ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سحابی رتیل
علمی

تلسکوپ جیمز وب تصویری خیره‌کننده با جزئیاتی بی‌نظیر از سحابی رتیل منتشر کرد

تلسکوپ جیمز وب با ابزارهای متنوع و قدرتمند خود جزئیاتی را از سحابی رتیل به ثبت رسانده که سایر تلسکوپ‌ها قادر به ثبت آن‌ها نبوده‌اند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۵

قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان به ارسال تصاویر خیره‌کننده از کیهان ادامه می‌دهد. جدیدترین تصویر جیمز وب سحابی رتیل را که در فاصله 170 هزار سال نوری از زمین قرار دارد، با جزئیاتی بی‌بدیل به نمایش گذاشته است.

ناسا با انتشار تصویر جدید سحابی رتیل درباره آن نوشته است: «منطقه‌ای ناهنجار مربوط به تولد یک ستاره که در فاصله 170 هزار سال نوری در ابر ماژلانی بزرگ، یک کهکشان اقماری کوچک در راه شیری قرار دارد.» ابزارهای مختلف جیمز وب اجزای مختلف این سحابی را با جزئیاتی به ثبت رسانده‌اند که پیش‌تر ممکن نبود.

دوربین نزدیک فروسرخ (NIRCam) جیمز وب این سحابی را به‌صورت لانه یک رتیل در کنار ابریشم آن می‌بیند. اگر به مرکز تصویر NIRCam نگاه کنید، ستاره‌های آبی‌رنگی را می‌بینید که در شکافی ساخته‌ تشعشعات خودشان می‌درخشند. ناسا می‌گوید: «فقط پرتراکم‌ترین بخش‌های پیرامونی در این سحابی می‌توانند در برابر بادهای قدرتمند این ستاره‌ها ایستادگی کنند و ستون‌هایی را به وجود بیاورند که به نظر می‌رسد به سمت خود این خوشه اشاره دارند.»

سحابی رتیل از دید جیمز وب

ابزار طیف‌سنج نزدیک فروسرخ (NIRSpec) جیمز وب نمای نزدیک یکی از ستاره‌های این سحابی را ثبت کرده است. این ستاره از آن جهت اهمیت داشت که محققان حدس می‌زدند سن بیشتری داشته باشد و حبابی را اطراف خودش ایجاد کرده باشد. با این حال، NIRSpec نشان داده که این ستاره تازه از پیله خود خارج شده و هنوز اطرافش ابری از غبار دارد.

ابزار فروسرخ میانی (MIRI) جیمز وب طول موج‌های بلندتری از فروسرخ را می‌بیند، بنابراین نقطه نگاه متفاوتی ارائه می‌کند. تصویر MIRI در واقع روی خوشه ستاره‌ای مرکز این سحابی تمرکز دارد. ناسا می‌گوید: «ستاره‌های داغ کم‌رنگ شده و گازهای سرد و غبارها می‌درخشند. نقطه‌های نورانی در ابرهای ستاره‌ای نشان می‌دهند که پیش‌ستاره‌های داخل آن‌ها هنوز در حال گردآوری جرم هستند.»

اخترشناسان از مدت‌ها قبل منتظر مشاهدات تلسکوپ جیمز وب از سحابی رتیل بودند تا ببینند این رصدخانه چه اطلاعاتی را درباره شکل‌گیری ستارگان هویدا می‌کند و چه داده‌هایی را درباره آغاز جهان در اختیار ما قرار خواهد داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی