلف دارایی به یکدیگر استفاده کنند.»

معاملات توکنایز شده ترند بعدی بازار سرمایه

مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه نیز به ترند بعدی معاملات اشاره کرد که به شکل توکن در بستر بلاکچین انجام می‌شود و گفت: «استفاده از بلاکچین در بازار سرمایه در دنیا در حال تبدیل‌شدن به یک روند اصلی است و معاملات بر بستر توکن رواج بیشتری پیدا می‌کند و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.»

محمدی در ادامه توضیحات خود با اشاره به اینکه مبین سرمایه قصد دارد به عنوان یک کارگزار، به شکل جدی با همکاری مجموعه مزدکس وارد این حوزه شود، گفت: «این کار در حال شکل‌گیری است و امیدوارم خیلی زود شاهد عملیاتی شدن آن شویم. این اولین همکاری ما در این حوزه با مجموعه مزدکس است.»

او در ادامه توضیحات خود با اشاره به اینکه ETFهای موجود در بازار امکان تبدیل شدن به توکن و معامله را خواهند داشت، گفت: «در این صورت بازار به شکل آزادتر خواهد بود. علاوه بر این، باید بگویم وسعت بازار توکن‌های بهادار بسیار است و منحصر به ایران نمی‌شود، هر کسی از هر کجای جهان می‌تواند وارد این بازار شود، از فرصت‌های بازار سرمایه استفاده کند و این، نوعی ورود سرمایه است.»

مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه همچنین در بخش دیگری از توضیحات خود، گفت: «ما تصمیم داریم برای مشتریان‌مان در سامانه هوشمند مبین سرمایه این امکان را فراهم کنیم که از بستر بلاکچین و از توکن‌های مبتنی بر اوراق بهادار استفاده کنند.»

مسیر کاری مزدکس و مبین سرمایه

مزدکس، پلتفرم معاملات دارایی‌های دیجیتال است که برای اولین بار در ایران به حوزه توکن‌های بهادار وارد شده است. این پلتفرم با فراهم کردن زیرساختی قدرتمند، بستری مناسب و حرفه‌ای را به منظور معامله انواع دارایی‌ها از سهام و رمزارز تا طلا و زعفران فراهم کرده است.

کارگزاری مبین سرمایه نیز یکی از کارگزاران برتر در بازار سرمایه ایران است و خدماتی با کیفیت را در بورس و فرابورس، بورس کالا، بازار مشتقه، آموزش و مواردی از این دست ارائه می‌کند.

همکاری و توافق پیش رو در راستای توسعه بازار توکن‌های بهادار (سهام دیجیتال) انجام شده است. پیش‌بینی می‌شود با همکاری این دو مجموعه، به تقویت زیرساخت‌های فنی به منظور پیاده‌سازی بهتر معاملات توکن‌های بهادار پرداخته شود و با برگزاری آموزش‌های تخصصی، دانش لازم در این حوزه افزایش پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی