ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نیروگاه تولید هیدروژن
علمی

دانشمندان با موفقیت به مدت 12 روز از هوای خالی هیدروژن سبز تولید کردند

محققان با کمک پروتوتایپ یک دستگاه جدید توانسته‌اند از رطوبت هوا، حتی در مناطق خشک، برای تولید هیدروژن استفاده کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

گروهی از محققان بین‌المللی با موفقیت نشان داده‌اند که می‌توان به‌طور مستقیم از هوای خالی هیدروژن تولید کرد. دستگاهی که این سوخت را تولید می‌کند، قادر است انرژی خود را از پنل‌های خورشیدی یا توربین‌های بادی بگیرد و از این طریق تامین کاملا سبز انرژی را ممکن کند.

نمونه اولیه دستگاهی که دانشمندان ساخته‌اند می‌تواند با خلوص 99 درصد هیدروژن تولید کند و حتی در آب و هوایی با رطوبت نسبی 4 درصدی مورد استفاده قرار بگیرد. این دستگاه در فرآیند تولید هیدروژن هیچ کربنی تولید نمی‌کند و توانسته در آزمایش‌ها به مدت بیش از 12 روز متوالی به تولید ادامه دهد.

این دستگاه از یک ماده اسفنجی به همراه مایعی با قابلیت جذب رطوبت استفاده می‌کند تا رطوبت موجود در هوا را به دام بیندازد. سپس این مولکول‌های آب در فرآیندی به نام الکترولیز یا برق‌کاف در الکترودها به هیدروژن و اکسیژن تقسیم می‌شوند.

تولید هیدروژن از هوا

تولید هیدروژن سبز ممکن می‌شود؟

دکتر «گنگ کوین لی» از دانشگاه ملبورن که رهبر این پژوهش بوده، می‌گوید: «هیدروژن برترین انرژی پاک است…تا زمانی که منابع انرژی تجدیدپذیر برای الکترولیزه کردن آب را داشته باشید.» او می‌گوید دستگاه آن‌ها قادر است انرژی خود را از منابع خورشیدی یا بادی تامین کند.

این فناوری قادر است در هر متر مربع در هر ساعت تا 93 لیتر هیدروژن تولید کند. لی می‌گوید: «اگر 10 متر مربع داشته باشید، می‌توانید برق یک خانه را تامین کنید…و به جای گاز طبیعی در پخت و پز و گرمایش از آن بهره بگیرید.» پروتوتایپ این دستگاه هنوز بسیار کوچک است، اما محققان سعی دارند آن را برای آینده توسعه داده و بزرگ‌تر کنند.

دانشمندان می‌گویند این فناوری می‌تواند برای مناطقی مفید باشد که آب مایع به منظور تولید هیدروژن به اندازه کافی در دسترس ندارند. آن‌ها دستگاه خود را در مناطق خشک با رطوبت پایین هم آزمایش کرده و به نتایج رضایت‌بخشی دست پیدا کرده‌اند. نتایج تحقیقات حاضر در مجله علمی Nature Communications منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی