ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برخورد CME با مدارگرد خورشیدی
علمی

مدارگرد آژانس فضایی اروپا مورد اصابت فوران خورشیدی عظیم قرار گرفت

خوشبختانه کاوشگر مذکور نه تنها از این برخورد جان سالم به در برد بلکه موفق به جمع‌آوری داده‌های تازه هم شد.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا از حدود 2 سال پیش در فضا مشغول انجام ماموریت است و تاکنون در حین نزدیک شدن به خورشید چندین بار از کنار زهره عبور کرده است. با این حال ظاهرا این کاوشگر در تاریخ 4 سپتامبر (13 شهریور) در مسیر سفر خود مورد خشم ستاره منظومه ما واقع شده است.

پدیده «خروج جرم از تاج خورشیدی» در تاریخ 30 آگوست رخ داد و موج آن ظرف چند روز به مدارگرد خورشیدی رسید - در این مقاله به بررسی این پدیده پرداختیم. خوشبختانه طراحی این کاوشگر به گونه‌ای صورت گرفته که می‌تواند در برابر چنین طوفان‌های خورشیدی مقاومت کند. مدارگرد مذکور نه تنها در برابر این طغیان‌ها آسیب ندید، بلکه موفق شد داده‌های ارزشمندی را از طوفان‌های خورشیدی جمع‌آوری کند.

گفتنی است این کاوشگر که ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا است فوریه سال 2020 به فضا پرتاب شد. مدارگرد مذکور برای مشاهده خورشید از فاصله نزدیک طراحی شده و هدف آن مطالعه در خصوص برخی از پدیده‌ها نظیر بادهای خورشیدی، میدان مغناطیسی این ستاره و آب و هوای غیر قابل پیش‌بینی جو آن است.

برخورد CME با مدارگرد خورشیدی

اطلاعات تکمیلی از مدارگرد خورشیدی

نحوه ماموریت این مدارگرد خورشیدی که حداقل یک دهه به طول خواهد انجامید، به گونه‌ای است که طی دوره‌های زمانی مشخص با استفاده از گرانش زهره به خورشید نزدیک می‌شود و در نقطه یا مدار نظارتی خاصی به مطالعه و جمع‌آوری اطلاعات از این ستاره می‌پردازد.

در ادامه کاوشگر پس از چند چرخش به دور خورشید (که هر یک حدود 168 روز طول می‌کشد) دوباره به سوی زهره باز می‌گردد. برخورد اخیر مورد بحث نیز در یکی از همین رفت و برگشت‌های میان زهره و خورشید رخ داد. این سومین باری بود که مدارگرد خورشیدی قصد داشت با استفاده از گرانش این سیاره به سوی خورشید برود.

برخورد CME با مدارگرد خورشیدی

جالب است بدانید این کاوشگر تنها می‌تواند در فاصله حدود 42 میلیون کیلومتری از خورشید قرار بگیرد زیرا دمای همین ناحیه هم به 537 درجه سانتیگراد می‌رسد و حرارت مناطق نزدیک‌تر از این مدار برای کاوشگر خطرناک خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی