ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هر آنچه باید در مورد ارز لایت کوین بدانید

لایت کوین (Litecoin) با نماد LTC جزو نخستین آلت کوین‌ها است که در سال ۲۰۱۱ به دست چارلی لی به وجود آمد.

احمدرضا فرهبد
نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

لایت کوین (Litecoin) با نماد LTC جزو نخستین آلت کوین‌ها (هر نوع ارز دیجیتال به‌غیراز بیت کوین) است که در سال ۲۰۱۱ به دست «چارلی لی» به وجود آمد؛ فردی که قبلا یکی از توسعه‌دهندگان گوگل بوده است.

در این مطلب قصد داریم ببینیم لایت کوین چیست، ساختار آن چگونه است، مزایا و معایب آن چیست، تفاوت آن با بیت کوین چیست، روش استخراج آن چه تفاوتی با استخراج بیت کوین دارد، چه آینده‌ای در انتظار این ارز دیجیتال است، چگونه می‌توان آن را خرید و هر آنچه را که لازم است در مورد آن بدانید، بیان کنیم.

لایت کوین چیست؟

ارز لایت کوین چیست؟

لایت کوین در حقیقت نسخه تغییریافته بیت کوین محسوب می‌شود و شباهت‌های زیادی با این کریپتوکارنسی دارد؛ البته در این نسخه تغییریافته از بیت کوین شاهد تغییرات جالبی نیز هستیم. این تغییرات باعث شده لایت کوین مخاطب خود را پیدا کند و یکی از بازیگران اصلی دنیای ارز دیجیتال شود. لایت کوین شبکه بلاکچین اختصاصی خود را دارد و تلاش می‌کند نقش یک پول دیجیتال را ایفا کند.

لایت کوین چگونه کار می‌کند؟

لایت کوین یک ارز دیجیتال متن‌باز است. این رمزارز همچون بیت کوین با هدف ایجاد یک ارز دیجیتالی با قابلیت معامله شدن به‌صورت همتا به همتا با قیمت بالا بدون واسطه و با سرعت و امنیت بالا به وجود آمده است. این قابلیت‌ها باعث می‌شود تراکنش‌ها سریع و با کارمزد بسیار کم انجام شوند. «چارلی لی» (Charlie Lee)، بنیان‌گذار این رمزارز، آن را مکملی برای بیت کوین توصیف کرده است.

لایت کوین تنها با تغییرات کوچکی ازلحاظ توسعه در شبکه بلاکچین بیت کوین به وجود آمده است؛ اما همین تغییرات کوچک، ارز دیجیتالی ارزشمند و با اهمیتی را به وجود آورده است.

لایت کوین با بهره‌مندی از فناوری بلاکچین با روش نسبتاً ساده‌ای عمل می‌کند. این رمزارز بر مبنای همان اصول بیت کوین عمل می‌کند و چارلی لی آن را با هدف برطرف کردن نقاط ضعف و نقایص بیت کوین به وجود آورده است. ویژگی‌های لایت کوین که با هدف برطرف کردن نقاط ضعف بیت کوین ایجاد شده‌اند، به شرح زیر هستند:

  • بهره‌مندی از الگوریتم استخراج اسکریپت: برای استخراج لایت کوین از یک «مکانیسم اثبات کار» (proof of work) استفاده می‌شود که در آن به‌جای الگوریتم استخراج SHA-256 مورداستفاده برای استخراج بیت کوین از تابع هش اسکریپت یا به‌بیان‌دیگر الگوریتم استخراج اسکریپت (scrypt algorithm mining) به کار گرفته می‌شود.
  • ایجاد سریع‌تر بلاک‌های شبکه بلاکچین: بلاک‌های شبکه بلاکچین لایت کوین چهار برابر سریع‌تر از بلاک‌های بلاکچین بیت کوین ایجاد می‌شوند. در بلاکچین بیت کوین بلاک‌های جدید هر ۱۰ دقیقه یک‌بار ایجاد می‌شوند؛ اما بلاک‌های بلاکچین لایت کوین هر ۲.۵ دقیقه یک‌بار به وجود می‌آیند.
  • چهار برابر بودن سکه‌های قابل‌استخراج: تعداد سکه‌های قابل‌استخراج در بلاکچین هر دو رمزارز محدود است؛ اما تعداد سکه‌های قابل‌استخراج بیت کوین ۲۱ میلیون سکه و این تعداد در بلاکچین لایت کوین ۸۴ میلیون سکه است.
  • تغییر سریع‌تر میزان سختی استخراج: میزان سختی استخراج در شبکه لایت کوین هر ۲.۵ روز یک‌بار و در شبکه بیت کوین هر دو هفته یک‌بار تغییر می‌کند.

البته لایت کوین یک ویژگی مشابه با بیت کوین دارد و آن هم نصف شدن پاداش بلاک برای تأیید شدن هر بلاک جدید هر چهار سال یک‌بار است. از ماه اوت ۲۰۱۹ استخراج‌کنندگان بلاکچین لایت کوین برای تأیید شدن هر بلاک ۱۲.۵ سکه لایت کوین به‌عنوان پاداش دریافت کرده‌اند.

سکه‌های لایت کوین نیز مانند سکه‌های بیت کوین با استخراج با استفاده از مکانیسم اثبات کار به دست می‌آیند و می‌توان آن‌ها را درست مانند سکه‌های بیت کوین خریدوفروش کرد. در سال ۲۰۱۶ روزانه حدوداً ۱۰ میلیون لایت کوین با ۱۵۰۰ تراکنش در روز خریدوفروش شد. در شبکه لایت کوین پس از تأیید شدن هر بلاک در شبکه، افراد حاضر در شبکه برای استخراج رمزارز پاداش بلاک را در قالب ارز دیجیتال لایت کوین دریافت می‌کنند.

داستان ایجاد لایت کوین

لایت کوین

لایت کوین در اکتبر ۲۰۱۱ به وجود آمد و در آن زمان تنها ۸ آلت کوین ایجاد شده بود که شامل نیم کوین (Namecoin)، آل ایکس کوین (Ixcoin)، آی اکوین (I0coin)، سولیدکوین وی ۱ و وی ۲ (Solidcoin V1 & V2)، جایست جل (GeistGeld)، تنبریکس (Tenebrix) و فیربریکس (Fairbrix) می‌شود. به‌غیراز نیم کوین تمام آلت کوین‌های مذکور مشتقات بیت کوین هستند. در حقیقت تمام این آلت کوین‌ها پروژه‌هایی هستند که تا حدود زیادی بر پایه کد منبع بیت کوین ایجاد شده‌اند و با تغییرات اندکی در این کد به وجود آمده‌اند.

قیمت لایت کوین مانند بیت کوین پس از گذشت مدت کوتاهی از ایجاد آن نوسان پیدا کرد و با هر تغییر کوچک در بازار کریپتو به میزان زیادی افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. در ابتدا حتی برای انتخاب نام لایت کوین نیز مشکلاتی به وجود آمد و انتظار نمی‌رفت که این رمزارز آینده خوبی داشته باشد؛ در آن زمان افرادی که متمایل به خریدوفروش ارز دیجیتال و استفاده از آن بودند، به بیت کوین وفادار بودند؛ اما معرفی لایت کوین به‌عنوان نسخه تغییریافته و برادر کوچک‌تر بیت کوین و همچنین تأثیرگذاری چارلی لی در شبکه‌های اجتماعی باعث شد جامعه‌ای از طرفداران لایت کوین تشکیل شود که به توانایی‌های بالقوه آن و افزایش قیمت آن در بلندمدت ایمان داشتند.

قبل از سال ۲۰۱۴ خالقان اکثر آلت کوین‌ها برای دست یافتن به موفقیتی مشابه موفقیت بیت کوین یک راهکار را دنبال می‌کردند؛ به‌عنوان‌مثال سعی می‌کردند متوسط زمان ایجاد بلاک‌های جدید را تغییر و کاهش دهند یا کارمزد تراکنش‌ها را کمتر کنند؛ اما تقریباً تمام این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند و ۹۹ درصد از آلت کوین‌ها در رقابت با بیت کوین شکست خوردند و امروزه دیگر وجود ندارند!

در حقیقت حداکثر تلاش آلت کوین‌ها برای کسب موفقیتی مشابه موفقیت بیت کوین، در راستای ایجاد فضای رقابتی بین افراد حاضر در شبکه برای استخراج ارز دیجیتال با استفاده از دستگاه‌های ماینر خود شکل گرفت. لایت کوین تنها آلت کوینی بود که به سرنوشت سایر آلت کوین‌ها دچار نشد.

بنیادی در سنگاپور به نام «بنیاد نرث بریج رد ۱۱۱» (111 North Bridge Road) از سال ۲۰۱۷ زمینه‌ساز ترقی لایت کوین شده و این ارز از آن زمان تاکنون موردتوجه قرار گرفته و در فهرست ارزهای موجود در سرویس گوگل تولز برای تبدیل به یکدیگر نیز قرار گرفته است؛ حتی یکی از باشگاه‌های فوتبال آمریکا خرید بلیط از طریق پرداخت لایت کوین را برای هواداران خود امکان‌پذیر کرده است. امکان‌پذیر شدن پرداخت پول بلیط با لایت کوین، نشان‌دهنده موفق شدن این ارز در دنیای ارز دیجیتال و همچنین موفق شدن آن در زمینه مورداستفاده قرار گرفتن در دنیای واقعی است.

‌ لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتالی ایجاد شده محسوب می‌شود که توانسته جایگاه خود را در دنیای ارز دیجیتال به‌خوبی تثبیت کند؛ البته امروزه نام این رمزارز زیاد در سرخط خبرهای مرتبط با حوزه ارز دیجیتال دیده نمی‌شود.

لایت کوین در سال ۲۰۱۸ سقوط بدی را تجربه کرد؛ اما نه‌تنها موفق شد خود را از این وضعیت نجات دهد، بلکه قیمت آن به بالاترین میزان خود از زمان ایجاد این کریپتوکارنسی تا آن زمان رسید؛ این موفقیت بزرگ نشان می‌دهد که لایت کوین می‌تواند آینده بلندمدت بسیار خوبی داشته باشد و در بازار کریپتو بدرخشد.

چنانچه برنامه‌های جدید چارلی لی مثمر ثمر واقع شود و سکه‌های لایت کوین به توکن‌های قابل تعویض تبدیل شوند (منظور از قابل‌تعویض‌بودن توکن‌های یک رمزارز، یکسان شدن ارزش تمام آن‌ها با یکدیگر و امکان‌پذیربودن تعویض آن‌ها با یکدیگر است)، خرید لایت کوین سرمایه‌گذاری خوبی خواهد شد.

مزایا و معایب لایت کوین

مزایا و معایب لایت کوین

لایت کوین نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال مزایا و معایب خود را دارد که به شرح زیر هستند:

مزایای ارز لایت کوین

  • سابقه زیاد و محبوبیت بالا در حد بیت کوین و اتریوم
  • برخورداری از جامعه فعال متشکل از طرفداران رمزارز و همچنین امکان‌پذیر بودن خریدوفروش آن تقریباً در تمام صرافی‌های ارز دیجیتال
  • عملکرد مناسب ۹ ساله شبکه بلاکچین این ارز دیجیتال و عدم وجود مشکل جدی در آن و همچنین برخورداری شبکه از امنیت اثبات‌شده
  • کارمزد کمتر برای انجام تراکنش‌ها در مقایسه با کارمزد سایر شبکه‌های بلاکچین
  • شناخته‌شده‌بودن بنیان‌گذار: همان‌طور که گفتیم چارلی لی فرد شناخته‌شده و تأثیرگذاری محسوب می‌شود؛ اما بنیان‌گذاران بسیاری از ارزهای دیجیتال افراد بی‌نام‌ونشان هستند؛ بنابراین می‌توان گفت شبکه بلاکچین لایت کوین و ارز دیجیتال اختصاصی آن، پروژه‌ای جدی محسوب می‌شود و در مورد توسعه این شبکه وعده‌های زیادی داده شده است.

لایت کوین دو مزیت شاخص دیگر دارد؛ نخست اینکه قیمت آن در بازار گاوی (بازار صعودی) رمزارزها، به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت و از قیمت حدودی ۵ دلار به قیمت رکوردشکن ۳۵۰ دلار رسید؛ البته متأسفانه در سال ۲۰۱۸ این رشد قیمت قابل‌توجه، ۹۳ درصد سقوط کرد و قیمت لایت کوین به حدود ۳۰ دلار رسید. در آن زمان چارلی لی شدیداً موردانتقاد قرار گرفت؛ زیرا او تمام توکن‌های خود را زمانی که قیمت لایت کوین در اوج خود بود، فروخت.

البته بازار لایت کوین تا سال ۲۰۲۰ باز هم گاوی بود و قیمت آن در ماه‌های بین ژانویه تا می ۲۰۲۱ ۱۷۰ درصد افزایش یافت و به بیشترین میزان خود از ابتدای ایجاد رمزارز تا آن زمان، یعنی ۳۵۰ دلار نزدیک شد؛ درصورتی‌که روند رشد قیمت لایت کوین همچنان ادامه پیدا کند و از مرز ۳۵۰ دلار هم عبور کند، پتانسیل آن برای تبدیل‌شدن به یکی از بازیگران اصلی دنیای ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کند.

معایب ارز لایت کوین

با وجود اینکه لایت کوین مزایای زیادی دارد و هم برای استخراج‌کنندگان و هم خریداران رمزارز جذابی است، در کنار مزایای خود معایبی هم دارد که قبل از خرید این ارز دیجیتالی باید آن‌ها را هم در نظر بگیرید. اصلی‌ترین معایب این رمزارز به شرح زیر است:

  • تلاش برای متمایز شدن از بیت کوین و اثبات کارآمدبودن خود: چنانچه بیت کوین همچنان به توسعه خود ادامه دهد و سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین آن افزایش یابد، لایت کوین به‌شدت تضعیف می‌شود.
  • استفاده از الگوریتم اثبات کار به‌جای الگوریتم اثبات سهام به‌عنوان الگوریتم اجماع. در زمان کنونی بسیاری از شبکه‌های بلاکچین جدید از الگوریتم ثبات سهام به‌عنوان الگوریتم اجماع استفاده می‌کنند؛ اما شبکه لایت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند؛ بهره‌مندی از الگوریتم اثبات سهام برای کسب ارز دیجیتال در مقایسه با استفاده از الگوریتم اثبات کار هم باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود و هم افزایش سرعت تراکنش‌ها را به دنبال دارد.
  • استفاده نشدن در فعالیت‌های مالی: لایت کوین در فعالیت‌های مالی عمده بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ ازجمله فعالیت‌های مالی غیرمتمرکز، خریدوفروش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT ها) و سایر موارد استفاده نمی‌شود؛ به بیان ساده‌تر این رمزارز به‌ندرت در تبادل ارزها و پرداخت‌ها استفاده می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید معایب لایت کوین قابل‌توجهی هستند و به‌سادگی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت.

تفاوت‌ها و شباهت‌های لایت کوین و بیت کوین

مقایسه لایت کوین با بیت کوین

اگرچه لایت کوین نیز بر پایه بیت کوین ایجاد شده است و شباهت‌های زیادی بین این دو رمزارز وجود دارد؛ اما این دو ارز دیجیتال در بسیاری از موارد با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت‌ها به شرح زیر هستند:

  • متفاوت بودن فواصل زمانی ایجاد بلاک‌های جدید در شبکه‌های بلاکچین: متوسط فاصله زمانی ایجاد بلاک‌های جدید در بلاکچین لایت کوین هر ۲.۵ دقیقه یک‌بار و در بلاکچین بیت کوین تقریباً هر ۱۰ دقیقه یک‌بار است. این ویژگی زمینه‌ساز انجام حجم بالاتری از تراکنش‌ها با سرعت بالاتر است.

در ضمن حداکثر اندازه هر یک از بلاک‌های بلاکچین لایت کوین یک مگابایت یعنی چهار برابر ظرفیت بلاک‌های بلاکچین بیت کوین است که انجام تراکنش‌های بیشتر امکان‌پذیر می‌کند و افزایش میزان تراکنش‌ها هم می‌تواند شانس تأیید تراکنش‌ها را افزایش دهد.

البته ایجاد سریع‌تر بلاک‌ها در شبکه بلاکچین لزوماً به معنای امنیت بیشتر نیست؛ این موضوع با نتایج تجزیه‌وتحلیل جامع ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، خالق اتریوم که با مقایسه متوسط فاصله دزمانی ایجاد بلاک‌های جدید در بلاکچین بیت کوین و بلاکچین اتریوم (به ترتیب ۶۰۰ و ۱۷ ثانیه) انجام شده، به اثبات رسیده است که نشان می‌دهد ازنظر امنیت تفاوتی بین بلاکچین بیت کوین و بلاکچین اتریوم وجود ندارد.

میزان امنیت یک شبکه بلاکچین بر اساس پارامتری تحت عنوان هش‌ریت سنجیده می‌شود. این پارامتر فنی اندازه‌گیری در حقیقت میزان فعالیت شبکه و همچنین قدرت محاسباتی تخصیص‌یافته برای راه‌اندازی شبکه را نشان می‌دهد. طبق آمار وب‌سایت «بیت‌اینفوچارت» (bitinfochart) میزان هش‌ریت شبکه لایت کوین در حد بسیار خوبی است؛ البته با میزان هش‌ریت شبکه بیت کوین اصلاً قابل‌مقایسه نیست؛ اما نسبت به هش‌ریت شبکه سایر آلت کوین‌ها بسیار خوب است.

  • متفاوت بودن میزان توکن‌های قابل‌استخراج: توکن‌های قابل‌استخراج هر دو رمزارز محدود هستند؛ اما توکن‌های قابل‌استخراج بیت کوین ۲۱ میلیون توکن و توکن‌های قابل‌استخراج لایت کوین ۸۴ میلیون توکن است. پس از استخراج این میزان توکن از بلاکچین هر دو رمزارز، استخراج توکن‌های بیشتر دیگر امکان‌پذیر نیست و رقابت بین ماینر ها به پایان می‌رسد.

درضمن میزان پاداش بلاک شبکه بلاکچین هر دو ارز، در مقطع زمانی مشخصی نصف می‌شود. در شبکه بیت کوین، پاداش بلاک بعد از هر ۲۱۰ هزار بلاک و در شبکه لایت کوین بعد از هر ۸۴۰ هزار بلاک نصف می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال بلاک‌های بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک‌بار استخراج می‌شوند و در هرروز به‌طور متوسط ۱۴۴ بلاک استخراج می‌شود؛ بنابراین تقریباً ۴ سال طول می‌کشد تا پاداش بلاک این ارز دیجیتالی نصف شود.

در حال حاضر پاداش تأیید هر بلاک در بلاکچین بیت کوین ۲۵ بیت کوین (25 BTC) است و این میزان در چهار سال دیگر ۱۲.۵ بیت کوین می‌شود. پاداش کنونی تأیید هر بلاک در بلاکچین لایت کوین نیز ۵۰ LTC است.

  • متفاوت بودن الگوریتم استخراج: در فرایند استخراج هر دو ارز دیجیتال یک الگوریتم اجماع به نام «الگوریتم اثبات کار» (Proof of work) به کار گرفته می‌شود. در فرایند استخراج هر دو رمزارز تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین تأیید و پس از تأیید شدن آن‌ها بلاک در حال محاسبه بسته و بلاک جدید باز می‌شود؛ اما برای استخراج بیت کوین از الگوریتم هشینگ SHA-256 و برای استخراج لایت کوین از الگوریتم هشینگ اسکریپت (Script hashing algorithm) استفاده می‌شود.اجازه دهید برای آشنایی بهتر با این دو الگوریتم، کمی در مورد مکانیسم اثبات کار توضیح دهیم.

در هنگام استفاده از الگوریتم اثبات کار برای استخراج رمزارز، دستگاه‌های ماینر باید با استفاده از قدرت محاسباتی خود یک سری تابع به نام «تابع‌های هش» (hash functions) را حل کنند. الگوریتم مورداستفاده برای استخراج رمرارزها با حل کردن هش‌های مختلف، «الگوریتم هشینگ» (hashing algorithm) نامیده شده است.

«هش» (hash) در حقیقت کدی با طول ثابت و دربردارنده اطلاعات تراکنش‌ها است. ماینر برای استخراج رمزارز باید به هشی دست پیدا کند که مقدار آن کمتر از مقدار هش هدف یا هش تارگت (Target hash) یا با آن مساوی باشد. هر کاربری که زودتر بتواند با دستگاه ماینر خود به این هش که در اصطلاح هش برنده یا «وینینگ هش» (Winning hash) نام دارد، دست پیدا کند، در رقابت با سایر کاربران شبکه برنده خواهد شد و می‌تواند بلاک را کسب و آن را استخراج کند.

 ماینرها برای دستیابی به هش برنده باید هش‌های بی‌شماری را در هر ثانیه محاسبه کند؛ مسلماً ماینری در این رقابت پیروز خواهد شد که بتواند در هر ثانیه هش‌های بیشتری را محاسبه کند. قدرت ماینرها برای محاسبه هش‌ها نیز با پارامتری به نام نرخ هش یا «هش‌ریت» (Hashrate) یا «هش پاور» (hash power) با واحد اندازه‌گیری H/S اندازه‌گیری می‌شود؛ البته این پارامتر برای ماینر ها مفهوم متفاوتی دارد. هش‌ریت یک ماینر یا ریگ هرچقدر بیشتر باشد، بهتر است و دستگاه دارای هش‌ریت بالاتر، توانایی محاسبه تعداد بیشتری از هش‌ها را در هر ثانیه دارد؛ به‌عنوان‌مثال ماینری با هش‌ریتی یک کیلوهش (1KH/S) می‌تواند ۱۰۰۰ هش در ثانیه را محاسبه کند. برای آشنایی بهتر با مفهوم ماینر و ریگ ماینینگ می‌توانید به مقاله «ریگ ماینینگ» چیست، مراجعه کنید.

همان‌طور که دیدید تا به اینجا فرایند استخراج هر دو ارز دیجیتال تفاوتی با یکدیگر ندارند و تفاوت فرایند استخراج بیت کوین و لایت کوین به الگوریتم هشینگ مورداستفاده برای این کار مربوط می‌شود.

الگوریتم SHA-256 در مقایسه با الگوریتم اسکریپت بسیار پیچیده‌تر است. در ضمن برای استخراج رمزارز با الگوریتم SHA-256 باید ماینرهایی با هش‌ریت بالا را بکار گرفت و عملکرد سخت‌افزارهایی مانند کارت گرافیک برای استخراج رمز ارز با الگوریتم SHA-256 در سطح مناسبی نیست؛ برای ماینینگ رمزارز با الگوریتم SHA-256 باید از ماینرهایی با هش‌ریت چند گیگاهشی (توانایی محاسبه چند میلیارد هش در ثانیه) استفاده کرد؛ اما برای ماینینگ با الگوریتم اسکریپت، ماینری با هش‌ریت چند مگاهشی (توانایی محاسبه چند میلیون هش در ثانیه) یا حتی هش‌ریت چند کیلوهشی (توانایی محاسبه چند هزار هش در ثانیه) نیز می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

بنابراین هش‌ریت موردنیاز برای استخراج با الگوریتم اسکریپت به‌مراتب کمتر از هش‌ریت موردنیاز برای استخراج با الگوریتم SHA-256 است و شما می‌توانید حتی با استفاده از ریگ‌های کارت گرافیک یا حتی ریگ‌های سی‌پی‌یو که هش‌ریت آن‌ها به‌مراتب پایین‌تر از هش‌ریت ماینرهای ASIC است، نیز لایت کوین را به‌راحتی با سودآوری بالایی استخراج کنید البته استخراج بیت کوین نیز با ریگ‌های کارت گرافیک و سی‌پی‌یو امکان‌پذیر است؛ اما این ریگ‌ها برای استخراج سودآور اصلاً گزینه مناسبی نیستند و برای اینکه استخراج این ارز دیجیتال ازنظر اقتصادی به‌صرفه باشد، حتماً باید از ماینرهای ASIC با هش‌ریت بالا در حد ۱۰۰ تراهش یا بیشتر استفاده کنید.

این مزیت استخراج با الگوریتم اسکریپت باعث می‌شود هزینه استخراج لایت کوین به چند دلیل به میزان قابل‌توجهی کمتر از استخراج بیت کوین شود؛ نخست اینکه خرید یا ساخت ماینرهایی با هش‌ریت بالا هزینه زیادی دارد و بسیاری از افراد از عهده آن برنمی‌آیند. دوم اینکه استخراج لایت کوین با کامپیوترهایی با پردازنده نسبتاً قدرتمند یا کامپیوترهای گیمینگ نسبتاً قدرتمند نیز امکان‌پذیر است و سوم اینکه برق کامپیوترها و ماینرهای دارای هش‌ریت نه‌چندان بالا، به میزان قابل‌توجهی از مصرف برق ماینرهای دارای هش‌ریت بالا کمتر است؛ به‌طور کلی هرچقدر میزان هش‌ریت یک ماینر کمتر باشد، مصرف برق آن نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از مزایای بهره‌مندی از الگوریتم اسکریپت برای استخراج لایت کوین، انجام سریع‌تر فرایند استخراج آن است؛ زیرا مدت‌زمان پردازش اطلاعات بلاک در فرایند استخراج با الگوریتم SHA-256 در مقایسه با الگوریتم اسکریپت طولانی‌تر است؛ به همین دلیل استخراج بیت کوین زمان بیشتری می‌طلبد. مدت‌زمان لازم برای تکمیل فرایند تأیید یک تراکنش در صورت استفاده از الگوریتم SHA-256 برابر ۱۰ دقیقه است؛ درحالی‌که این فرایند در زمان استخراج با الگوریتم اسکریپت تنها ۲.۵ دقیقه طول می‌کشد؛ البته در فرایند تأیید تراکنش با استفاده از الگوریتم SHA-256 احتمال خطا کمتر است.

البته استفاده از الگوریتم اسکریپت برای استخراج ارز دیجیتال معایب قابل‌توجهی نیز دارد که قابل‌اغماض نیستند. یکی از این معایب بزرگ نیاز به حافظه بیشتر برای استخراج رمزارز با این الگوریتم است؛ دستگاه‌هایی که برای استخراج ارز با الگوریتم SHA-256 طراحی شده‌اند به دلیل عدم برخورداری از حافظه لازم، برای استخراج با الگوریتم اسکریپت قابل‌استفاده نیستند.

پایین بودن امنیت فرایند استخراج با الگوریتم اسکریپت در مقایسه با امنیت انجام این کار با الگوریتم SHA-256 یکی دیگر از معایب استفاده از الگوریتم اسکریپت است.

طرفداران الگوریتم SHA-256 معتقدند امنیت این الگوریتم از الگوریتم اسکریپت بیشتر است؛ امنیت بالاتر SHA-256 باعث می‌شود استخراج‌کنندگان در هنگام ایجاد بلاک‌ها با استفاده از این الگوریتم، کمتر با مشکل مواجه شوند؛ از سوی دیگر به دلیل اینکه دستگاه‌های مورداستفاده برای استخراج لایت کوین در مقایسه با ماینرهای مورداستفاده برای استخراج بیت کوین، معمولاً دستگاه‌های ساده‌تری هستند، بیشتر در مقابل تهدیدات امنیتی آسیب‌پذیر هستند. درضمن مدت‌زمان فرایند تأیید یک تراکنش در ماینرهایی که از الگوریتم اسکریپت برای استخراج استفاده می‌کنند، یک‌چهارم مدت‌زمان تأیید تراکنش در هنگام استفاده از الگوریتم SHA-256 است.

در کل پیچیدگی، هزینه و مصرف برق فرآیند استخراج لایت کوین در مقایسه با فرایند استخراج بیت کوین کمتر است و با سرعت بیشتری هم انجام می‌شود. می‌توان گفت هدف اصلی از ایجاد لایت کوین، خلق جایگزینی مناسب برای بیت کوین با قابلیت استخراج آسان‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

از میان شباهت‌های فرایند استخراج لایت کوین و بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان‌پذیر بودن استخراج لایت کوین با ماینرهای مورداستفاده برای استخراج بیت کوین: ریگ‌های کارت گرافیک و سی‌پی‌یویی که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند، می‌توانند برای استخراج لایت کوین نیز به کار گرفته شوند؛ البته چنانچه می‌خواهید لایت کوین را با ریگ‌های ASIC استخراج کنید، باید از ریگ‌هایی استفاده کنید که برای استخراج این رمزارز طراحی شده باشند و از الگوریتم اسکریپت پشتیبانی کنند.
  • قابل‌استخراج‌بودن هر دو رمز ارز با روش استخر استخراج و استخراج ابری: روش‌های استخر استخراج و استخراج ابری برای افزایش شانس کسب پاداش بلاک و استخراج ارزهای دیجیتال مختلف ازجمله لایت کوین و بیت کوین طراحی شده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استخراج لایت کوین و اطلاعات مرتبط با این موضوع می‌توانید مقاله «هر آنچه باید در مورد استخراج لایت کوین بدانید» را مطالعه کنید.

آیا خرید لایت کوین سرمایه‌گذاری خوبی است؟

خرید لایت کوین

پیش‌بینی کاملاً درست آینده ارزهای دیجیتال و پیش‌بینی دقیق قیمت آینده آن‌ها به دلیل نوسان دائمی قیمت‌شان غیرممکن است و طبیعتاً لایت کوین نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ اما این ارز دیجیتال در حال حاضر رشد خوبی دارد و همان‌طور که گفتیم انتظار می‌رود آینده خوبی در انتظار آن باشد.

شبکه بلاکچین لایت کوین می‌تواند برای کاهش هزینه و زمان فرایند انتقال پول در بستر بلاکچین و همچنین افزایش امنیت آن به کار رود و با بهره‌مندی از این شبکه می‌توان تراکنش‌ها را در مدت بسیار کوتاه و با کارمزد کمی انجام داد.

البته در کل در حال حاضر بازار کریپتو اصلاً در وضعیت خوبی نیست و در ماه‌های اخیر شاهد افت قابل‌توجه قیمت تمام ارزهای دیجیتال بوده‌ایم؛ البته ممکن است در آینده وضعیت تغییر کند و بازار ارزهای دیجیتال بار دیگر رونق بگیرد. در جدول زیر می‌توانید حداقل، حداکثر و متوسط قیمت پیش‌بینی‌شده برای لایت کوین از سال ۲۰۲۲ (تمام سال و ماه‌های سپتامبر، اکتبر، نوامبر و دسامبر) تا سال ۲۰۳۱ را مشاهده کنید.

سالحداقل قیمت پیش‌بینی‌شده (دلار)حداکثر قیمت پیش‌بینی‌شده (دلار)متوسط قیمت پیش‌بینی‌شده (دلار)
۲۰۲۲ (تمام سال)۶۷.۳۵ ۷۵.۶۰۷۰.۴۲
۲۰۲۲ (سپتامبر)۵۸.۹۳۶۶.۲۹۶۴.۴۵
۲۰۲۲ (اکتبر)۶۳.۹۳۶۹.۵۲۶۶.۳۸
۲۰۲۲ (نوامبر)۶۵.۹۷۷۲.۸۳۶۹.۰۴
۲۰۲۲ (دسامبر)۶۷.۳۵۷۵.۶۰۷۰.۴۲
۲۰۲۳ (تمام سال)۱۰۱.۶۴۱۲۴.۱۵۱۰۴.۵۲
۲۰۲۴ (تمام سال)۱۵۲.۶۵۱۷۷.۷۸۱۵۷.۸۷
۲۰۲۵ (تمام سال)۲۳۲.۹۰۲۷۱.۶۱۲۴۰.۸۰
۲۰۲۶ (تمام سال)۴۰۵.۵۵۳۳۱.۰۸۳۴۳.۱۲
۲۰۲۷ (تمام سال)۴۷۵.۲۶۵۷۲.۸۰۴۸۸.۹۸
۲۰۲۸ (تمام سال)۶۶۵.۶۳۸۰۵.۴۷۶۹۰.۰۸
۲۰۲۹ (تمام سال)۹۹۴.۸۶۱۱۶۳.۲۳۱۰۲۲.۴۷
۲۰۳۰ (تمام سال)۱۴۳۴.۴۱۱۶۹۳.۶۴۱۴۸۵.۵۴
۲۰۳۱ (تمام سال)۲۱۴۱.۲۳۲۴۸۹.۹۱۲۲۰۰.۶۶
حداقل، حداکثر و متوسط قیمت پیش‌بینی‌شده برای لایت کوین از سال ۲۰۲۲ تا سال ۲۰۳۱

همان‌طور که مشاهده می‌کنید متوسط قیمت پیش‌بینی‌شده برای لایت کوین در سال ۲۰۳۱ حدوداً ۳۰.۳۸ برابر متوسط قیمت پیش‌بینی‌شده برای این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ است؛ بنابراین اگر ریسک‌پذیر هستید، خرید لایت کوین می‌تواند سرمایه‌گذاری بسیار خوبی برای شما باشد؛ اما همان‌طور که گفتیم پیش‌بینی درست آینده تمام ارزهای دیجیتال تقریباً غیرممکن است و ممکن است تمام این پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب دربیایند.

البته از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که قیمت‌های مذکور توسط کارشناسان و متخصصان خبره حوزه کریپتوکارنسی پیش‌بینی شده‌اند. برای مشاهده قیمت لایت کوین از ابتدای ایجاد آن تا زمان کنونی و همچنین مشاهده قیمت لحظه‌ای آن می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

خرید لایت کوین

برای خرید ارز لایت کوین در قدم اول باید یک حساب کاربری در یکی از کیف‌های پول معتبر ارز دیجیتال ایجاد کنید. ما استفاده از کیف پول ارز دیجیتال «تراست والت» (Trust Wallet) را به شما پیشنهاد می‌کنیم که در قالب اپلیکیشن اندروید و iOS عرضه شده و به‌راحتی قابل‌استفاده است.

برای استفاده از این کیف پول باید مراحل زیر را دنبال کنید:

شما می‌توانید اپلیکیشن موبایل کیف پول تراست را که با نام اپلیکیشن تراست والت (Trust Wallet) برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS ایجاد شده است، دریافت و نصب کنید. پس از نصب اپلیکیشن مراحل زیر را برای استفاده از آن دنبال کنید:

  • پس از نصب اپلیکیشن گزینه Create a new wallet را انتخاب کنید.
  • تیک گزینه I've read and accept Term of Service and Privacy policy را بزنید و گزینه continue را انتخاب کنید.
  • پسورد موردنظر خود را وارد و سپس دوباره آن را وارد کنید.
  • تیک گزینه I undrestant that if I lose my recovery words, I will not be able to access my wallet را بزنید و گزینه continue را انتخاب کنید.
  • در صفحه بعدی ۱۲ کلمه نمایش داده می‌شود که باید آن‌ها را یادداشت کنید. توصیه می‌کنیم این کلمات را روی یک تکه کاغذ یادداشت و از کاغذ در مکانی امن با دقت نگهداری کنید؛ زیرا چنانچه فردی به این کلمات دسترسی پیدا کند، می‌تواند به‌راحتی وارد کیف پول شما شود. شما می‌توانید با انتخاب گزینه COPY تمام کلمات را کپی و آن‌ها را در محیط نرم‌افزاری موردنظرتان پیست کنید؛ البته توصیه می‌کنیم این کلمات را در وسایل دیجیتالی خود نگهداری نکنید تا در معرض خطر دسترسی هکرها نباشند. پس از یادداشت این کلمات گزینه continue را انتخاب کنید.
  • در این صفحه باید کلمات را درست به همان ترتیبی که در صفحه قبل نمایش داده شده بودند، انتخاب کنید تا وارد کادر شوند و سپس گزینه Done را بزنید. درصورتی‌که کلمات را با ترتیب درست انتخاب نکنید، نمی‌توانید از این مرحله عبور کنید.
  • در صفحه بعدی پیامی نمایش داده می‌شود که باید با انتخاب گزینه Done آن را رد کنید. پس از رد کردن این پیام، کیف پول آماده استفاده است.

پس از ایجاد حساب کاربری در کیف پول نوبت خرید ارز است. برای خرید ارز دیجیتال باید به یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال مراجعه و پس از ایجاد حساب کاربری در وب‌سایت صرافی موردنظر و دنبال کردن مراحل مذکور، ارز دیجیتالی خود را خریداری کنید.

درصورتی‌که صرافی معتبری را نمی‌شناسید یا صرافی موردنظر شما ارز لایت کوین را عرضه نمی‌کند، باید با جستجوی عبارت «خرید ارز لایت کوین یا خرید لایت کوین» یا «خرید ارز Litecoin» یا «خرید ارز LTC» در موتورهای جستجو، یک صرافی معتبر عرضه‌کننده این رمزارز را بیابید. نحوه خرید ارز نیز در وب‌سایت صرافی‌های مختلف توضیح داده شده است.

پس از خرید ارز برای انتقال آن به کیف پول تراست باید مراحل زیر را انجام دهید؛ البته نحوه انجام این کار در وب‌سایت صرافی‌های مختلف کمی متفاوت است؛ اما مراحل کلی انتقال ارز خریداری‌شده به کیف‌های پول ارز دیجیتالی ازجمله کیف پول تراست در تمام این وب‌سایت‌ها یکسان است. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:

  • به کیف پول وب‌سایت صرافی مراجعه و ارز لایت کوین را که با کلمه Litecoin یا نماد LTC مشخص شده است، انتخاب و پس از انتخاب آن گزینه برداشت را انتخاب کنید.
  • پس از انتخاب گزینه برداشت صفحه جدیدی باز می‌شود که ابتدا باید در قسمت مقدار، مقدار موردنظرتان برای انتقال ارز را وارد کنید
  • در زیر کادر مربوط به مقدار ارز، کادری با عنوان آدرس کیف پول وجود دارد که باید آدرس لازم برای انتقال ارز از کیف پول صرافی به اپلیکیشن کیف پول تراست را در آن وارد کنید. برای یافتن این آدرس باید پس از ورود به اپلیکیشن تراست با جستجوی کلمه Litecoin و یافتن این ارز، آن را انتخاب و پس از انتخاب گزینه receive، با لمس دکمه Copy در پایین صفحه، آدرس لازم برای انتقال ارز از کیف پول صرافی به کیف پول تراست را کپی کنید.
  • پس از کپی کردن این آدرس، آن را در کادر آدرس کیف پول در وب‌سایت صرافی پیست کنید و در پایان گزینه برداشت در پایین صفحه را انتخاب کنید تا ارز از کیف پول صرافی به کیف پول تراست منتقل شود.

سؤالات متداول در مورد ارز لایت کوین

ارز لایت کوین چیست؟

ارز لایت کوین رمزارزی متن‌باز و یکی از ارزهای دیجیتال مشتق‌شده از بیت کوین و نسخه تغییریافته این ارز دیجیتال است که با ایجاد تغییر در کد منبع بیت کوین و با هدف افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها، کاهش کارمزد تراکنش‌ها و افزایش امنیت فرایند انجام تراکنش‌ها به وجود آمده است.

آیا خرید ارز لایت کوین سرمایه‌گذاری خوبی است؟

پیش‌بینی کاملاً درست آینده تمام رمزارزها ازجمله ارز لایت کوین غیرممکن است؛ اما در کل انتظار می‌رود این ارز آینده خوبی داشته باشد و با بهره‌مندی از شبکه بلاکچین آن بتوان انتقال و پرداخت پول در بستر بلاکچین را امن، کم‌هزینه و سریع کرد. متوسط قیمت پیش‌بینی‌شده برای لایت کوین در سال ۲۰۳۱ حدوداً ۳۰.۳۸ برابر متوسط قیمت پیش‌بینی‌شده برای این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ است.

نحوه خرید ارز لایت کوین چگونه است؟

برای انجام این کار ابتدا باید آن را از وب‌سایت یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر خریداری و سپس با انتقال آن به یکی از کیف‌های پول ارز دیجیتال معتبر و شناخته‌شده مثل کیف پول تراست، از ارز خریداری‌شده خود نگهداری کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی