ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تویوتا و سایر برندهای ژاپنی در قعر جدول سبزترین خودروسازان

تویوتا با آنکه جزو پیشتازان خودروهای هیبریدی است، اما در رتبه بندی سبزترین خودروسازان دنیا در رده آخر جدول قرار دارد.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

گروه چند ملیتی Greenpeace نتایج تحقیق Auto Environmental Guide 2022 را منتشر کرد. در این تحقیق که میزان آلایندگی خودروسازان دنیا مورد سنجش قرار می‌گیرد، تویوتا، هوندا و نیسان در قعر جدول هستند. صدر جدول هم به ترتیب در اختیار سه خودروساز بزرگ جنرال موتورز، مرسدس بنز و فولکس واگن است.

تویوتا

رتبه‌بندی بر اساس سه فاکتور

در تحقیق Greenpeace از سه فاکتور مهم و کلیدی برای رتبه‌بندی برندها استفاده می‌شود. این فاکتورها عبارتند از حذف موتورهای درون‌سوز، کربن‌زدایی از زنجیره تامین قطعات و کاهش وابستگی به منابع طبیعی و افزایش کارایی. این تحقیق نشان می‌دهد اگر تحقق اهداف معاهده پاریس و کاهش 1.5 درجه‌ای دمای کره زمین یک ضرورت است، همه خودروسازان باید اهتمام بیشتری به خرج دهند.

اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم با وجود فروش بالای خودروهای الکتریکی فولکس واگن در سال 2021، این جنرال موتورز است که در صدر حضور دارد. این کمپانی آلمانی در بخش برنامه‌ریزی برای حذف موتورهای درون‌سوز و کربن‌زدایی از زنجیره تامین امتیاز از دست داده است.

جنرال موتورز با آنکه در صدر جدول قرار دارد، اما Greenpeace آن را به وابستگی بیش از حد به بازار چین متهم می‌کند. این گروه تحقیقاتی می‌گوید میزان فروش محصولات برقی این خودروساز آمریکایی و مرسدس بنز آنقدر نیست که حمل و نقل جاده‌ای را سبز و عاری از کربن کند.

طبق نتایج تحقیق Greenpeace آمار فروش خودروهای سبز نیسان و تویوتا اصلا مناسب نیست. به عبارت دقیق‌تر آهنگ فروش خودروهای برقی این دو کمپانی، کندتر از میانگین جهانی است. علاوه‌بر این، تحقیق Greenpeace حکایت از آن دارد میزان تلاش‌های هوندا و تویوتا برای کربن‌زدایی از خطوط تولید خیلی پایین‌تر از سایر خودروسازان است.

تویوتا

کسر امتیاز از تویوتا به دلیل لابی‌گری

تویوتا بخاطر لابی‌گری‌های سیاسی نیز با کسر امتیاز روبرو است، چرا که این شرکت تمایل چندانی به امضای معاهده‌های اقلیمی ندارد. ضمن اینکه در ژوئن امسال این کمپانی دولت ژاپن را مجبور کرد سیاست‌های اقتصادی آتی خود را طوری تدوین کند که در آنها تفاوتی بین خودروهای هیبریدی و برقی وجود نداشته باشد!

گروه Greenpeace برای آنکه آثار منفی صنعت خودرو روی تغییرات اقلیمی کاهش پیدا کند، پنج پیشنهاد دارد. این پیشنهادها عبارتند از:

  • تسریع سیاست حذف موتورهای درون‌سوز
  • بهره‌برداری بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به منابع طبیعی
  • تسریع کربن‌زدایی از زنجیره تامین و فرایندهای تولید
  • تضمین شغل نیروی کار شاغل در کارخانه‌ها
  • کاهش مالکیت خصوصی خودروها
تویوتا

محققان Greenpeace معتقدند باید نسبت به رشد حجم بازار خودرو در زیر سایه حذف موتورهای درون‌سوز و بهبود شرایط اقتصادی نگران بود. آنها تاکید دارند به صفر رساندن آلاینده‌های کربنی در صنعت حمل و نقل قطعا در گرو کاهش چشمگیر مالکیت خصوصی خودرو و بهبود راندمان سیستم‌های عمومی است. این محققان افزایش سرویس‌های اشتراک‌گذاری خودرو و بازنگری در طراحی شهری به منظور ایجاد فضا برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را جزو دیگر راهکارهای موجود می‌دانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی